Meny

close
Livsstil

Dags för en återställare och lite nya rutiner.

Ja livet kan ställa till det så här i corona-tider.

Överdos av god mat, lite för frikostigt med vin, glass och annat gott i tid och otid, sen kanske lägger vi även till en hel del sena kvällar. Och för många, så har också brist på träning satt sina spår.

Nu så här till hösten, så kan det vara en bra tid för att försöka hitta tillbaka till bra rutiner i vardagen igen.

Sakta men säkert hitta tillbaka till det som kroppen behöver och själen mår bra av.

Ett bra sätt är ofta att kanske inte göra allt på en gång, utan välja att sätta en ny rutin i veckan.

Det kan vara att att ta en rask promenad varje dag,  se till att få 8 timmars sömn, eller att se till att dricka en grön juice varje dag, för att fylla på vitaminer.

Om du dessutom ser till att väva in lite yoga eller meditation i din vardag så är det ofta lättare att skapa en bra balans, för både kropp och själ.

Varför inte ta och bjuda dig på en grönkålsjuice med apelsin?

Idag har jag kallpressat ett fång grönkål 🥬 tillsammans med tre apelsiner 🍊.

Apelsinerna ger dig ett välbehövligt tillskott av C-vitamin och grönkålen innehåller massor med klorofyll som som renar och stärker.

Dessutom så städar den upp bland blodfetterna, vilket kan vara nog så bra att få gjort.

Visste du att grönkål innehåller ALA som i kroppen omvandlas till nyttiga omega-3 fettsyran!

Omega-3 sägs också kunna motverka depression och nedstämdhet vilket kan svepa in över oss alla i höstmörkret.

Livsstil

Tekniker för att stilla sinnet när känslorna stormar.

Ibland kan livet kännas både motigt och mörkt. Och det är så det ser ut för oss alla i perioder.

Att aktivt kunna omforma och ge hjärnan tankar som ger en bättre färdriktning kan vara värt mycket.

Just begreppet ”positiv förankring” är något som jag jobbar mycket med med mina klienter.

Något som stärker och förankrar när känslorna stormar.

Det här är en teknik som gör det möjligt att försätta sig i ett tillstånd som kännetecknar styrka, energi och balanserade känslomässiga omständigheter.

Gör så här:

✔️Sätt dig på en lugn plats, visualisera det lyckliga ögonblicket, personen eller platsen du vill minnas och koncentrera dig intensiv på den känsla du vill återuppliva.

✔️Koppla sen ett stimuli till den, som ett ord, en gest, en bild eller kanske en doft.

Gör det som passar dig bäst.

✔️Gå tillbaka till den här stunden och känslan, gärna under meditation, som balanserar och stillar.

✔️Med lite övning kan du sen aktivera ditt ”ankare”genom att upprepa orden, gesten eller bilden, för att på så sätt nå det önskade tillståndet.

Glöm inte att träning ger färdighet!

Livsstil

Tre tips för att ta tillvara äppelskörden.

Nu är det skördetid i trädgården och massor med äpplen ska ta tillvara på bästa sätt.

Jag brukar göra ganska mycket äppelmust så här års. Älskar doften i köket av nypressade äpplen!

Kan nog erkänna att det blir en hel del efterrätter också.

Kanel och honungsbakade äpplen t.ex är enkla att göra, och kräver inte så mycket tid i anspråk.

Sätt på ugnen på 200-225 grader. Det här receptet är lagom för 2 pers.

Recept:2 äpplen, 1/2 dl havregryn, 1/2 msk kanel, 2 msk smör, 2 msk honung.

Klyfta äpplena och lägg i en ugnsfast form. Strö över havregryn och kanel över äpplena. Smält ihop smör och honung och häll över äpplena. In i ugnen i ca 10-12 min.

Lite vaniljglass till detta är perfekt.

🍎🍎🍎

En annan sak som jag brukar göra är såklart äppelmos. Sockerfritt och ljuvligt gott.

Det här brukar bli en liten burk. Jag gör fler åt gången och fryser in för framtida behov.

Recept:3 äpplen, 3 msk vatten, vaniljpulver och kanel.

Skala och klyfta äpplena och koka upp vattnet, lägg i äppelbitarna och låt dem koka tills det är mosigt. Mosa ytterligare med en gaffel om det behövs.

Smaka av med vanilj och kanel. Färdigt!