Meny

Livsstil

Mixa dig i form !

Värdens enklaste sätt att få i sig massor av grönsaker är att mixa ihop en riktig härlig och god smoothie.

Många tycker att dom inte hinner fixa det på morgonen och upplever att det verkar krångligt.

Gör det enkelt för dig.

Se till att du alltid har djupfrysta grönsaker och bär hemma i din frys.

Hemma i min frys finns det alltid hackad grönkål, gröna ärtor, broccoli, avokado och rödbetsklyftor som grönsaksbas.

Sen har jag alltid blåbär, lingon, hallon och ibland björnbär.

Två saker som alltid finns i kylskåpet och till 90 % finns med i alla smoothies är färsk gurkmeja och ingefära. Dom två sakerna håller sig läge i kylen.

Då har du en riktigt bra bas hemma.

Lägg sedan till färska grönsaker, frukt eller bär, allt efter smak och tycke.

Vet jag om att nästa dag kommer att bli superstressad så ser jag till att mixa en laddning med välgörande smoothie redan kvällen innan.

Ser till att hälla upp det ända upp till locket på flaskor så håller det sig lite bättre.

Här har jag gjort en riktigt god och mättande smoothie, den är nästan som en hel måltid.

Jag mixade 1 dl fryst broccoli (fryst), 1 dl böngroddar (färska), 1dl avokado (fryst), en bit skalad färsk ingefära och en bit gurkmeja. Till sist så gröpte jag ur 2 passionsfrukter och fyllde på med lagom mycket vatten. Mixa ihop.

Vill du ha en krämigare smoothie så tillsätt en handfull nötter eller mandlar. Om du har blötlagt dem innan så får du en riktigt fluffig och krämig variant.

Livsstil

Påverka din stressnivå med adaptogener.

Har du hört talas om adaptogener?

Då kanske du också har hört talas om Ashwagandha?

Ashwaganda är en ayurvedisk ört med en dokumenterad användning sen tusentals år tillbaka.

Ashwagandha som är en adaptogen, ett ämne som förbereder och försvarar kroppen på olika former av fysisk, psykisk, kemisk eller biologisk stress.

Man kan säga att en adaptogen tränar kroppen och gör den mer anpassningsbar för att klara av en ökad belastning.

När du känner dig stressad så släpper binjurarna ut kortisol, kroppens stresshormon.

Kortisol är ett viktigt hormon som är fantastiskt bra och viktigt för kroppen.

Men tyvärr är risken att få alldeles för höga nivåer i kroppen, pga stress, ett problem som dom flesta av oss tampas med i vardagen.

Höga nivåer skapar stora obalanser i kroppen.

Obalanser i hormonnivåerna som i sin tur kan ge dålig sömn.

För höga nivåer ökar också fettinlagringen både i lever och runt midjan.

Dessutom  påverkas både blodsocker, blodtryck och tyvärr också ditt immunförsvar.

Ashwagandha kan hjälpa din kropp att anpassa sig och ge skydd mot de här oönskade negativa effekterna av stress och förhöjd kortisolproduktion.

Det här kanske kan vara ett kosttillskott som du kan ta till när stressen hettar till i ditt liv.

Ashwaganda hittar du på hälsokostaffärer.

Livsstil

Därför ska du äta körsbär på kvällen.

Detta fantastiska bär som gör så mycket gott för vår kropp.

Speciellt gott gör de om du äter körsbär på kvällen.

Det är nämligen så att körsbär innehåller höga halter av melatonin, det sömnhormon som finns naturligt i kroppen, men tyvärr sjunker med åren.

Och att få i sig melatonin via födan gör att kroppen lättare kan komma till ro.

Körsbär har förutom sitt innehåll av melatonin, såklart massor av andra nyttiga egenskaper också.

Som t.ex:

-Innehåller höga halter av antioxidanter,

-Bakteriedödande,

-Stärker njurarna och motverkar bildning av njursten,

-Inflammationshämmande,

-Kolesterolsänkande,

-Rik på både flavoniden queritrin och  polyfenoler som sägs ha en anticancerogen effekt

 

Här har jag gjort en riktigt härlig sängfösare som gör det lättare att somna på kvällen.

Att dricka den här till en handfull körsbär är en helt ljuvlig blandning.

 

Dessutom ger det huden en riktig återställare, inifrån.

1 dl frysta urkärnade körsbär ( brukar finnas i frysdisken på ICA ), en banan, 1 dl kokosmjölk, 1 msk chiafrön, 1 msk kollagenpulver.

Mixa och späd med lite vatten om det behövs.

 

Bananen finns det något som heter tryptofan, en aminosyra som omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret.

Kokosmjölken bidrar med bra fetter och chiafröna med både omega 3 och proteiner.

Sen har jag lagt till kollagen som reparerar huden och innehåller ett ämne som heter glycin, en aminosyra som både reparerar mag och tarm slemhinnan, dessutom verkar glycin lugnande på nervsystemet.