Meny

Livsstil

Plommonkompott med kanel & kardemumma

Ingredienser: / ca 850 g plommon / 2 dl valfri sötning, jag använde sukrin gold & sukrin melis, honung, stevia eller agave fungerar lika bra / 2 tsk kanel / 1/2 tsk kardemumma / En nypa äkta ekologiskt vaniljpulver

Gör så här: Häll lite vatten i botten av en kastrull. Skölj och rensa plommonen från blad och kvistar. Jag kokar mina hela med kärnor i och plockar ur kärnorna i efterhand, det är en smaksak men jag tycker det känns enklare så. Koka på svag värme under lock tills du ser att plommonen börjar lossna från kärnorna, det tar lite olika lång tid beroende på hur mycket plommon du kokar. Mosa dom med en slev och häll i sötningen och kryddningen. Låt sjuda ytterligare en stund. Om du vill kan du fiska upp kärnorna innan du häller upp i burkar, framförallt om du har småbarn, annars är det nemas problemas att spotta ut lite kärnor här å där när man äter kompotten. När jag var liten brukade vi alltid tävla om vem som fick flest kärnor..

Fri från: Den här rätten är fri från socker, gluten, mjölk, ägg och nötter.

Livsstil

Raw chokladmousse på 3 ingredienser

_MG_0953_liten3 ingrediens RAW-choklad-mousse

Ingredienser 1-2 portioner:

1/2 avokado

1/2 banan

1 msk rå kakao

Gör så här: Mixa alla ingredienser med stavmixer eller matberedare och häll upp i serveringsskålar. Ett hett tips är att toppa moussen med raw cacaonibs, agave sirap, alt. annan valfri flytande sötning och havssalt.

Fri från: Den här rätten är fri från socker, gluten, mjölk, ägg och nötter.

Livsstil

Fröbröd utan gluten, socker, jäst, ägg och mjölk

_MG_2004_liten1 (1)Jordens enklaste & godaste frö-bröd utan gluten, socker, jäst, ägg, mjölk & kan enkelt göras nötfritt

Väldigt lång rubrik på det här inlägget, men brödet förtjänar att få alla sina fördelar uppradade. Det här är kanske det mest allergivänliga brödet någonsin. Kan inte förstå att det blev så gott som det blev, var alldeles i extas och överväldigad när jag plockade ur det ur ugnen. Det är crunchigt, segt, tuggigt, smakrikt, sött & salt och alldeles underbart. Innehållet kan du i princip variera hur som helst bland nötter, frön, torkad frukt, kanske lite kokat helt bovete eller quinoa – det är bara fantasin som sätter gränserna här. Grundidén fick jag från min kära far som sist när jag var hemma och hälsade på slängde ihop ett bröd med en helt fantastisk konsistens som jag sedan dess försökt att efterlikna. Har på senare tid sett att det är flera matbloggar som gjort liknande bröd – det här är min variant av det inspirerat av mina rötter.

Ingredienser: / 1 dl boveteflingor eller 1 dl kokt, helt bovete / 1 dl linfrön, / 1 dl sesamfrön / 1 dl solrosfrön / 1 dl pumpakärnor / 1 dl hacka nötter, jag använde pistagenötter och mandlar / 1 dl russin eller torkad frukt / 1/2 tsk örtsalt / 1 tsk kanel, valfritt / 2 msk fiberhusk (psyliumseedhusk) blandat med 2 1/2 dl kallt vatten (0.9 US cup) / 1 msk smält kokosolja

Gör så här: Sätt ugnen på 180 C. Blanda vatten och fiberhusk i en skål till en tjock gelé. Blanda gelén tillsammans med dom torra ingredienserna i en skål, använd gärna händerna för att få fiberhusk-kladdet (psyliumseedhusk) att verkligen blandas med fröna och nötterna. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut brödet på plåten, se till att forma det ordentligt och tryck ihop det i kanterna så att det håller ihop sig. Grädda i 25-30 min, skär upp i serveringsbitar, ät och njut.

Fri från: Det här brödet är fritt från gluten, socker, jäst, ägg, mjölk & kan enkelt göras nötfritt. Passar därför dom allra flesta magar, veganer och vegetarianer.