Meny

Livsstil

Tekniker för att stilla sinnet när känslorna stormar.

Ibland kan livet kännas både motigt och mörkt. Och det är så det ser ut för oss alla i perioder.

Att aktivt kunna omforma och ge hjärnan tankar som ger en bättre färdriktning kan vara värt mycket.

Just begreppet ”positiv förankring” är något som jag jobbar mycket med med mina klienter.

Något som stärker och förankrar när känslorna stormar.

Det här är en teknik som gör det möjligt att försätta sig i ett tillstånd som kännetecknar styrka, energi och balanserade känslomässiga omständigheter.

Gör så här:

✔️Sätt dig på en lugn plats, visualisera det lyckliga ögonblicket, personen eller platsen du vill minnas och koncentrera dig intensiv på den känsla du vill återuppliva.

✔️Koppla sen ett stimuli till den, som ett ord, en gest, en bild eller kanske en doft.

Gör det som passar dig bäst.

✔️Gå tillbaka till den här stunden och känslan, gärna under meditation, som balanserar och stillar.

✔️Med lite övning kan du sen aktivera ditt ”ankare”genom att upprepa orden, gesten eller bilden, för att på så sätt nå det önskade tillståndet.

Glöm inte att träning ger färdighet!

Livsstil

Tre tips för att ta tillvara äppelskörden.

Nu är det skördetid i trädgården och massor med äpplen ska ta tillvara på bästa sätt.

Jag brukar göra ganska mycket äppelmust så här års. Älskar doften i köket av nypressade äpplen!

Kan nog erkänna att det blir en hel del efterrätter också.

Kanel och honungsbakade äpplen t.ex är enkla att göra, och kräver inte så mycket tid i anspråk.

Sätt på ugnen på 200-225 grader. Det här receptet är lagom för 2 pers.

Recept:2 äpplen, 1/2 dl havregryn, 1/2 msk kanel, 2 msk smör, 2 msk honung.

Klyfta äpplena och lägg i en ugnsfast form. Strö över havregryn och kanel över äpplena. Smält ihop smör och honung och häll över äpplena. In i ugnen i ca 10-12 min.

Lite vaniljglass till detta är perfekt.

🍎🍎🍎

En annan sak som jag brukar göra är såklart äppelmos. Sockerfritt och ljuvligt gott.

Det här brukar bli en liten burk. Jag gör fler åt gången och fryser in för framtida behov.

Recept:3 äpplen, 3 msk vatten, vaniljpulver och kanel.

Skala och klyfta äpplena och koka upp vattnet, lägg i äppelbitarna och låt dem koka tills det är mosigt. Mosa ytterligare med en gaffel om det behövs.

Smaka av med vanilj och kanel. Färdigt!

 

Livsstil

Gör ditt egna detoxvatten.

Något som så lätt glöms bort när den lite mörkare årstiden är här är faktiskt att dricka vatten!

Vi har ofta ett ganska torrt klimat inomhus, den här tiden av året, som sin tur kan ställa till en del för både hud och kropp.

Att fylla på dina vattenförråd i kroppen gör mycket för din hälsa. Du återfuktar dina slemhinnor, så dom inte blir lika mottagliga för virus och bakterier som cirkulerar i luften.

Huden blir mjuk om dina hudceller är fyllda med vatten.

Du blir piggare och kroppen syresätter sig lättare om den har tillgång till vätska.

Du undviker ledvärk genom att ”vattna” brosk och ryggdiskar.

Du kan undvika problem med njursten genom att dricka ordentligt och regelbundet.

Har du ont i huvudet prova att dricka några glas vatten innan du tar en värktablett! Huvudvärk uppstår ofta vid vätskebrist.

Fyll en kanna med vatten och ställ vid din arbetsplats! Smaksätt med det du gillar, så får du lite omväxling i både smak och utseende.