Meny

Livsstil

Super-juice för glow!

Här har jag gjort en svalkande och välgörande juice i sommarhettan! En super-juice som både stödjer din muskelmassa och ditt immunförsvar.

Skär en halv väl kyld vattenmelon i bitar i din mixer. Skala och lägg i två lime, fyll på med lite kallt vatten, och tillsätt sedan två rågade matskedar kollagenpulver.

Åsa Waak

Mixa och fyll på med några isbitar för riktig kyla!

Vattenmelonen innehåller magiska ämnen som stödjer muskeluppbyggnaden i kroppen. Dessutom så är den immunförsvarshöjande!

Ja, tack till det i sommarvärmen!

Kollagenet som jag tjatat så mycket om, vet alla som är intresserade av en hud med glow och bra struktur, att den gör en otrolig insats för din hudhälsa. Dina senor och ligament kommer också att vara dig evigt tacksamma för kollagen egenproduktion av dessa ”byggstenar” redan vid 25 års ålder börjar att avta.

Limen ger dig massor av C-vitamin som ger din hud en extra lyster-boost.

Kan väl också tillägga att den här blandningen är magiskt god !

Åsa Waak

 

Lite zen-vatten för mage och hud i hettan!

Lite inspiration för att stärka och lugna magen i sommar!

Lägg i en dl färska eller frysta blåbär tillsammans med några kvistar mynta i en karaff och fyll på med kallt vatten. Ställ in i kylen en timme och njut sedan av ett vatten som både smakar och gör gott!

Åsa Waak

Mynta är som att skämma bort tarmen med en yin-yoga klass. Lugn och ro och dessutom fylld med magnesium, C-vitamin och järn. Det är inflammationshämmande , kramplösande och antiseptiskt! Så himla bra att fylla på med när som helst för alla!

Blåbär är fullständigt späckade med antioxidanter, kroppens egen ” rostskyddsbehandling” som bromsa oxidation i cellerna, dessutom innehåller dom massor av antocynglykosider (knepigt ord!)  som hämmar inflammationer och ger de små blodkärlen motståndskraft. Att dom anses även motverka åderförfettning och därmed kan förhindra kroppens åldrande tackar vi extra mycket för !

Åsa Waak

Låt det här fantastiska vattnet förgylla din hud och mage i sommar. Får du några bär eller myntablad  blad i munnen så tugga och känn dig uppmärksammad och sedd av naturen som vill dig allt väl!

 

Buffelmozzarella i gott sällskap!

Perfekt lunch eller middag i sommartid!

På en bädd av blandad sallad och grillad sparris, körsbärstomater och brysselkål vilar en mozzarella som blir  omsvept  av en pesto-dressing och pinjenötter…ja vad ska man säga förutom att man blir väldigt nöjd!

Lättfixat och jättegott!

Pestodressingen gjordes väldigt enkelt idag med att bara späda ut  färdig pesto med extra olivolja! Klart!

Åsa Waak

Nyttig mjukglass med minnes-boostande kakao!

Hur gott är det inte med en krämig smakrik glass måntro! Den här är hur enkel som helst att göra och har bara fyra ingredienser, varav en förbättrar ditt minne och är proppad med skyddande antioxidanter.

2 portioner glass: 3 frysta bananer, 2-3 tsk raw kakao, 1 dl nöt eller havremjölk, en rågad msk jordnötssmör och en nypa salt.

Mixa alla ingredienser i en mixer tills konsistensen påminner om mjukglass. Lägg upp i skålar och pimpa med finhackade salta nötter och hallon.

Åsa Waak

En perfekt blandning av sött och salt!

Visste du att kakao har en föryngrande effekt på ditt minne!? Kakao innehåller flavonoler som ökar blodtillförseln i hippocampus. Det är den delen av hjärnan där nya hjärnceller bildas. Kakao sänker dessutom både kolesterol och blodtryck. Dessutom har den både vitaminer och mineraler i sig och massor av antioxidanter.

Åsa Waak Nyttig glass

Recension

Bad, sol och Bioregna!

Det är med solkrämer som med träning, det är när man faktiskt gör det som det ger effekt! Så hitta ett solskydd som du gillar och använd det!

Jag har fått chansen att testa Bioregnas solskydd och aftersun. Ett solskydd med partikelfilter, fria från nanopartiklar och ekologiskt certifierade! Hur bra är inte det!!

Åsa Waak

Bioregnas Sunscreen Lotion SPF 30 Face & Body är väldigt lättanvänd. Bra pump med en lättflytande spray som går snabbt in i huden, och har en mild sommar doft. Den har ett naturligt fysikaliskt filter mot UVA+UVB.

Perfekt så länge man spenderar dagen på sjön eller på bryggan, värre är dock om man vill lägga en make-up över solkrämen, då känns den lite för täckande tycker jag! Så den här kommer jag inte att använda för stadsbruk utan bara på landet.

Gillar att den har ingredienser som arganolja och kokosolja som både läker och bygger upp huden.

Åsa Waak

Bioregnas Aftersun Lotion längtar man nästan till på kvällen. Ljuvlig doft som både återfuktar och vårdar huden. Den innehåller tre vegetabiliska oljor som lugnar och vårdar huden. Mandelolja, sesamolja och den härliga macadamianötoljan som förebygger hudens åldrande.

Efter den här insmörjningen så känns det som man har varit på spa. Den går supersnabbt in i huden och blir inte kladdig eller oljig.

solskyddet ger jag faktiskt full pott därför att den är lätt att smörja in och lämnar ingen kladdig hinna. Den är vattenfast och dessutom vårdande. Och den lämnar inte efter sig några gifter i vår lilla sjö!

After sun också en fempoängare då huden fullkomligen äter den här produkten med stor aptit och ger en mjuk och lugnad hud efter sig. Har även provat att använda den på irriterad hud efter rakning och den hjälper sååå bra! Så den här tuben kommer att finnas hemma hos mig även efter sommaren.

Bananpannkakor i gott sällskap!

Bästa sommar-lunchen serverad!

Finns nog inte någon som tackar nej till den här lunchen tror jag. Dessutom så går den hem hos alla, stora som små! Blir det något över så är det ett perfekt mellanmål.

Tyvärr har jag aldrig varit med om att det blir något kvar…! Får nog se till att göra en portion extra nästa gång!

Tre ingredienser och fixat på nolltid! För en portion så behöver du,

  • 2 ägg
  • 1 banan
  • 1-2 msk riven kokos
  • Mixa ihop och smalsätt med lite salt. Stek i kokosolja.
  • Dekorera med bär eller frukt som du gillar och toppa med lite riven kokos.
  • Vill du ha ytterligare protein förutom äggen så tillsätt en msk chiafrön.

Åsa Waak

Tid för eftertanke.

Nu så här i semestertider så kan det vara klokt att ägna lite tid åt dig själv och var du vill ska hända i ditt liv.

Tid för eftertanke är verkligen att ta ansvar! Då menar jag att ta ansvar för just dig och din egen person. Ingen annans.

Att tillåta sig själv att vila är att ta ansvar. Att lägga till en bra rutin för din hälsa är att ta ansvar. Att förbättra sin kondition är att ta ansvar. Att ge din kropp nyttig mat är att ta ansvar.

 

Gör något idag som din framtid kommer att tacka dig för!

Lägg lite tid på att se över det som du behöver fylla på ditt liv med eller ta bort! Logga helt enkelt in på just dig själv.

Jag brukar likna vår kropps stabilitet utifrån ett hus. Man kan se det som fyra pelare, som skapar hälsa och stabilitet. Kost-Träning-Sömn-Återhämtning.

Kost: Se till att äta regelbundet och öka på menyn med frukt och grönt. Var lite nyfiken och våga prova lite nya livsmedel. Ät färgrikt och undvik processad mat.

Träning: Din kropp behöver träning. Har du fungerande rutiner för fysisk aktivitet? Rör du på dig varje dag? Behöver du stärka upp svaga länkar i din kropp? Nu kan vara en bra tid för inventering på det här området.

Sömn: En viktig punkt som tyvärr ofta får stryka på foten för andra aktiviteter! Testa med att ge dig 8 timmars obruten sömn under en vecka så kommer du att fatta vikten av bra sömn! Läste just en artikel i SVD där det hävdades av sömnforskaren Matthew Walker att sömnbrist gör oss slöa, fula, sura och sjuka!!!!

Återhämtning: Stressen är inte den största boven, utan bristen på återhämtning! Tänk så här: om du hela tiden är på hugget och presterar och stressar så är vikten av att vara på andra sidan av linjen otroligt viktigt. Att göra tvärtemot vad man får cred för! Typ ligga i hängmattan och lyssna på fåglarna.

Vad är det just du behöver just nu?

Åsa Waak

 

 

 

 

Svalkande och mättande!

En lång skogspromenad avslutas på trappan med en mixad skönhet proppad med protein!

En bit färsk gurka, några broccolibuketter, en stor bit honungsmelon, en lime utan skal, en halv dl frysta gröna ärtor och lite mynta. Mixa allt krämigt tillsammans med vatten. Isbitar behövs inte när du använder frysta ärtor!

Visste du att gröna ärtor är en av proteinrika ingredienserna som finns i växtriket!!

Gröna ärtor innehåller massor av c-vitamin, järn och magnesium. Fibrer i stora mängder får du på köpet. Dessutom är dom billiga och klimatsmarta.

Gurkan har en utrensande effekt och broccolin ”kungen av grönsaker” som med sitt otroligt höga behåll av antioxidanter skyddar våra cellerna, samtidigt som förrådet av fytonäringsämnen fylls på.

Melon lime och mynta ger din smoothie en doft och smak av sommar och gör att alla som smakat denna goding, vill att du använder dig av det här receptet snart igen!

Bra val av nyttigheter alltså!

Titta vad jag hittade på promenaden!!

Åsa Waak

Vad är det för skillnad mellan probiotika och prebiotika?

Ja här finns det lite skillnader att reda ut!

Probiotika som du säkert har bekantat dig med via tabletter som du köper på apotek eller hälsokosten. Det är levande bakterier som finns främst i tunn och tjocktarmen, och hjälper till med allt från matsmältning och framförallt att hålla immunförsvaret i topptrim!

Prebiotika är delar av mat (fibrer) som matsmältningssystemet inte klarar av att bryta ner  vilket istället stimulerar tillväxten av goda bakterier dvs probiotika. Man kan säga att prebiotikan matar probiotika med  näring för att hålla sig frisk och motståndskraftig.

Det finns olika sorters fibrer som håller ordning på din mage. De som är olösliga som varken matsmältningssystemet eller bakterier kan ta vara på,  utan bara används som rengöring, typ sopkvast för tarmen.

Sen har vi fibrer som som är vattenlösliga och fungerar som föda åt de goda bakterierna. Dom kallas för inulin  eller ogliofrutos.

En smart grej är alltså att mata din mage med prebiotika! Då håller du din ”farm” av bra mag tarm bakterier nöjda och försäkrar dig om en stadig återväxt av dem.

Den hittar du i : Lök och vitlök, sparris , bananer, ruccola och jordärtskocka

Ett tips kan vara att köpa en påse frysta jordärtskockor ( Jag köper från märket Magnihill som är eko ) som finns färdigskalade och skivade. Jag blandar den i gröna smoothies och varma soppor. Var lite varsam i början tills magen har vant sig!

Åsa Waak

 

 

Ha en härlig midsommar!

Tänk va nu ligger en hel lång sommar framför våra fötter! En så härlig känsla att inleda sommaren med det svenskaste av svenskt!

Vädret är ju i vanlig ordning lite lynnigt, men vad gör väl det. Om några dagar så ska tydligen värmen vara tillbaka igen!

Åsa Waak

Ville bara tipsa om ett frukosttillbehör som dom flesta tycker om. Så här i sommartider så kan man bli rätt många runt frukostbordet. Då kan det vara skönt att ligga lite före i planeringen.

Jag brukar förbereda lite chiapudding kvällen innan på det här sättet! Blanda två dl krämig kokosmjölk (eller annan mjölk som du gillar) 2 msk chiafrön, rör runt och låt stå i ca tio min. Fyll upp glaset några cm och lägg sen ett lager av frysta blåbär på. Ställ in i kylen över natten. På morgonen så lägger jag en msk fet grekisk yoghurt på varje portion. Ibland så hackar jag lite valnötter och ringlar lite honung över sen fyller jag på med färska bär!

Det här kan du variera i all oändlighet med olika smaker frukter och bär. Om du använder nötmjök t.ex så är det jättegott att smaksätta med kanel och kardemumma. Eller för den som älskar choklad smaksätt med lite raw kakao och vaniljpulver.

Den här portionen ger verkligen en bra start på dagen, fylld av omega-3, bra fetter massor av antioxidanter, dessutom himmelskt gott!

Lätt som en plätt och det ser ut som man har stått i köket hela natten och fixat

Nu hoppas jag att att får en riktigt härlig midsommarhelg och tack för all härlig feedback som dimper in med jämna intervaller. Jag blir så glad ska ni veta!

Åsa Waak