Meny

Recension

Jag har testat Aussie Bronze – räddaren i nöden!

Känslan när man står där, barbent iklädd sommarens nyinköpta klänning och inser att ben och fötter är liljevita!

Tror nog att det har hänt oss alla. Men nu är det slut med den panikkänslan, Aussie Bronze – Brun utan sol har nämligen landat hos oss.

Först var jag lite skeptisk till produkten, men när jag väl lärt mig hur den funkar så inser jag att det här är en riktig ”life-saver”.

Produkten är en återfuktande helt växtbaserad tonad kräm som du kan använda både på kropp och ansikte. Doftar diskret av lime och kokos.

Den har en naturlig, mineralbaserad konsistens vilket gör att produkten anpassar sig efter din hudton. Och den sitter i ca 24 timmar.

Tvättas lätt av när du duschar. Men en bra grej är att den är svett- och vattenresistent, vilket gör att den håller sig även om dansen blir svettig. Men när du tvättar med tvål och vatten så försvinner den.

Vill du ha en djupare färg så applicera den i flera lager. Låt den bara torka mellan varje applicering. Den färgar inte av sig och dessutom ser färgen otroligt naturlig ut.

Absolut inga oranga toner, utan huden känns återfuktad med en naturlig glow.

Aussie Bronze är helt fri från toxiner och DHA gör att det här är en produkt som inte orsakar varken irritation  eller täpper till porer.

Den här härliga flaskan kommer att följa med mig hela sommaren!

Aussie Bronze får betyg 5 av mig!

Relaterade Produkter

Livsstil

Bland syrener och ph-balanserande juicer!

Älskar verkligen syrener! Dom gör mig pirrigt glad i hela kroppen.

Nästan lika glad blir jag över min nypressade ph-balanserade och supergoda Lean Green Performance som innehåller:

Två nävar spenat-en hel färsk gurka- en liten broccoli- tre stjälkar selleri-två lime- och ett grönt äpple.

Gurkan innehåller massor av mineraler som t.ex kalium ,kalcium, fosfor och magnesium. Dessutom är den rik på kiseldioxid som stärker bindväven och håller huden i trim.

Spenaten är rik på järn och en superbra källa till betakaroten. Fylld av både A-och K-vitamin. K-vitaminet hjälper kroppen att hålla kvar kalciumet i våra ben. Ett bra sätt att bekämpa osteoporos med.

Broccolin ”kungen av grönsaker” som den så ofta kallas. Den hjälper också ditt skelett att vara starkt.

Broccolin håller dessutom en hög nivå av antioxidanter och massor av viktiga mineraler.

Sellerin är fylld med elektrolyter som återfuktar djupgående på cellnivå och är dessutom otroligt antiinflammatoriskt.

Lime förser dig med massor av kollagen-boostande C-vitamin.

Det gröna äpplet innehåller massor med pektin som hjälper till att bekämpa de skadliga effekterna av fria radikaler. Äpplet innehåller dessutom en flavonoid som heter fisetin som har visat sig vara kraftfullt antiinflammatoriskt.

Så varför inte ta och ge dig själv en riktigt meganyttig juice och kanske ta och dofta på lite syrener idag?

Livsstil

Därför ska du öka på ditt intag av polyfenoler.

Polyfenoler är det som ger frukt, bär och grönsaker sin färg och smak. Nyttiga färgpigment som fungerar som antioxidanter.

Antioxidanter som skyddar dina celler, nästan lite som ett rostskydd.

Bra källor är färgstarka frukter och grönsaker, rödvin, grönt te, kaffe, choklad, oliver och även nötter.

Så varför inte ta och fylla på ditt polyfenol-föråd redan idag genom att göra en tallrik med färgglada grönsaker och en rödbetsdipp.

Skär upp grönsaker som du gillar och lägg kanske till lite rödbets-chips, blanda ihop en dip som ger sälta och smak.

Min snabba dip gjorde jag så här:

I-2 dl creme fraiche blandar jag med ca 50-100 gram fetaost. Pressa i en vitlöksklyfta och blanda i ca en tsk rödbetspulver. Smaksätt med salt, peppar, örtkryddor och en god olivolja.Mixa dippen slät och låt den stå i kylen ca en halvtimme, så den mognar i smaken.

Jag brukar toppa min dipp med lite finskuren rödkål för lite extra crunch.

Livsstil

Hur har du det med sömnen?

Helt galet men det verkar som dom flesta har problem med din sömn!

Kan nog tilläggas att stress är en riktig bov i dramat. Stress får hela nervsystemet att ställa in sig på att du ska vara vaken och du får svårt att varav ned, svårt att somna, sömnen blir ytlig och du vaknar för tidigt.

En hel del verkar ha problem med att vakna av kramp eller sendrag i foten eller i vaden. Ryggsmärtor och stela höfter verkar ligga högt på listan också.

Här kan magnesium göra underverk. Finns som kosttillskott, både som tabletter eller i flytande form, eller som gelé, magnesiumspray eller hudlotion att smörja huden med.

Vad kan man då göra för att få en lugnare sömn?

  1. Minska på stressen och se till att du får minst 30 min träning varje dag. Avslappningsövningar och meditation är en stor hjälp för många. Se till att vara ute i naturen så fort du har möjlighet. Den är magiskt stress-reducerande!
  2. Ät inte middag för sent.
  3. Stäng av skärmarna i tid.
  4. Har du en spikmatta hemma, använd den. Trycket från piggarna frisätter endorfin, cirkulationen ökar och spänningarna släpper.
  5. Ett varmt bad någon timme före sovdags frisätter lugnande oxytocin som får dig att komma in i ”sömn-mood” lättare.

Här har jag plockat i hop några ” hemliga vapen” för en skön och avslappnade sömn. Dessutom är dom en en beauty boostande effekt, såklart!

Alla produkterna kommer från ett av mina absoluta favvo-märken: Neal’s Yard Remedies.

Beauty Sleep Body Butter en ljuvlig kroppskräm som innehåller ekologiska ”butters” och oljor. Krämen innehåller innehåller också en blandning av arom-terupeutiska eteriska oljor som lugnar sinnet och förbättrar sömnkvaliten och är avstressande.

Goodnight Pillow Mist en helt klart beroendeframkallande produkt som jag sprutar lite på kudde och täcke innan jag kryper ned. Sammansättningen av den här misten är något utöver det vanliga. Den bästa jag provat!

Aromatherapy Blend Night Time Relaxing en lugnande blandning av eteriska oljor. Grundande vetiver och lugnande lavendel en sagolik blandning,  som jag smörjer några droppar under mina fotsulor av. Dessutom använder jag den här i min diffuser på kvällen.

Sist men inte minst så brukar jag ta en kapsel av Beauty Sleep Supplement som är en synergisk blandning av vitaminer, mineraler och fytonutrienter. En lugnande blandning som dessutom reparerar huden under natten.

Åsa Waak

 

Livsstil

Selleri – en ört som kan hjälpa dig att lugna sinnet.

Mineralsalterna som finns i selleri har en effekt på nervsystem, genom att främja aktiviteten hos elektriska impulser och stöder neuronfunktionen – vilket är otroligt viktigt om du lider av hjärndimma eller har problem med minnet.

Sellerin är dessutom fylld av elektrolyter som återfuktar djupgående på cellnivå vilket också är ett sätt att lindra migrän eller huvudvärk på.

Att selleri är otroligt antiinflammatoriskt, den riktigt svälter ut bakterier, virus, svamp och mögel som finns i kroppen och spolar effektivt ut toxinerna och avfallsprodukterna ur tarm och lever.

Ett alltså ett utmärkt sätt att rena och läka tarmväggar på.

Har du testat den här mirakel-juicen än?

Om inte sätt igång, pronto!

Åsa Waak

Hur gör man sellerijuice då?

Skölj sellerin och skär bort lite av roten. Ta med allt på selleri-stjälken och kör i din juicer.

Har du ingen juicer mixa då sellerin med lite vatten och pressa sedan genom en finmaskig sil.

Denna ädla dryck dricks på tom mage varje morgon. Ca 3-4 dl är en lagom dos.

För er som tycker….mindre, om selleri, börja med att blanda med färsk gurka och ett grönt äpple i juicen. När du har vant dig vid smaken, öka sellerin och minska gurkan och äpplen.

Tillslut så kommer du att gilla selleri juice, jag lovar!

Livsstil

Starta dagen med en eldig immunstimulerande shot!

Här har vi en perfekt morgon-shot gjord på en bas av det antiinflammatoriska guldet GURKMEJA.

En rot som är värd massor av lovord.

Kan vara bra att komma ihåg att den dämpar allergier, mag och tarmproblem och dessutom har en lever-renande effekt.

Förutom gurkmejan så har jag juicat ingefära, citron och ett par äpplen.

INGEFÄRA är immunstärkande , antiinflammatorisk och renar kroppen från toxiner.

CITRONEN reglerar ph-balansen och ger ett välkommet tillskott av C-vitamin.

ÄPPLET innehåller flavonoider, kalium och pektin som både mage och hjärta mår bra av.

Toppa din shot med lite vegetabilisk olja, så tillgodogör du det nyttiga kurkuminet bättre.

Åsa Waak

Livsstil

Gör en ”Marie Kondo” för din hälsa.

Det här med strukturer och rutiner vad gäller sin hälsa får många att rygga tillbaka och tycka att det låter enformigt och jobbigt!

Men det är faktiskt så att det här med att hålla på just sina rutiner är ofta förutsättningen för att lyckas med förändring. Strukturerna är själva basen och rutinerna skapar långsiktighet.

Bli inspirerad av organisations-proffset Marie Kondo. Hon skalar bort, minimerar och simplifierar på ett otroligt effektivt sätt.

Tänk lite så här:

1. Rensa bort onyttigheter i köksskåpen.

Köp en ny kokbok som inspirerar till nyttiga recept. Eller ta fram en som du redan har i bokhyllan.  Skriv en lista på bra basvaror och fyll på med det som är bra för dig.

Se till att ha frukt och grönt hemma och gärna frysta bär så du lätt kan fixa en mättande smoothie. Nötter och frön ger dig bra fetter.

Se till att du alltid kan göra minst en ”snabbmåltid” hemma. Typ frysta matlådor. Tyvärr är tiden en bristvara i vårt liv, så se till att planera.

2. Kolla igenom dina träningskläder. Släng det som är trasigt och nött. Fyll på med bra skor och det som kan behövas för att träningen ska vara lätt att komma igång med, och som självklart är bekvämt att ha på sig.

Ha dina träningsgrejer  lättillgängligt, och inte längst in i skåpet. Se dig själv som en tränande person och bestäm när träningen ska ske. Boka in i din kalender när och hur du ska träna!

3. Rensa ditt sovrum från det som stör, t.ex datorer, spel, jobbprylar.  Byt lakan, vädra ur och kanske ställ lite levande blommor därinne. Har du testat eteriska oljor än?

Om inte dofta dig igenom några när du har tillfälle. Lavendel och ros brukar vara en bra och lugnande kombo för just sömnen. Neal’s Yard har fantastiska eteriska oljor. Kolla in deras hemsida här!

4. Hur har du det med din återhämtning? Ett effektivt sätt att disciplinerat gå ned i varv på är meditation. Låter det komplicerat?

Det är varken komplicerat eller flummigt, jag lovar!

Ladda ned en app på din telefon och sätt dig på en stol i tio min med lurarna i. Blunda och följ guidningen.

Bra och enkla att använda är Headspace och Oak.

Du behöver inte göra ALLA förändringar på en gång, men ha en plan för när och hur.

Att sätta ett ett datum för när alla förändringar ska vara gjorda gör det lättare att hålla en tidsplan.

Åsa Waak

Njut av ett enklare och mer strukturerat hälsoliv där rutinerna är basen.

Och glöm inte att dricka en grönsaks-juice om dagen!

Lycka till!

Livsstil

Pau D’arco – tedroppar som boostar hälsan.

Om du behöver en riktig kur som är dels immunstärkande och dessutom virus- bakterie- svamp och parasithämmande, så kan jag varmt rekommendera Pau D’arco- droppar från Örtspecialistern.

Pau D’arco-trädet växer som växer i Amazonas regnskog och har används i medicinskt syfte redan för 1000 år sedan av inkaindianerna.

Jag har använt teet i flera år men tyvärr så det är lite mer krångel med att brygga det, då det måste sjuda i typ 10 minuter för att det ska bli tillräckligt kraftfullt.

Dropparna är däremot väldigt enkla att använda, och saker som är enkla blir ofta av, eller hur!?

Droppa dem bara i ditt vanliga te eller i vatten. Klart!

Förutom att den jagar virus och annat skräp ur kroppen så är den antiinflammatorisk och ger ditt immunförsvar en riktig kick i rätt riktning.

Så känner du dig lite hängig och kanske har en förkylning som hänger kvar, så kanske det är värt att testa en kur.

Jag brukar köra en kur så här på våren, för att skaka av mig det som kroppen samlat på sig under vintern.

Åsa Waak

Livsstil

Äntligen tid för primörer.

Tänk ändå vilken härlig tid vi går till mötes nu!

Inte nog med att naturen bjuder på oändlig skönhet och ljus, primörerna börjar att poppa upp lite överallt. Nu gäller det att ta vara på alla smaker och dofter, och framförallt njuta av allt!

Att få en knippe morötter i handen är inte så dumt. Visste du att blasten innehåller sex gånger så mycket C-vitamin som själva moroten. Dessutom är den väldigt god.

Jag brukar juice den…min vana trogen. Men den kan också användas i sallader. Finklipp det och blanda in den i din sallad.

Gott tillbehör eller som ensamrätt till middag är också en form med rostade primörer. Använd det du gillar!

Min middagsform består av skivade polkarödbetor, färska morötter och lite salladslök. Krydda och häll över lite olivolja. In i varm ugn ca 200-225 grader i ca 15-20 min.

Åsa Waak

Livsstil

Vattna din sparris!

Det bästa sättet att hålla sparrisen krispig och fräsch länge är att sätta den i kallt vatten.

På dagarna kan det vara en vacker bukett att ha i köket, men ställ in dem i kylen över natten så håller den sig längre.

Visste du att sparris innehåller aminosyrorna asparagin och glutation. Asparagin stimulerar njurarna vilket gör att sparrisen har en renande effekt på kroppen glutation skyddar kroppens celler och DNA från att åldras och förstöras.

Glutation avgiftar dessutom kroppen från tungmetaller.

Vilken ”super-hero” till grönsak va?!