Meny

Livsstil

Mixa dig i form !

Värdens enklaste sätt att få i sig massor av grönsaker är att mixa ihop en riktig härlig och god smoothie.

Många tycker att dom inte hinner fixa det på morgonen och upplever att det verkar krångligt.

Gör det enkelt för dig.

Se till att du alltid har djupfrysta grönsaker och bär hemma i din frys.

Hemma i min frys finns det alltid hackad grönkål, gröna ärtor, broccoli, avokado och rödbetsklyftor som grönsaksbas.

Sen har jag alltid blåbär, lingon, hallon och ibland björnbär.

Två saker som alltid finns i kylskåpet och till 90 % finns med i alla smoothies är färsk gurkmeja och ingefära. Dom två sakerna håller sig läge i kylen.

Då har du en riktigt bra bas hemma.

Lägg sedan till färska grönsaker, frukt eller bär, allt efter smak och tycke.

Vet jag om att nästa dag kommer att bli superstressad så ser jag till att mixa en laddning med välgörande smoothie redan kvällen innan.

Ser till att hälla upp det ända upp till locket på flaskor så håller det sig lite bättre.

Här har jag gjort en riktigt god och mättande smoothie, den är nästan som en hel måltid.

Jag mixade 1 dl fryst broccoli (fryst), 1 dl böngroddar (färska), 1dl avokado (fryst), en bit skalad färsk ingefära och en bit gurkmeja. Till sist så gröpte jag ur 2 passionsfrukter och fyllde på med lagom mycket vatten. Mixa ihop.

Vill du ha en krämigare smoothie så tillsätt en handfull nötter eller mandlar. Om du har blötlagt dem innan så får du en riktigt fluffig och krämig variant.

Livsstil

Därför ska du äta körsbär på kvällen.

Detta fantastiska bär som gör så mycket gott för vår kropp.

Speciellt gott gör de om du äter körsbär på kvällen.

Det är nämligen så att körsbär innehåller höga halter av melatonin, det sömnhormon som finns naturligt i kroppen, men tyvärr sjunker med åren.

Och att få i sig melatonin via födan gör att kroppen lättare kan komma till ro.

Körsbär har förutom sitt innehåll av melatonin, såklart massor av andra nyttiga egenskaper också.

Som t.ex:

-Innehåller höga halter av antioxidanter,

-Bakteriedödande,

-Stärker njurarna och motverkar bildning av njursten,

-Inflammationshämmande,

-Kolesterolsänkande,

-Rik på både flavoniden queritrin och  polyfenoler som sägs ha en anticancerogen effekt

 

Här har jag gjort en riktigt härlig sängfösare som gör det lättare att somna på kvällen.

Att dricka den här till en handfull körsbär är en helt ljuvlig blandning.

 

Dessutom ger det huden en riktig återställare, inifrån.

1 dl frysta urkärnade körsbär ( brukar finnas i frysdisken på ICA ), en banan, 1 dl kokosmjölk, 1 msk chiafrön, 1 msk kollagenpulver.

Mixa och späd med lite vatten om det behövs.

 

Bananen finns det något som heter tryptofan, en aminosyra som omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret.

Kokosmjölken bidrar med bra fetter och chiafröna med både omega 3 och proteiner.

Sen har jag lagt till kollagen som reparerar huden och innehåller ett ämne som heter glycin, en aminosyra som både reparerar mag och tarm slemhinnan, dessutom verkar glycin lugnande på nervsystemet.

 

 

Livsstil

10 anledningar till varför du ska börja med powerwalk.

Nu är det många som både är och har varit förkylda.

Det är ofta svårt att komma igång med träningen ordentlig, efter när man har varit krasslig.

Varför inte starta lite mjukt att powerwalks eller varför inte göra det till en träningsform?

 

Jag kör den här träningen varje dag och får upp pulsen ordentligt.

Ett riktmärke är att ta långa kliv.

Se till att svinga armarna och håll upp huvudet så är det lättare att få upp farten.

Jag brukar säga att du ska från början nätt och jämt kunna ha en konversation utan att bli andfådd.

 

Behöver du lite mer pepp om varför du ska sätta på dig träningsskorna och ge dig ut så har du det här:

 

1. Världens enklaste träning som i princip alla kan göra, dessutom är skonsam för kroppen.

 

2. Du har många av joggingens fördelar, du bränner kalorier, ökar konditionen utan att belasta höfter och knän.

 

3. Lätt att anpassa till ett hektiskt schema. Gå till jobbet, ut och gå på lunchen eller varför inte ha”promenad-möten”.

 

4. Du slipper ha dåligt samvete för ett eventuellt oanvänt gymkort, och slipper passa tider för träning.

 

5. Du stärker ditt immunförsvar.

 

6. Du sänker blodtrycket och ökar syreupptagningsförmågan. Dessutom så stabiliseras också ditt blodsocker.

 

7. Perfekt återhämtning om du styrketränar.

 

8. Skapa din egen power hour. Lyssna på podcast eller på böcker.

 

9. Du triggar igång hjärnan att vara kreativ. Passar bra om du behöver lösa problem av något slag.

 

10. Din kropp producerar serotonin under en powerwalk. Serotonin är ett må-bra-hormon som frisätts vid motion. Dessutom så är det stressreducerande.

 

Hur bra är inte det här, så säg!

Det här är det du behöver- ett par bra träningsskor.

Åsa Waak