Meny

Livsstil

Gröt på helt bovete med jordgubbar, banan & blåbär

_MG_1824_liten

Recept: gröt på helt bovete – bovetegröt!

Att göra gröt på helt bovete är både näringsrikt och snällt för magen. Jag brukar ha i lite kanel, vanilj och kardemumma. Så satans gott! När jag äter den här typen av gröt äter jag den oftast på eftermiddagen/kvällen efter att jag tränat och ätit middag. Jag blir väldigt trött av kolhydrater och brukar därför spara mycket av just den varan till kvällen så blir jag dessutom naturligt slö inför natten. Men det där är så olika, någon annan får en väldans massa energi av att starta dagen med t.ex bovetegröt och trivs inte alls med att äta det på kvällen. Det gäller att försöka lyssna på sin mat – och sovklocka. Något jag lärt mig mer och mer senaste åren. Jag tycker ständigt att jag får nya ”aha”-upplevelser och utvecklar både kropp och knopp till det bättre allt eftersom jag gör nya upptäckter. Det är en konst i sig, men övning och testning ger färdighet.

Ingredienser:

1 dl helt bovete
3 1/2 dl vatten
1 krm äkta vaniljpulver
1 krm kanel
1/2 krm kardemumma
1/2 krm örtsalt

Toppingförslag:

Jordgubbar
Banan
Pumpakärnor
Blåbär
Solroskärnor

Gör så här: Skölj bovetet i först hett och sedan kallt vatten i en sil. Koka sedan upp 3 1/2 dl vatten i en kastrull. Tillsätt bovete, salt, vanilj, kanel och koka i 1o-15 minuter på svag värme under lock. Rör om då och då. Låt gärna kornen eftersvälla en liten stund. Servera med valfri topping och iskall mjölk, t.ex hasselnötsmjölk.

Fri från: Gluten, raffinerat socker, mejeriprodukter, nötter och ägg.

Nyttiga länkar:

– Grundrecept för att göra din egen nötmjölk hittar du här.

– Mer information om bovete hittar du här

Livsstil

Glutenfritt bröd bakat på solrossmör

_MG_5216_liten

Glutenfritt bröd utan mejeriprodukter och med smör från solroskärnor – solrossmör – sunflowerbutter

Ingredienser: / 2 1/2 dl solroskärnesmör*, rumstempererat (1 US cup) / 4 ägg, separerade/ 1/2 msk agave sirap alt. honung / 1 msk äpple cider vinäger / 1 dl valfri mjölk (0.4 US cup) / 1/2 dl kokosmjöl / 1 tsk bakpulver / 1/2 tsk havssalt

Gör så här: Sätt ungen på 150 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform. Mixa solroskärnesmöret med äggulorna. Häll sedan i sötningen, mjölken och vinägern och mixa lite till. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum. Blanda dom torra ingredienserna. När ungen nått 150 grader blandar du ner dom torra ingredienserna med solroskärnesmöret. Vänd sedan ner äggvitorna. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 45-50 minuter eller tills brödet fått en gyllenbrun fin yta. När du tar ut brödet låter du det vila i formen 5-10 minuter. Vänd det sedan upp och ner på ett galler för att svalna.

Fri från: Gluten, raffinerat socker, mejeriprodukter och nötter.

*Du kan antingen köpa färdigt solroskärnesmör eller göra ditt eget genom att mixa 2 1/2 dl solroskärnor i 15-20 minuter i en hushållsmaskin. När det blivit en jämn fin massa kan du antingen använda den som den är eller mixa ner 2-3 msk kokosolja om du vill ha den mer krämig.

Livsstil

Hallonsmoothie med mynta

_MG_5799_liten

Recept: smoothie med frysta hallon och mynta

Uppfriskande är bara förnamnet på den här smoothien. Helt jäkla underbart att få starta dagen med den här, det vill jag lova.

Ingredienser ett stort glas: / 1/2 banan / 1 1/2 dl frysta hallon / 2 dl valfri mjölk / 1/2 krm äkta vaniljpulver / 3/4 dl färsk mynta / 1 msk ärtprotein

Gör så här: Mixa samtliga ingredienser, späd med mer vätska till önskad konsistens vid behov. Häll upp i glas, drick och njut!

Fri från: Gluten, socker, ägg, mejeriprodukter, nötter.