Meny

close
Livsstil

Hej Thailand-nu är vi här igen.

Äntligen tillbaka i vårt älskade Thailand. Efter två år är vi äntligen här igen.

Som jag har längtat efter allt det som hör till detta underbara stället.

Solen, stranden, solvarm mogen frukt, känslan att få släcka törsten med en nyöppnad kokosnöt. Dofterna och dom tropiska ljuden från regnskogen som vi bor granne med.

Men också det fantastiska lyxen att få leva och bo i en annan kultur med andra värderingar och sätt att förhålla sig till varandra.

Men säg den lycka som varar för evigt! Efter fem dagars karantän (på hotell, vilket vara ett krav att bo på innan man får flytta hem igen) så testar jag positivt för omikron.

Fick lite spader då jag anade att jag skulle vara tvungen att bo på ett fältsjukhus och hållas i karantän i 14 dagar!!

Men då jag var i princip helt symptom-fri så kunde vi, eller snarare min äkta hälft, övertala sjukhuset att få bo hela karantän- tiden hemma hos oss. Konstigt nog är han helt smittfri och testar hela tiden negativt. Hur märkligt är inte det med tanke på att vi lever ihop och är nära varandra 24/7.

Då sjukhusen nu är ganska överbelastade så gick det att ordna. Vilken lättnad var inte det!!!

Så nu sitter jag här och med mina väldigt milda symptom, lite snorig, lite trött (kunde ha varit jetlag och för mycket AC som gav dessa symtom)

Om jag inte hade varit tvungen att testa mig så hade jag aldrig misstänkt att jag bar på viruset.

Men vi får se hur det utvecklas, det är en lurig sjukdom och ingen vet med säkerhet hur min kropp reagerar.

Nu tänker jag ta tillfället i akt och se till att vila och låta kroppen självläka.

Kommer att hålla er uppdaterade om hur min omikron-resa blir, och såklart hur jag ser till att ge kroppen förutsättningar att må bra igen.

Livsstil

Mättande grön smoothie.

Behöver du en lite mer matig smoothie emellanåt?

Då har jag det perfekta receptet för det.

Här är grundreceptet: 1 avokado, ca 1-2 dl färsk spenat eller grönkål, saften från 1 lime eller 1 apelsin, en bit ingefära och ca 3 dl vätska.

Jag varierar mig mellan nötmjölk eller vatten, beroende på hur fyllig jag vill ha den. Testa vad du gillar bäst!

Gör så här: Gröp ur avokadon och skala och skiva ingefäran. Mixa ihop alla ingredienserna.

Vill du ha en tunnare smoothie så späder du med mer vätska.

Jag brukar tillsätta 1 msk avokado-olja för att fylla på med extra mättande fett.

Och kanske tugga en handfull med valnötter som tillbehör.

Det passar bra ihop smakmässigt.

Livsstil

Fem enkla detox-vanor att väva in i din vardag.

Gör den lite tråkigare delen av det nya året till en tid då du lägger till lite bra vanor.

Det behöver inte vara så stora förändringar du gör, utan små och lätta.

Se bara till att hålla en regelbundenhet med dina nya vanor, så kommer du att känna att dom sitter efter några veckor.

Här kommer lite enkla förslag som över tid kan göra stor skillnad:

Starta dagen med att dricka ett glas vatten med några msk äppelcidervinäger. Syran i äppelcidervinäger sätter fart på din ämnesomsättning och hjälper dig att bli av med vattenbindningen i kroppen. Om du väljer en fermenterad vinäger så fyller du automatiskt på med bra mag-tarm-bakterier också! Jag är en stort fan av Braggs ofiltrerade vinäger!

Torrborsta dig varje dag! Huden är kroppens största organ och en stor del av vårt renings-system. Torrborstning stimulerar lymfsystemet, tar bort döda hudceller och stärker ditt immunförsvar. Torrborstningen ger dig en frisk hud som lättare kan ta upp det du smörjer in dig med, och framförallt får du en hud som kan andas.

Drick en till två koppar örtte varje dag. Variera sorterna. Jag har tre favorit-märken som alltid finns i mitt skåp. Lösvikts-te från Teministeriet, Neal’s Yard Remedies ört-te och blandade sorter från Pukka.

Försök att dricka en grönsaksjuice varje dag. Här har jag gjort en lever-renande och matig juice på: 2 selleristjälkar, 1 rödbeta, 1 citron, 1 avokado. Mixa och spätt med vatten. Basbildande, antiinflammatoriskt och massor av bra näringsämnen.

På söndagskvällarna brukar jag ta ett magnesium-bad. Ett otroligt bra sätt att fylla på sina magnesium-depåer på. Magnesium brist är dessvärre ett vanligt problem hos de flesta. Mineralen påverkar ca 300 enzymsystem i kroppen och hjälper cellerna, musklerna, blodtryck, protein och kalciumomsättningen att fungera optimalt. Ett enkelt sätt att se till att balansera depåerna på! Jag brukar använda ca ett kilo salt till ett badkar. Ligg och koppla av i minst en halvtimme. Kliv bara upp och låt kroppen lufttorka (utan att duscha av dig!). Man sover som ett barn efter det här badet, och effekten sitter kvar i flera dagar.

Har du inte tillgång till något badkar så ta ett fotbad istället. Då brukar jag ta 1-2 dl mineralsalt i en balja. Sitt med fötterna i blöt i ca en halvtimma.

Enkla smarta rutiner ger en enorm vinst för ditt välmående!