Meny

Livsstil

Användbara tips för att hantera semesterkonflikter.

Hurra nu är det semester, säger många, medan andra får ångest av bara tanken på ännu mer ledig tid, efter karantän-livet som präglat vår vardag under så lång tid.

För det är just under semester-tider som det oftast kommer många obearbetade konflikter ut i dagsljuset.

Sanningar pockar på uppmärksamhet och känslor ger svallvågor i kroppen.

Något som också kan vara nog så problematiskt att lösa på ett sommarställe, eller på en båt, där den privata sfären är svårt att få.

Tre tips i ev konfliktfyllda tider:

-Ha fokus och lägg din kraft och energi på det som du kan påverka.

Vad är det du kan kontrollera just nu?

Ditt egna beteende, omsorg för andra och vad väljer du för tankar?

Välj dina strider…noga !!

– Rutiner.

Håll fast vid dina rutiner. Helst dom rutiner som är bra för dig då, kan tilläggas!

Det skapar en vilsam struktur i en konfliktfylld tid.

-Vad är det som är viktigt i ditt liv?

Just under semestern, då tid finns så är det ju en  fantastisk möjlighet att kunna  genomlysa våra liv och våra livsval.

Känslan att få berätta för någon hur mycket den personen faktiskt betyder är ju härlig för båda två, eller hur!

Eller så behöver man kanske vara ärlig åt andra hållet…vilket i sig också kan vara bra.

Men tänk också på att hårda ord kan orsaka djup skada.

Tänk långsiktigt om hur du vill att ditt liv ska gestalta sig efter den här semestern.

Men tänk även lite mer kortsiktigt, vad kan du göra idag för att hjälpa dig själv eller någon annan när känslorna stormar.

En viktig sak till att komma ihåg när det känns tufft och jobbigt, är att det är oftast i krisen som du utvecklas som mest.

 

Livsstil

Mixa och maxa ditt grönsaksintag på nolltid.

Värdens enklaste sätt att få i sig massor av grönsaker är att mixa ihop en riktig härlig och god smoothie.

Många tycker att dom inte hinner fixa det på morgonen och upplever att det verkar krångligt.

Gör det enkelt för dig.

Se till att du alltid har djupfrysta grönsaker och bär hemma i din frys.

Hemma i min frys finns det alltid hackad grönkål, gröna ärtor, broccoli, avokado och rödbetsklyftor som grönsaksbas.

Sen har jag alltid blåbär, lingon, hallon i frysen och ibland även björnbär.

Två saker som alltid finns i kylskåpet och till 90 % finns med i alla smoothies är färsk gurkmeja och ingefära. Dom två sakerna håller sig läge i kylen.

Då har du en riktigt bra bas hemma.

Lägg sedan till färska grönsaker, frukt eller bär, allt efter smak och tycke.

Vet jag om att nästa dag kommer att bli superstressad så ser jag till att mixa en laddning med välgörande smoothie redan kvällen innan.

Ser till att hälla upp det ända upp till locket på flaskor så håller det sig lite bättre.

Här har jag gjort en riktigt god och mättande smoothie, den är nästan som en hel måltid.

Jag mixade 1 dl broccoli (fryst), 1 dl böngroddar (färska), 1dl avokado (fryst), en bit skalad färsk ingefära och tre skalade limefrukter. Mixa ihop.

Vill du ha en krämigare smoothie så tillsätt en handfull nötter eller mandlar. Om du har blötlagt dem innan så får du en riktigt fluffig och krämig variant.

Känner du att magen reagerar på ökat grönsaksintag…kör varannan dag med grönsakssmoothie och bär och frukt den andra.

Testa vad du själv mår bäst av.

Recension

Sommarrutiner med Whamisa.

Under sommaren så brukar jag ställa starkare syror och A-vitamin, och andra riktigt aktiva produkter, åt sidan och låter istället huden få vila.

Har nu testat en del produkter från Whamisa, ett koreanskt innovativt hudvårdsmärke som är pionjärer inom fermenteringsteknologi och har sen 15 år sin egen fermenteringsprocess.

De här produkterna är vattenfria, och har dessutom några av marknadens högsta koncentrationer av ekologiska och botaniska ingredienser från naturligt ursprung.

Jag har testat Whamisa Organic Flower Peeling Finger Mitt Moisture Care:

Det är en riktigt härlig och mild peeling, i form av en slags fingervante som masseras i huden efter rengöring. Den har en mild och behaglig doft som känns skön att använda på en känslig hud.

Jag låter den sitta någon minut och sen sköljer jag av den med vatten.

Den både exfolierar och återfuktar huden med hjälp av milda fruktsyror och fermenterade ingredienser i form av aloe vera och krysantemum. Den rengör på djupet och tar bort döda hudceller. Huden känns både klar och återfuktad efter en ”polering”.

Jag använder den ca 2 gånger i veckan. Ibland kör jag bara hals och dekolletage en extra gång i veckan.

Betyg 4,5/ 5 

Åsa Waak Whamisa peeling

Efter peeling så blir det en toner.

Jag har testat Whamisa Organic Flowers Toner Deep Rich:

Det här är en serumliknande toner som verkligen vårdar och ger näring. Den innehåller växtextrakter som såpaloblad och krysantemum, och är berikat med både vårdande arganolja och maskrosextrakt. Alla ingredienser har också fermenterats enligt Whamisas signaturprocess.

Det här är en toner som jag applicerar med mina händer och trycker in den lätt i huden. Har jag lite extratid så applicerar jag den två gånger. Min känsliga hud fullkomligt älskar den här tonern.

Den här använder jag både morgon och kväll.

Har du känslig och lite torr hud – investera i den här dyrgripen!

Betyg 5/5

Sist så kommer Whamisa Nourishing Cream:

En vårdande dag och natt kräm som ger effektiv återfuktning. Den försvinner i ett nafs och ger ingen blank hinna trots att den är fylld av mango, avokado, kakao och sheasmör. Växtextrakt från såpaoeblad och olivolja ger en långvarig återfuktning. Och så är alla ingredienser såklart fermenterade enligt Whamisa’s signaturprocess.

På kvällen brukar jag lägga ett lite tjockare lager om huden känns torr. Doften är mild och behaglig. Konsistensen är lagom fyllig och lättapplicerad.

En härlig 24-timmars kräm som låter huden återhämta sig. Perfekt för sommaren.

Betyg 4/5