Meny

close
Guide

Mina favorit-fetter!

Det här med att fylla på med vegetabiliskt fett för att smörja insidan är någonting som alla borde göra!

Från det att du kommer upp i fyrtioårsåldern så har du naturligt mindre fukt i huden. När du väl kommit in i för-klimakteriet så blir dessutom dina slemhinnor torrare och mår bra av att smörjas från insidan.

 Fett används till temperaturreglering i kroppen, till att bygga upp väl fungerande cellväggar i alla celler som bränsle i form av ketoner, och som byggstenar till viktiga hormoner.

Så om du ser till att ge din kropp rätt byggstenar för att bilda hormoner så hjälper du även kroppen att hormon-balansera.

Att använda sig av oljor som måste processas, genomgå upphettning och därmed en strukturell förändring i en fabrik är dock mindre bra för oss.

Kallpressade oljor av hög kvalitet är ett betydligt bättre och nyttigare sätt, att säkerställa att hud och kropp får tillgång till bra fettsyror på.

Här är några av mina favoritfetter som jag använder i min matlagning, i smoothies eller häller över mina sallader.

Pumpakärns-olja: En olja med extra bra egenskaper för det hormonella systemet. Innehåller stora mängder tryptofan som är en nyckelspelare vad gäller god emotionell balans, sömn och matsmältning. God och nötig smak. Den använder jag till sallader och häller gärna några droppar i mina juicer av.

Åsa Waak

Tryptofan hittar du i förutom pumpakärnor förstås även i lax, sardiner, gröna ärtor, ananas, banan och i mörk choklad.

Åsa Waak

Linfröolja: En olja som innehåller massor av E-vitamin som kan hjälpa till att skydda hudens celler från oxidativ stress, tack vare sin antioxidantfunktion. Innehåller dessutom omega-3 fettsyran alfa-linolsyra som i sin tur omvandlas till DHA och EPA , vilket är två långa fettsyror som är av stor vikt för hjärt och kärlhälsa. Linfröolja har också antiinflammatoriska egenskaper.

Den här oljan använder jag för som ett kosttillskott på morgonen för att stärka min hudhälsa. Jag brukar ta en till två msk i samband med frukosten.

Åsa Waak

Kokosoljan: Den älskade… kokosoljan som jag använder till massor av saker! Jag använder den lika gärna i maten eller som skönhetsmedel, make-up borttagning, hårinpackning, kroppsolja, tandvård används den flitigt som både här i Thailand och hemma i Sverige.

Jag använder den till all matlagning här nu när vi bor i Thailand.

Nu blir det förstås bara Thailändska vibbar vad gäller maten så den här passar bättre än bra!

Bananpannkakorna blir underbart frasiga och knapriga när man steker i kokosolja t.ex!

Kokosolja innehåller höga halter av  laurinsyra som kroppen utnyttjar som energi istället för att lagras i fettväven på samma sätt som annat fett.

Att använda kokosolja som stekfett är smart då det är väldigt värmetåligt och stabilt.

Kom ihåg att kokosnöten är egentligen inte en nöt, utan ett frö, vilket gör att många nötallergiker kan äta kokos utan problem.

Livsstil

Bästa och enklaste efterätten!

Tänk ändå så enkelt och så vackert! Finns det någon som kan motstå den här superenkla desserten!?

En urgröpt pitaya-frukt som samsas med mango!

Gröp ur frukten från skalet ( ananas är också en favorit för den här desserten) och skär i mindre bitar. Blanda skurna frukter och bär som du gillar.

Pimpa med lite riven kokos och som här med gojibär som har en spännande smak tycker jag. Tänk på körsbär och tranbär med en snärt av lakrits, så är du nära!

Kanske också en sked glass ovanpå hela härligheten!

Festligt, enkelt och ett härligt sätt att förhöja en dessert på är ju faktisk att använda den i så naturligt tillstånd som möjligt.

Åsa Waak

Jag brukar också dela på apelsiner, pressa ur saften och ta bort det vita, sen fyller jag dom med glass som jag smaksatt med apelsinsaften. Frys dom i minst en timme innan servering. Gott och lite extra festligt sätt att servera glass på!

Visste du att pitya är väldigt proteinrikt och fylld med fibrer så den är dessutom mättande.

Extra nyttig är den också för dem med höga kolesterolvärden och högt blodtryck! Studier har visat att båda dessa åkommor har normaliserats med hjälp av pitya-extrakt.

Livsstil

I ur och skur – i sol och hetta!

Äntligen tillbaka i vårt älskade Thailand!

Som jag har längtat efter allt det som hör det här underbara stället.

Solen, stranden, solvarm mogen frukt, känslan att få släcka törsten med en nyöppnad kokosnöt. Dofterna och dom tropiska ljuden från regnskogen som vi bor granne med.

Men också det fantastiska lyxen att få leva och bo i en annan kultur med andra värderingar och sätt att förhålla sig till varandra.

Saker som ser likadana ut så är iallafall det mina rutiner vad gäller min PW, den ser jag till att behålla, alltid!!

I ur och skur, i sol och hetta, trött eller pigg, ledsen eller glad…Ja det spelar ingen roll, jag snör på mig skorna och ser till att PW milen blir av varje morgon!

Beslutet om att ge kroppen den starten varje morgon började för många år sen nu.

Tufft till en början pga knä och fot operationer.

Tufft att inse att jogga som jag alltid gjort var jag än har befunnit mig, var för all framtid uteslutet!

Är nu så oändligt tacksam över att min kropp fungerar och mina trasiga knän och fötter har läkt.

Tacksam över livsenergin som stiger för varje steg jag tar.

Jag började med blygsamma två kilometer sen ökade jag när kroppen var mogen för det.

Kom ihåg att det finns inget facit för vad som är rätt eller fel vad gäller träning. Skräddarsy vad som passar just dig!

Men se till att använda din kropp på ett sätt som den faktiskt är skapt för, att röra sig!

Åsa Waak Power Walk