Meny

Guide

Mina favorit-fetter!

Det här med att fylla på med vegetabiliskt fett för att smörja insidan är någonting som alla borde göra!

Från det att du kommer upp i fyrtioårsåldern så har du naturligt mindre fukt i huden. När du väl kommit in i för-klimakteriet så blir dessutom dina slemhinnor torrare och mår bra av att smörjas från insidan.

 Fett används till temperaturreglering i kroppen, till att bygga upp väl fungerande cellväggar i alla celler som bränsle i form av ketoner, och som byggstenar till viktiga hormoner.

Så om du ser till att ge din kropp rätt byggstenar för att bilda hormoner så hjälper du även kroppen att hormon-balansera.

Att använda sig av oljor som måste processas, genomgå upphettning och därmed en strukturell förändring i en fabrik är dock mindre bra för oss.

Kallpressade oljor av hög kvalitet är ett betydligt bättre och nyttigare sätt, att säkerställa att hud och kropp får tillgång till bra fettsyror på.

Här är några av mina favoritfetter som jag använder i min matlagning, i smoothies eller häller över mina sallader.

Pumpakärns-olja: En olja med extra bra egenskaper för det hormonella systemet. Innehåller stora mängder tryptofan som är en nyckelspelare vad gäller god emotionell balans, sömn och matsmältning. God och nötig smak. Den använder jag till sallader och häller gärna några droppar i mina juicer av.

Åsa Waak

Tryptofan hittar du i förutom pumpakärnor förstås även i lax, sardiner, gröna ärtor, ananas, banan och i mörk choklad.

Åsa Waak

Linfröolja: En olja som innehåller massor av E-vitamin som kan hjälpa till att skydda hudens celler från oxidativ stress, tack vare sin antioxidantfunktion. Innehåller dessutom omega-3 fettsyran alfa-linolsyra som i sin tur omvandlas till DHA och EPA , vilket är två långa fettsyror som är av stor vikt för hjärt och kärlhälsa. Linfröolja har också antiinflammatoriska egenskaper.

Den här oljan använder jag för som ett kosttillskott på morgonen för att stärka min hudhälsa. Jag brukar ta en till två msk i samband med frukosten.

Åsa Waak

Kokosoljan: Den älskade… kokosoljan som jag använder till massor av saker! Jag använder den lika gärna i maten eller som skönhetsmedel, make-up borttagning, hårinpackning, kroppsolja, tandvård används den flitigt som både här i Thailand och hemma i Sverige.

Jag använder den till all matlagning här nu när vi bor i Thailand.

Nu blir det förstås bara Thailändska vibbar vad gäller maten så den här passar bättre än bra!

Bananpannkakorna blir underbart frasiga och knapriga när man steker i kokosolja t.ex!

Kokosolja innehåller höga halter av  laurinsyra som kroppen utnyttjar som energi istället för att lagras i fettväven på samma sätt som annat fett.

Att använda kokosolja som stekfett är smart då det är väldigt värmetåligt och stabilt.

Kom ihåg att kokosnöten är egentligen inte en nöt, utan ett frö, vilket gör att många nötallergiker kan äta kokos utan problem.

Livsstil

Sätt igång ditt lymfsystem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer.

Reningen sker genom lymfkörtlarna och och när det sedan är rent så förs det tillbaka till blodomloppet.

Om lymfsystemet är trögt och inte klarar av att rensa bort slaggprodukterna kommer det att samlas upp i bindväven och kan med tiden bli fibroser.

Fibroser är förtätningar i fettväven när bindväv, hud och slaggprodukter växer ihop.

Hur håller man nu igång sitt fantastiska lymfsystem som gör så mycket gott för hela kroppen!

  • Lågintensiv träning är lymfans bästis! Lägg sedan till medveten andning och yoga, så hjälper du lymfan att spola rent.
  • Studsmatta är en annan favorit för att verkligen pumpa igång lymfsystemet.
  • Torrborstningen gör att du sätter fart på blodcirkulationen och stimulerar utrensningen genom lymfsystemet. Vi utsöndrar nästan en 1/2 kg restprodukter genom huden varje dygn. Dessutom så hjälper torrborstningen till att få bort döda hudceller där mycket av avfallsprodukterna sitter.
  • Gua Sha som är en massageteknik som ursprungligen kommer ifrån Kina. En slags skrapteknik som sätter fart på flöden och energier. En jadesten för mjukare massage i ansiktet. För kroppen så använder man en i stål som verkligen får igång hela systemet. Med den här tekniken så förbättrar man blodcirkulationer och främjar kollagenproduktionen. Självklart så sätter fart på systemet och resar ut slaggprodukter.Åsa Waak

 

När du torrborstar huden så ska du välja en borste av naturfiber. Lagom mjuk och skön för huden. Borsta innan duschen och alla borstdrag ska gå i riktning mot hjärtat.

Åsa Waak

Börja med benen, borsta anklarna, vaderna och upp och runt hela benet. Sen är det armarnas tur. Massera med borsten i cirkelrörelser med 5-10 upprepningar på samma ställe. Gå vidare över bålen och var lite försiktig där du har känslig hud.

 

Är du nyfiken på Gua Sha kika in på YouTube så hittar du massor av tips på hur man ska göra massagen. Själv använder jag mig av Hayo’u metoden och använder alltid oljor på huden när jag gör massagen så det inte blir för kraftigt.

Nu säljer Beatrice Mathisen dessa dyrgripar på sin salong.

Där kan du också köpa Hayo-oljorna som är något helt speciella!

 

Livsstil

Bästa och enklaste efterätten!

Tänk ändå så enkelt och så vackert! Finns det någon som kan motstå den här superenkla desserten!?

En urgröpt pitaya-frukt som samsas med mango!

Gröp ur frukten från skalet ( ananas är också en favorit för den här desserten) och skär i mindre bitar. Blanda skurna frukter och bär som du gillar.

Pimpa med lite riven kokos och som här med gojibär som har en spännande smak tycker jag. Tänk på körsbär och tranbär med en snärt av lakrits, så är du nära!

Kanske också en sked glass ovanpå hela härligheten!

Festligt, enkelt och ett härligt sätt att förhöja en dessert på är ju faktisk att använda den i så naturligt tillstånd som möjligt.

Åsa Waak

Jag brukar också dela på apelsiner, pressa ur saften och ta bort det vita, sen fyller jag dom med glass som jag smaksatt med apelsinsaften. Frys dom i minst en timme innan servering. Gott och lite extra festligt sätt att servera glass på!

Visste du att pitya är väldigt proteinrikt och fylld med fibrer så den är dessutom mättande.

Extra nyttig är den också för dem med höga kolesterolvärden och högt blodtryck! Studier har visat att båda dessa åkommor har normaliserats med hjälp av pitya-extrakt.