Meny

Konsten att skala bort och leva enklare.

Konsten att skapa ett liv i bättre harmoni är ofta att rensa! Att verkligen rensa ur bland energitjuvar runt omkring oss.

Ta bort så mycket reklam ifrån inboxen som det är möjligt, se över vilka vänner som tillför energi och inte dränerar, rensa bland för mycket inbokade aktiviteter och kanske framför allt rensa bland alla tusen saker hemma som du kanske inte överhuvudtaget behöver!

Jag har just fått den är boken i min hand. Måste genast se till att läsa den! I korthet så går ”Kon Mari metoden” ut på organisera sitt hem, pryl för pryl. Det gäller att sätta upp en tydlig målbild över vad man vill uppnå. Sen går man igenom hela hemmet i en speciell följd.

Det som låter härligt är också att man väljer ut saker som ”spark joy” eller ”glittrar”! Du ska alltså endast behålla dom sakerna som ger dig en positiv känsla. Det som inte ger dig den känslan skänker du vidare eller slänger. Kom ihåg att det som kanske inte glittrar för dig kan glittrar för någon annan!

Ok,  en dammsugare kanske inte glittrar så mycket, men du är nog ganska så tacksam över att den finns då du städar hemma. Så rensa med vissa förbehåll är väl ett bra tips, antar jag!

Ja jag måste genast sätta igång att läsa den här boken. Nästa bok heter just Spark Joy. Den blir en spännande fortsättning!

Någon som har kört metoden hemma hos sig??

Underbar SPA-dag!

Tänk ändå så underbart det är få pyssla om sig själv ordentligt någon gång då och då! Jag har ett underbart litet SPA i närheten av oss. Unnar mig ibland att gå dit och njuta av Ayurvediska  behandlingar. Min favorit behandling är Shirodhara behandling. En ström av varm olja som får rinna ned över panna och hårbotten. Sen ger terapeuten  en timmes huvudmassage och efter det, en timmes kroppsmassage. En otroligt avstressande behandling som ger en total avslappning.

Ett eget behandlingsrum i grönskan. Fåglar kvittrar och kväkande grodor som bakgrundsmusik!

Efter behandlingen så får man ett värmande ingefärste och lite tropiska frukter. Kan väl säga att det smakar ljuvligt efter behandlingen.

Vackra blickfång och stilleben överallt! Rinnande vatten och natur blir ett bra komplement för en fulländad eftermiddag.

Här hittar du min oas!

Perfekt snabbmat!

Det här är en superbra och snabb lunch att fixa på nolltid. Blandad grönsallad, groddar, rostade valnötter, avokado och rejält med mumsig hummus.

Hummus är en kikärtröra som är enkel att mixa ihop!

Det här behöver du:

En burk sköljda kikärtor, pressa i några vitlöksklyftor, 2 msk tahini (sesampasta), 3-4 msk olivolja, smaka av med pressad citron, salt och peppar. Om du gillar spiskummin ta med en tsk av det med.

Mixa ihop, klart!

Kikärtor är inte bara mättande och fyllda med protein dom reglerar dessutom aptiten, är bra för tarmarna och håller blodsockret stabilt. Dessutom innehåller dom en unik uppsättning antioxidanter som bland annat skyddar hjärtat, lungorna och nervsystemet.

Vill du ha en mer matig och protein pimpad sallad, lägg till tonfisk och kokt ägg eller en bit grillad kyckling!

 

Den livsviktiga återhämtningen.

Glöm inte bort att få din återhämtning. Stress och återhämtning är lite som debit och kredit. Vi har alla ett konto med energi som hela tiden varierar i mängd. Stress avverkar energi medan återhämtning tillför energi. Det är inte farligt att stressa bara att man har koll på saldot! Problemet är att många har inte koll på sitt energisaldo överhuvudtaget. Tänk smart och se över utrymmet för vila och återhämtning!

Ha en härlig helg och lata dig nu lite extra!

Kram Åsa.

Butterfly Pea Tea.

Här i Thailand så är det här teet gjort på torkad himmelsärt, väldigt populärt. Mycket tack vare sina antiinflammatoriska egenskaper och otroligt höga antioxidant värde!

Teet tillskrivs en mängd fantastiska egenskaper och används flitigt inom både den Kinesiska och Ayurvediska medicinen. Vad sägs om att det sänker blodtrycket är smärt och ångestlindrande och dessutom så förbättrar denna fantastiska blomma minnet!

Här kallbrygger jag alltid mina teer. Så enkelt och gott!

Häll i ditt lösviktste eller tepåse i en flaska eller tillbringare.

Fyll på med vatten och låt den dra i kylskåpet ungefär i 10 timmar.

Sila bort teet eller ta bort tepåsen om du använt påsar.

KLART!

En flaska fylld av nyttiga egenskaper.

Jag dricker gärna mitt te med lime och is!

Det här är också en perfekt bas för alkoholfria drinkar. Häll upp halva glaset med te, toppa med is bubbelvatten och frysta bär. Hallon och blåbär brukar jag köra med!

Berry Blast Boost!

Blanda en handfull frysta björnbär och blåbär med lite mynta och späd med kokosvatten i din mixer. Vill du ha en lite mjukare i smaken blanda i några msk yoghurt. Mixa den krämig och strax har du en riktig Berry Blast Boost i din hand!

Björnbär innehåller massor av antocyaniner. Forskare har upptäckt att antocyaninrika bär har en föryngrande effekt på våra celler och att åldrandet bromsar upp mycket tack vare sin antiinflammatoriska effekt!

Blåbär har liknade egenskaper och dessutom hjälper blåbär ditt korttidsminne att hålla sig alert. Blåbären förbättrar även balans och koordination. Att bären dessutom renar blodet och förbättrar cirkulationen får vi väl se som en extra bonus!

Vem vill inte ha en sån här i sin hand måntro?!

Body fuel detox juice!

Kör lite detox här.

Den här juicen är en en riktig höjdare när man behöver ge kroppen en extra boost av vitaminer och massor av antiinflammatoriska möjligheter.  Morötter innehåller massor av C-vitaminer som boostar immunförsvaret. Betakarotenets omvandling till A-vitamin sätter i sin tur fart på produktionen av T-celler, vilka även de har en stärkande inverkan på vårt immunförsvar. Den höga halten av betakaroten ger huden en riktig skjuts i rätt riktning. Dessutom sägs det att morötter bromsar cellens åldrande!

Citronen är ph-balanseranse och naturligtvis fylld av massor av C-vitamin. Och ingefära och gurkmeja vet du redan säker allt om vid det här laget! Framförallt är dom kungar på att bekämpa inflammationer i kroppen.

BODY FUEL DETOX JUICE:

4 morötter, 1 citron, 2 apelsiner, 6 cm ingefära, 4-5 färska bitar gurkmeja.

Skölj alltihop och skär bort skalet från citron och apelsinen.

Pressa allt i råsaftcentrifugen. Häll upp i ett glas med isbitar.

Toppa med lite olivolja och några drag med pepparkvarnen så tillgodogör du dig kurkuminet från gurkmejan bättre!

Vackert morgonmål!

Älskar frukostar och älskar att äta och servera vacker mat! Känns som om man börjar sin dag med en vackert serverad måltid så blir dagen såå mycket härligare.

Idag bjöd jag på en mix av frukt och bär!

Massor av antioxidanter och vitaminer i en vacker blandning.

Jag mixade en halv dl  frysta björnbär med en banan. Tillsatte en halv dl ekologisk yoghurt och smaksatte med honung.

Toppade med lite passionsfrukt, pitaya, kokos och nötter!

Rutiner rutiner och lite mer rutin!

Det här med nyårslöften är inte jag så stor på kan jag erkänna. Men ett nyårslöfte som jag gjorde för elva år sen var att PW en mil varje dag! JAAA varje dag (själv eller med trevligt sällskap som idag). Varje dag, utom när jag är sjuk eller på resande fot förstås. Det här har jag nu med en dåres envishet hållit som en röd tråd i mitt liv. Oj det blir många mil när man tänker efter….! Känner att jag tack vare det har kunnat grundlägga en riktigt bra grundfysik. ”Rain or shine” så snör jag på mig mina träningskor och ger mig ut på min mil senast 6:30. Jorå jag är typ morgonpigg!

Att skapa en sån här rutin kräver viljestyrka och ”just do it” mood, innan det känns som en sak som är svår att vara utan. Att ha detta som en grundplåt gör det betydligt lättare att ta till sig annan träning också, för uthålligheten och kraften finns där per automatik.

Många tycker att rutiner är tråkiga men kraften av bra rutiner är oslagbara tycker jag! Hur ser dina rutiner ut? Har du någon riktigt bra ”kom form rutin” som du håller fast vid?

Ibland så får man med sig fler!

Rödbetschips med smaskig dip.

Inte nog med att de är vackra att se på, de stödjer kroppens avgiftning också. Det är det röda färgpigmentet i betorna som har denna fantastiska förmåga att rena blodet och levern.

Rödbetorna kan verkligen kvala in som supergrönsak. De avgiftar kroppen, sänker blodtrycket, ökar din uthållighet, motverkar inflammationer och är rika på näring och fibrer. Vilket bra sätt att börja det nya året på, eller hur!

Perfekt krispiga rödbetschips, supergoda och enkla att göra!

Det här behöver du:

6 medelstora rödbetor, 0,5 dl olivolja, 1 tsk salt.

Sätt ugnen på 130 grader varmluft eller 150 grader vanlig ugn, med då kan du bara baka en plåt åt gången.

Skrubba rödbetorna ordentligt och skär av topparna. Hyvla dem  tunna på en mandolin eller med en ost hyvel. 2 mm är ett bra mått. Lägg de hyvlade betorna i en stor skål och häll på olivolja och salt. Blanda och låt vätskan dra ur betorna i ca 30 min. Blanda runt och häll bort vätskan. Lägg skivorna på två bakplåtar klädda med bakplåtspapper. Lägg sedan skivorna på plåtarna och ev salta lite till. Ställ in dem i ugnen och baka  chipsen i 40-60 min. Jag brukar öppna luckan och vädra ut ångan som bildas ungefär var 15 min. Ha kollen så att du inte bränner dem!

Låt dem svalna på torrt hushållspapper.

Om det skulle bli chips över…har aldrig hänt hemma hos oss dock..så förvara dem torrt så de behåller krispigheten!

Den här dippen är jättegod till chipsen.

Det här behöver du:

Ett halvt paket fetaost, en avokado som du mosar ihop med lite grekisk yoghurt. Ös på med kryddor som du gillar. Jag kör med vitlök, chili och en salladskrydda. Lite salt och peppar och lite olivolja som avslutning innan den får vila i kylen ca en halvtimme.

Och varför inte passa på att dricka ett glas rödbetsjuice också. Här har jag pressat lite rödbetor, några lime och lite mynta.

Lägg i några isbitar på toppen så blir det en riktigt bra drink, så här första dagen på vårt nya fantastiska år.

Välkommen 2018 så härligt att du är här!