Meny

Livsstil

Snabb och läskande dessert med grapefrukt och kokosmjölk

_MG_8210

Fruktsallad på läskande grapefrukt, mynta och sommarbär varvad med kokosmjölk – vegansk

Läskande efterrätt som passar på sommaren!

Till 1 portion behöver du: / 1/2 grapefrukt / 1/2 dl valfria bär (0.1 US cup) / En knippe färsk hackad mynta / Fet kokosmjölk blandat med lite äkta ekologiskt vaniljpulver / Sötning om önskat

Gör så här: Hacka upp grapefrukten och blanda med resterande ingredienser. Ät, njut.

Fri från: Den här rätten är fri från gluten, ägg, mjölk, raffinerat socker och nötter.

Livsstil

Ugnsbakade grönsaker med sallad på hallon och blåbär

Recept: ugnsstekta grönsaker med hallon- och blåbärssallad

Frukten av skörden. Nästan i alla fall, middag av råvarorna jag handlade på bondens marknad i lördags. Det här är ett simpelt middagstips som sköter sig själv i ugnen och är klart på 20 minuter.

Du behöver: Valfria grönsaker, jag hade gula, orange och lila morötter, polkabetor, bondbönor, squash, vitlöksklyftor och lila bönor. Serverade med en sallad på rå broccoli, krispig gurka, blåbär, hallon och lite blandade frön. Under tiden grönsakerna sköter sig själv i ugnen mixar du ihop en hummus som du hittar receptet på här och serverar till.

Gör så här: Sätt ugnen på 225 C. Skär grönsakerna i valfritt format, gärna i ca samma tjocklek så blir dom jämnt färdiga. Ringla lite olivolja och krydda med salt, cayennepeppar och lite paprikapulver. In i mitten av ugnen i 20 min eller tills dom fått en fin yta och är så genomstekta som du vill ha dom.

Livsstil

Bananalove – bananer med chokladsås och bär

_MG_3661

Bananalove  – banana split med protein-chokladsås 

När vi var i Florida i våras var tillgången till ekologisk, närodlad och giftfri mat så otroligt mycket mer tillgänglig än den är här i Norge. Jag var som ett barn på julafton när jag sprang runt på Whole Foods Market och handlade allt som jag kom över i princip. En av rätterna jag lagade där var den här banana-split-liknande desserten med bär, nötter och en protein-choklad-sås.

Ingrediener: / 1 banan / 2-3 jordgubbar / Ett gäng blåbär / Lite cacao nibs / Några macadamianötter, hackade / Några pecannötter, hackade 

Protein-choklad-sås: / Chokladproteinpulver av valfritt slag, jag hade osötat ärtprotein med chokladsmak / Eventuellt sötning om du önskar / Nötsmör av valfri sort, jag hade hasselnötssmör / Lite mandelmjölk

Gör så här: Skär bananen i två och skär ett snitt i bitarna. Blanda ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull till önskad konsistens, jag har dessvärre inga exakta mått till den. Ringla såsen över bananerna och lägg in dom i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter. Toppa med bär, nötter och cacao nibs!

Fri från: Socker, gluten, laktos och ägg.