Meny

Livsstil

Biofili – Kärlek och kraft från naturen.

I början av 1990-talet så lanserade en amerikansk biolog, Edward Osborne Wilson något som kallats Biofili- teorin.

Han menade att människan har en nedärvd fallenhet att tycka om levande varelser och att vistas i naturen. Han menade att just biofili (kärlek till liv) har gynnat vår överlevnad.

Ja, jag kan väl inte annat än att hålla med om detta faktum, och den härliga känslan att ha levande växter omkring sig.

I dagens läge så tror jag att det är allt viktigare att förstå  vilken fantastisk effekt naturen och levande växter faktiskt har på oss alla.

Stress leder ofta människan att söka sig till naturen för återhämtning. Men glöm inte att ha kontakt med naturen inomhus, genom att ha krukväxter, också har en balanserande inverkan.

Du får en bättre sömnkvalitet om du vistas mer i naturen, mindre ångest, högre energinivå, bättre kognitiv förmåga och ett bättre humör.

Hur bra låter inte det, så säg!

Så sätt igång att njuta av Moder Jord och dra nytta av all den kärlek som hon så frikostigt delar med oss alla.

Bilden har Margaret M, de Lange tagit, när hon och Slettvoll var här på besök.

Livsstil

Därför ska du äta regnbågsmat.

Det här ett enkelt sätt att kunna äta lite nyttigare utan att krångla till det det för mycket.

Se till att du äter frukt, grönt och andra livsmedel med så många olika färger som möjligt. Ett smart sätt att optimera näringsintaget på är verkligen att tänka i färg.

Hur många färger kommer du upp i per dag tror du?

Genom att tänka på att äta olika färger så får du dessutom per automatik, en varierad kosthållning.

En tumregel är att ju starkare färg desto fler skyddande antioxidanter. Olika färger ger också olika antioxidanter, så välj en bred blandning. Man kan göra det lite enkelt för sig och helt enkelt sätta en färg på en vecka. Den här veckan innehåller massor av rött för min del.

Då köper jag extra mycket av just det röda och oranga. Det innebär att jag boostar lite extra med betakarotener och lykopen den här veckan.

Min min morot och tomatsoppa är jätte-enkel att göra. Och snabbt går det också. Receptet kommer längre ned. Kryddat med chili som ger din ämnesomsättning en knuff i rätt riktning. Chili innehåller förutom massor av betakarotener och vitaminer även ett ämne som heter capsaicin.

Capsaicin sägs öka kroppens produktion av endorfiner. Endorfiner är en sorts smärtstillande, morfinliknande ämne som gör att du känner dig behagligt avslappad.

Nästa vecka är lila för mig, då köper jag extra mycket av t.ex blåbär, rödkål, auberginer, plommon, rödlök, blå druvor och kanske så gör jag mig en acai bowl.

Min tomat och morotssoppa:

Skiva några tomater och morötter tillsammans med en gul lök och en solo vitlök i en kastrull. Häll på vatten så det täcker grönsakerna. Lägg i en buljongtärning, och låt koka i ca 10 min på ganska svag värme. När det har kokat klart så häll ev av en del av vattnet i lämplig bägare, ställ åt sidan och använd till att späda soppan ytterligare om det behövs.  Mixa sen med en stavmixer och smaksätt med färsk chili. Späd med lite mer av vattnet beroende på hur tjock du vill ha soppan.  Smaka av med salt och peppar. Tillsätt ev andra kryddor som du gilla.

Häll upp i skålar och lägg i en klick crème fraîche och klipp över med gräslök. Jag brukar servera med ett valnötsbröd till det här!

Livsstil

Smoothie med dunderkrafter!

Behöver du få i dig massor av uppiggande vitaminer snabbt!

Greppa din mixer och öppna frysen, ta fram några dl frysta bär, typ som här: lingon, blåbär, hallon, några jordgubbar och sen blev det några övergivna björnbär också, som jag hittade i en förpackning längst in i frysen.

Häll på vatten eller nötmjölk i lagom mängd och mixa på full speed.

Här har du en superjuice med riktiga dunderkrafter i form av en rejäl dos med C-vitamin , antioxidanter i övermått, den potenta ellaginsyran och dessutom massor av antocyanider.

Sen innehåller den förstås massor av mer bra saker som du inte hinner höra om just nu!

Se nu till köpa hem ett gäng med frysta bär och lägg i frysen.

Du vet aldrig när du behöver dem.