Meny

Livsstil

Havrebollar med en en smak av pepparkaka.

 Är du sugen på lite julsmaker redan nu?

Testa dom här urgoda havrebollarna med en smak av pepparkaka som jag alltid ser till att ha i kylen i adventstider.

Så här gör du:

Kärna ur 10-15 färska dadlar, häll i 2 dl havregryn, knappt 1 dl smält kokosolja, 2 dl riven kokos , 1- 2 tsk pepparkaka-krydda och 2-3 msk hett starkt kaffe. Vill du ha lite extra sötma tillsätt lite vaniljextrakt eller vaniljpulver.

Blanda ihop allt i en bunke och kör några varv med mixerstaven tills du har fått en deg.

Rulla till små bollar som du sen rullar i riven kokos.

Förvaras i kylen….om det blir några kvar!

Livsstil

Hej alla förkylningar- nu ligger ni illa till.

Okej nu är det bara att hålla ut och hoppas på att förkylningarna håller sig borta.

Man kan ju också se till att ha en plan för att stärka sitt immunförsvar och hjälpa kroppen att hålla bakterier och virus på avstånd.

En riktig bra sak är att dricka ordentligt med vatten så du håller slemhinnor smidiga. Dricker du inte tillräckligt så torkar slemhinnorna lättare ut och du kan lättare drabbas av infektioner.

Varför inte ta och mixa ihop en riktig solskenssmoothie fylld av saker som gör kroppen glad och bakterierna avskyr.

Jag mixade ihop en halv färsk ananas, mango, citron, ingefära och gurkmeja. Fyll på med lagom mycket vatten och mixa ihop. Dofta över med chiliflakes för lite hetta i det söta. Dessutom så håller chilin igång din fettförbränning.

Ananas innehåller något som heter bromelin vilket minskar ansamlingar av slem i luftvägar och bihålorna. Vilken i sin tur gör dig mindre mottaglig för infektioner.

Mango innehåller massor av stärkande antioxidanter vilket skyddar dina celler. Den innehåller förstås dessutom en massa vitaminer som kroppen har nytta av.

Ingefära och gurkmeja är två kompisar som du ska hålla nära.

Antiinflammatoriska och antibakteriella är deras förnamn. Som ett gammalt kinesiskt ordspråk lyder: ”Om du äter ett stycke ingefära varje morgon får apotekaren dö av hunger”.

Okej jag önskar nu inte livet ur en enda apotekare men tycker att både ingefära och gurkmeja gör stordåd för kroppens immunförsvar.

Denna dryck drickes ofta och gärna, i tid och otid.

 

Livsstil

Konsten att åldras utan att nötas ned av åren.

Ja det är ju den uppenbara sanningen, vi åldras dag för dag. Oavsett om man är tjugo eller åttio år.

Sakta men säkert så läggs åren till och saker och ting börjar hända med både kropp och själ.

Kanske inte så himla mycket som man reflekterar över när man är i tjugoårsåldern, men när man fyllt trettio så börjar de flesta bli medvetna om att åren går.

Hur ska man då hantera sitt åldrande och hur ska man kunna känna sig bekväm i just den ålder som man befinner sig i ?

Vi har alla olika erfarenheter, förutsättningar och upplevelser, både från oss själva och andra.

Grundläggande tror jag ändå är att lägga tid och omsorg runt omkring kost-motion-återhämtning och sömn.

Det är verkligen stöttepelare som ger bra avkastning i alla åldrar.

Jag själv passerade sextio den här sommaren och har nog aldrig mått bättre.

Våra barn har flyttat ut och jag har själv tillgång till min egen tid på ett helt annat sätt än tidigare.

Jag lägger helt klart ner mer omsorg på min både inre och yttre hälsa nu än tidigare.

Mycket beroende på att jag vill behålla en riktigt bra hälsa och hög livsenergi länge till och högt upp i åldern.

Vad gör då jag för att behålla allt detta så länge som möjligt.

Motion i alla former ligger mig varmt om hjärtat. Trasiga knän har tyvärr satt stopp för allt joggande, men jag går en mils PW varje morgon. Det här är en rutin som jag har haft i hela elva år nu. I början var det lite tufft, men när det väl blir en vana så är det helt ok. Det gäller bara att ha rätt klädsel så man pallar ösregn eller storm lite då och då.

Och glöm framförallt inte bort vardagsmotionen. Ta trapporna istället för hissen, gå av en hållplats tidigare, ta den där korta promenaden på lunchen. Ge din kropp rörelse!

Och glöm inte att fysisk aktivitet skapar en effektiv krockkudde mot stress.

Jag ser också till att lyfta tungt på gymet minst en gång i veckan. Allt för att bibehålla en skyddande muskelmassa.  Min yoga väver jag in två gånger i veckan.

Min kost är mest plantbaserad. Massor av grönsaker, frukt och bär ingår dagligen. Kött och fisk är mer som ett tillbehör till maten. Jag äter mig mätt till åttio procent och vattenfastar en dag i veckan. Det hjälper mig att hålla min vikt trots att ämnesomsättningen blir trögare med åren.

Återhämtningen är viktig i vår familj. En dag varje helg brukar ägnas åt att göra ”absolut ingenting”. När PW är avklarad så äts det frukost i sängen och sen sover vi en timme. Jag brukar sedan se till att lata mig så mycket jag bara orkar den här dagen. Jag känner att både min kreativitet och känsla av livskraft är hög efter den här vilodagen.

Något som också är viktigt för min återhämtning är 10 min meditation varje dag. Att vända sig inåt och samla ihop sig och betrakta sin själ i 10 minuter per dag ger otroliga vinster, vad gäller att hålla stressnivåerna i schack.

Sömnen är något som jag tar på största allvar. Minst 7-8 timmar varje natt.

Sömnen är grunden för vår återhämtning. Det är mycket som händer när vi sover, både i kroppen och hjärnan. När vi sover städas hjärnan upp och nervkopplingar stärks och byggs ut. Samtidigt så bearbetas även känslor och intryck behandlas.

Se till att lägga omsorg på att varva ned på kvällen. Om du gillar eteriska oljor så kan en diffusor vara en bra investering. Att fylla sin diffusor på kvällen med vatten och lugnande lavendelolja skapar en doft som lugnar alla sinnen. Att också brygga sig ett sömngivande örtte står också högt på min lista. Här kan du läsa lite mer om det.

Ett bra knep kan också vara att smörja in sina fotsulor med några droppar av lavendelolja. Hitta din rutin som ger dig avkoppling och håll fast vid den.

Andra knep som jag har är att då och då ”kura” med kosttillskott.

Men det finns några tillskott som jag äter jämt och utan uppehåll.

Kollagen-Omega-3-vetegräs- chlorella det är dom fyra viktigaste tillskotten för mig. Och såklart D-vitamin som äts under den mörka årstiden.

Kollagen håller mina leder och min hud smidig.

Omega-3 är antiinflammatoriskt och hormonbyggande.

Vetegräs ger förutom massor av fullvärdig näring också ett tillskott av renande klorofyll.

Chlorella är en grön mikroalg som har ett imponerande innehåll av vitaminer, mineraler och aminosyror. Dessutom så är det en utmärkt blodbyggare. Fylld av jod som behövs för att kunna producera viktiga hormoner.

Att jag tar hand om min hud är nog ingen överraskning för någon av er.

Bra ansiktsrutiner med ekologiska preparat och en flitig användning av min ”gua sha” har  skapat bra förutsättningar för en välvårdad hud. Är du nyfiken på vad en Gua Sha är så kan du kika in på de här inlägget.

Hoppas du får lite inspiration för att må bra och känna att du möter livet med tillförsikt och glädje.

Det viktigaste av allt är dock att just DU hittar din väg och att du väljer dina sanningar noga och med omsorg.