Meny

Guide

Mina favorit-fetter!

Det här med att fylla på med vegetabiliskt fett för att smörja insidan är någonting som alla borde göra!

Från det att du kommer upp i fyrtioårsåldern så har du naturligt mindre fukt i huden. När du väl kommit in i för-klimakteriet så blir dessutom dina slemhinnor torrare och mår bra av att smörjas från insidan.

 Fett används till temperaturreglering i kroppen, till att bygga upp väl fungerande cellväggar i alla celler som bränsle i form av ketoner, och som byggstenar till viktiga hormoner.

Så om du ser till att ge din kropp rätt byggstenar för att bilda hormoner så hjälper du även kroppen att hormon-balansera.

Att använda sig av oljor som måste processas, genomgå upphettning och därmed en strukturell förändring i en fabrik är dock mindre bra för oss.

Kallpressade oljor av hög kvalitet är ett betydligt bättre och nyttigare sätt, att säkerställa att hud och kropp får tillgång till bra fettsyror på.

Här är några av mina favoritfetter som jag använder i min matlagning, i smoothies eller häller över mina sallader.

Pumpakärns-olja: En olja med extra bra egenskaper för det hormonella systemet. Innehåller stora mängder tryptofan som är en nyckelspelare vad gäller god emotionell balans, sömn och matsmältning. God och nötig smak. Den använder jag till sallader och häller gärna några droppar i mina juicer av.

Åsa Waak

Tryptofan hittar du i förutom pumpakärnor förstås även i lax, sardiner, gröna ärtor, ananas, banan och i mörk choklad.

Åsa Waak

Linfröolja: En olja som innehåller massor av E-vitamin som kan hjälpa till att skydda hudens celler från oxidativ stress, tack vare sin antioxidantfunktion. Innehåller dessutom omega-3 fettsyran alfa-linolsyra som i sin tur omvandlas till DHA och EPA , vilket är två långa fettsyror som är av stor vikt för hjärt och kärlhälsa. Linfröolja har också antiinflammatoriska egenskaper.

Den här oljan använder jag för som ett kosttillskott på morgonen för att stärka min hudhälsa. Jag brukar ta en till två msk i samband med frukosten.

Åsa Waak

Kokosoljan: Den älskade… kokosoljan som jag använder till massor av saker! Jag använder den lika gärna i maten eller som skönhetsmedel, make-up borttagning, hårinpackning, kroppsolja, tandvård används den flitigt som både här i Thailand och hemma i Sverige.

Jag använder den till all matlagning här nu när vi bor i Thailand.

Nu blir det förstås bara Thailändska vibbar vad gäller maten så den här passar bättre än bra!

Bananpannkakorna blir underbart frasiga och knapriga när man steker i kokosolja t.ex!

Kokosolja innehåller höga halter av  laurinsyra som kroppen utnyttjar som energi istället för att lagras i fettväven på samma sätt som annat fett.

Att använda kokosolja som stekfett är smart då det är väldigt värmetåligt och stabilt.

Kom ihåg att kokosnöten är egentligen inte en nöt, utan ett frö, vilket gör att många nötallergiker kan äta kokos utan problem.

Livsstil

Sätt igång ditt lymfsystem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer.

Reningen sker genom lymfkörtlarna och och när det sedan är rent så förs det tillbaka till blodomloppet.

Om lymfsystemet är trögt och inte klarar av att rensa bort slaggprodukterna kommer det att samlas upp i bindväven och kan med tiden bli fibroser.

Fibroser är förtätningar i fettväven när bindväv, hud och slaggprodukter växer ihop.

Hur håller man nu igång sitt fantastiska lymfsystem som gör så mycket gott för hela kroppen!

  • Lågintensiv träning är lymfans bästis! Lägg sedan till medveten andning och yoga, så hjälper du lymfan att spola rent.
  • Studsmatta är en annan favorit för att verkligen pumpa igång lymfsystemet.
  • Torrborstningen gör att du sätter fart på blodcirkulationen och stimulerar utrensningen genom lymfsystemet. Vi utsöndrar nästan en 1/2 kg restprodukter genom huden varje dygn. Dessutom så hjälper torrborstningen till att få bort döda hudceller där mycket av avfallsprodukterna sitter.
  • Gua Sha som är en massageteknik som ursprungligen kommer ifrån Kina. En slags skrapteknik som sätter fart på flöden och energier. En jadesten för mjukare massage i ansiktet. För kroppen så använder man en i stål som verkligen får igång hela systemet. Med den här tekniken så förbättrar man blodcirkulationer och främjar kollagenproduktionen. Självklart så sätter fart på systemet och resar ut slaggprodukter.Åsa Waak

 

När du torrborstar huden så ska du välja en borste av naturfiber. Lagom mjuk och skön för huden. Borsta innan duschen och alla borstdrag ska gå i riktning mot hjärtat.

Åsa Waak

Börja med benen, borsta anklarna, vaderna och upp och runt hela benet. Sen är det armarnas tur. Massera med borsten i cirkelrörelser med 5-10 upprepningar på samma ställe. Gå vidare över bålen och var lite försiktig där du har känslig hud.

 

Är du nyfiken på Gua Sha kika in på YouTube så hittar du massor av tips på hur man ska göra massagen. Själv använder jag mig av Hayo’u metoden och använder alltid oljor på huden när jag gör massagen så det inte blir för kraftigt.

Nu säljer Beatrice Mathisen dessa dyrgripar på sin salong.

Där kan du också köpa Hayo-oljorna som är något helt speciella!

 

Livsstil

Bästa och enklaste efterätten!

Tänk ändå så enkelt och så vackert! Finns det någon som kan motstå den här superenkla desserten!?

En urgröpt pitaya-frukt som samsas med mango!

Gröp ur frukten från skalet ( ananas är också en favorit för den här desserten) och skär i mindre bitar. Blanda skurna frukter och bär som du gillar.

Pimpa med lite riven kokos och som här med gojibär som har en spännande smak tycker jag. Tänk på körsbär och tranbär med en snärt av lakrits, så är du nära!

Kanske också en sked glass ovanpå hela härligheten!

Festligt, enkelt och ett härligt sätt att förhöja en dessert på är ju faktisk att använda den i så naturligt tillstånd som möjligt.

Åsa Waak

Jag brukar också dela på apelsiner, pressa ur saften och ta bort det vita, sen fyller jag dom med glass som jag smaksatt med apelsinsaften. Frys dom i minst en timme innan servering. Gott och lite extra festligt sätt att servera glass på!

Visste du att pitya är väldigt proteinrikt och fylld med fibrer så den är dessutom mättande.

Extra nyttig är den också för dem med höga kolesterolvärden och högt blodtryck! Studier har visat att båda dessa åkommor har normaliserats med hjälp av pitya-extrakt.

Livsstil

I ur och skur – i sol och hetta!

Äntligen tillbaka i vårt älskade Thailand!

Som jag har längtat efter allt det som hör det här underbara stället.

Solen, stranden, solvarm mogen frukt, känslan att få släcka törsten med en nyöppnad kokosnöt. Dofterna och dom tropiska ljuden från regnskogen som vi bor granne med.

Men också det fantastiska lyxen att få leva och bo i en annan kultur med andra värderingar och sätt att förhålla sig till varandra.

Saker som ser likadana ut så är iallafall det mina rutiner vad gäller min PW, den ser jag till att behålla, alltid!!

I ur och skur, i sol och hetta, trött eller pigg, ledsen eller glad…Ja det spelar ingen roll, jag snör på mig skorna och ser till att PW milen blir av varje morgon!

Beslutet om att ge kroppen den starten varje morgon började för många år sen nu.

Tufft till en början pga knä och fot operationer.

Tufft att inse att jogga som jag alltid gjort var jag än har befunnit mig, var för all framtid uteslutet!

Är nu så oändligt tacksam över att min kropp fungerar och mina trasiga knän och fötter har läkt.

Tacksam över livsenergin som stiger för varje steg jag tar.

Jag började med blygsamma två kilometer sen ökade jag när kroppen var mogen för det.

Kom ihåg att det finns inget facit för vad som är rätt eller fel vad gäller träning. Skräddarsy vad som passar just dig!

Men se till att använda din kropp på ett sätt som den faktiskt är skapt för, att röra sig!

Åsa Waak Power Walk

Livsstil

Behöver du lugna ned dig lite – testa den här örten!

Myntan har en lång historia bakom sig. Den användes flitigt i de antika kulturerna runt medelhavet. Både som läkemedelsväxt och som en skyddande växt i magiska ritualer.

Vi använder den nog främst för att den är så otroligt god och uppfriskande. Men den har också en hel del medicinska egenskaper!

Den skapar en lugnande atmosfär på magen genom att den är kramplösande. Den har också en hjälpande effekt på spänningshuvudvärk.

Så det här med att lugna sina upprörda nerver med en kopp mynta-te, kan vara en smart grej!

Dessutom kan det vara bra att dricka en kopp mynta-te efter maten då det stimulerar ämnesomsättningen och utsöndringen av galla och matsmältningsvätskor!

Myntan har dessutom en både antibakteriell en antiinflammatorisk effekt!

Jag blandar ofta i mynta i mina kallpressade juicer, finhackar bladen och strör över morgon-yoghurten eller över choklad-fyllda efterrätter. Och så brygger jag ofta te av färsk mynta så klart!

Prova dig fram hur du vill använda den. Om du nu inte  har bekantat dig med den än, så passa på att lära känna den här otroligt härliga örten!

Livsstil

Två saker som finns i mitt husapotek!

Häromdagen så passerade jag min favorit-hälsokost Örtagubben och köpte lite bra att ha grejer, så här i förkylningstider !

Oreganoolja utvinns ur blommor och blad från vild oregano.

Den har jag alltid hemma och använder mig av så fort som jag känner att en förkylning är på gång, eller när man har spenderat tid med förkylda personer!

Jag fyller dessa starka droppar i tomma kapslar och sköljer ned med vatten. Ta dom i samband med mat!

Det här är starka grejer!! Här kan du köpa tomma kapslar.

Det här är lite av naturens antibiotika! Den innehåller substanserna thymol och carvacrol som är kraftigt antibakteriellt, svamp och parasitdödande.

Den är antiinflammatorisk, slemlösande och har en kraftfull antioxidantaktivitet. Allt det som vi så väl behöver i förkylningstider!

Oreganoolja har dessutom även visat sig effektiv på tarm och hudinfektioner.

Effektiv hjälp från naturen alltså!

Åsa Waak

Den andra saken som alltid finns hemma är Manuka-honung. Denna fantastiska honung som innehåller den antibakteriella komponenten methylglyoxal.

Honungen har visat sig kunna skydda omkring 80 olika sorters bakterier och effektivt även i små mängder.

Enligt forskare hindrar honungen bakterierna från att fästa på mänskliga celler genom att angripa docknings-proteinerna som bakterierna har på sin yta.

Dessutom har honungen visat sig ha en stark effekt på MRSA-bakterier som orsakar sjukhussjukan och är multiresistent mot flera sorters antibiotika.

Lite bra saker att ha hemma om basilusskerna angriper alltså!

Åsa Waak

Livsstil

Grön juice för energi !

Idag har kallpressen gått varm.

Det är ganska intressant när man se mängden frukt och grönsaker som man lättvindigt kan dricka mellan måltiderna.

Massor av näring som lätt tas upp av kroppen och gör gott! Juicen tar sig nämligen ut i kroppen snabbare än fast mat.

Det här fatet med frukt och grönt blir ungefär 4 glas med juice som håller sig i ca 48 timmar om det förvaras i kylskåp. Jag  försöker dricka juicen mellan målen. Ofta istället för kaffe! Det här piggar upp och gör hjärnan klar på ett helt annat sätt än den snabba kaffe-kicken!

Gröna juicer är blodsocker-balanserande, höjer och ph-värdet effektivt och dessutom hjälper den  kroppen att bygga energi och rensa ut det som ska bort.

Dagens juice innehåller:

Broccoli som är en av de grönsaker som är mest rik på C-vitamin och dessutom en viktig källa för K-vitamin och kalcium. Viktiga näringsämnen som stärker skelettet. Rekommenderas för kvinnor som går igenom klimakteriet, eftersom en minskad östrogenproduktion kan orsaka en minskad bendensitet.

Broccolin är dessutom en grönsak fylld med hjälpande antioxidanter som minskar inflammations-processer i kroppen. Den ger dig även sulforafan, en substans som aktiverar ett protein i kroppen som som stoppar uppkomsten av plack i blodkärlen.

Spenat är en värdefull källa för diverse fytonäringsämnen som aktivt stödjer kroppen att göra sig av med inflammationer. Spenat innehåller kalium som är hjälpsamt för att öka blodflödet till hjärnan. Som i sin tur hjälper oss med vårt minne och koncentration.

Ananas ger ett potent skydd mot fria radikaler tack vare sitt höga innehåll av olika vitaminer och magan . Magan hjälper till att förhindra friska celler att mutera till cancerogena celler. Dessutom innehålla den bromelin som minskar ansamling av slem i luftvägar och bihålor.

Citron och lime är två riktiga C-vitamin bomber. Dessutom har dom en basbildande effekt.

Päron innehåller en hel del både tanniner och kaffesyra som skyddar kroppen med sin antibakteriella verkan. Dessutom så är päronet en underbar smakhöjare i juicer.

Åsa Waak

 

 

 

Livsstil

Dagens antiinflammatoriska drink!

Förkylningarna står som spön i backen och mörker och gråhet blir vardagens färg.

Då kan det vara extra bra att hjälpa sitt immunförsvar lite på traven !

Den här juicen brukar få dom flesta att må riktigt bra.

Så här gör du:

Åsa Waak

Du pressar några äpplen, en citron,  en bit ingefära och färsk gurkmeja .

Äpplet ger dig flavonoider, kalium och pektin som magen blir glad av.

Citron reglerar pH-balansen och ger dig massor av C-vitamin.

Ingefära är immunstärkande och renar kroppen från toxiner.

Gurkmeja dämpar allergier, mag och tarmproblem, har en leverrenande effekt och är kraftigt antiinflammatoriskt.

Bra drink-materiel eller hur!?

Toppar du dessutom denna gyllene dryck med några droppar olja och lite svartpeppar så tillgodogör du dig kurkuminet i gurkmejan bättre!

Hoppas du får en härlig helg!

Sponsrat innehåll

När det gäller träningskläder- Välj smart!

(Det här är ett samarbete med Daily Sports och innehåller annonslänkar)

Ni som har följt mig ett tag vet att jag har en träningsrutin som jag slaviskt följer år ut och år in, jag PW en mil varje morgon!

Okej det kan låta ambitiöst, men när man väl har satt rutinen så är det svår att vara utan den morgonrutinen.

Att sätta bra rutiner och sedan verkligen hålla fast vid det har gett mig en riktigt bra grundfysik. Då är det dessutom lättare att ta till sig andra typer träningsformer, för uthålligheten och kraften finns ju där per automatik.

Det här med att dels komma upp i tid för att hinna med PW och dels ha bra och vettiga träningskläder kan vara två utmaningar!

Jag ser till att varva ned ordentligt innan sängdags så det blir lättare att komma till ro. Och naturligtvis så gäller det att försöka släcka lampan senast 22.00 om man ska upp vid 05.00!

Den andra utmaningen är att ha bra träningskläder. På sommaren är det lätt och det kräver kanske inte så mycket omsorg och fix.

Det är när höststormarna börjar vina och kylan tränger på som den stora utmaningen kommer!

Jag ser till att ha bekväma och smart utformade out-door kläder med kvinnlig passform som är gjorda i funktionsmaterial från Daily Sports.

Åsa Waak

Mina byxor är tillverkade i ett vind och vattenavvisande tyg med 4-vägsstretch framtill och en mjuk och stretching kvalitet baktill, vilket gör dom till ett par otroligt sköna och behagliga träningsbyxor.

Åsa Waak

Min långärmade tröja är tillverkat i ett snabbtorkande jersey material som är mjukt mot kroppen. Tumhålet i ärmslutet gör att man slipper frysa om handlederna och att tröjan hålls på plats.

Tröjan fikar som ett bra första lager under kallare dagar.

Sen bygger jag på med en vindjacka som även är vattenavvisande.

Det är grunden för tränings-kläderna, sen får man fylla på med varmare saker ju kyligare det blir.

Det som jag gillar med sakerna från Daily Sports är att det är dessutom superbra kläder för golfbanan!

Kolla in deras hemsida och bli lite inspirerad!

Åsa Waak

Livsstil

Därför pratar alla om vetegräs!

Vetegräs är den mest renande juicen och en av de bästa källorna till levande klorofyll!

Den innehåller hela 70% klorofyll och just klorofyll är en makalös blodbyggare för kroppen. Det är nämligen så att molekylstrukturen i den är nästan identisk med våra röda blodkroppar!

Klorofyllen renar också levern, som har en stor uppgift i kroppen genom att ta hand om fettlösligt slagg och andra gifter.

Åsa Waak

Den bromsar tillväxten av skadliga bakterier och hjälper kroppen att rena sig från tungmetaller.

Dessutom så är vetegräs rikt på syre! Det är bra för kroppens immunförsvar och dessutom så ser syret till att våra celler förnyas i en snabbare takt.

Visste du att en vetegrässhot på 4 cl motsvarar klorofyllet i ungefär 1,2 kg grönsaker!

Ja du fattar va! Vem törs överhuvudtaget låta bli att sippa på denna gudabenådade dryck!?!

Så fort som jag får tillgång till färskt vetegräs så går kallpressen här hemma varm.

Jag brukar frysa in juicen som blir över i islådor och sedan använda några vetegräs-isbitar i mina smoothie för att höja näringsvärdet till svindlande höjder!

Hittar du inte färskt vetegräs så finns det även i pulverform, som du bara blandar ut med vatten eller juice!

Åsa Waak