Meny

Svalkande och mättande!

En lång skogspromenad avslutas på trappan med en mixad skönhet proppad med protein!

En bit färsk gurka, några broccolibuketter, en stor bit honungsmelon, en lime utan skal, en halv dl frysta gröna ärtor och lite mynta. Mixa allt krämigt tillsammans med vatten. Isbitar behövs inte när du använder frysta ärtor!

Visste du att gröna ärtor är en av proteinrika ingredienserna som finns i växtriket!!

Gröna ärtor innehåller massor av c-vitamin, järn och magnesium. Fibrer i stora mängder får du på köpet. Dessutom är dom billiga och klimatsmarta.

Gurkan har en utrensande effekt och broccolin ”kungen av grönsaker” som med sitt otroligt höga behåll av antioxidanter skyddar våra cellerna, samtidigt som förrådet av fytonäringsämnen fylls på.

Melon lime och mynta ger din smoothie en doft och smak av sommar och gör att alla som smakat denna goding, vill att du använder dig av det här receptet snart igen!

Bra val av nyttigheter alltså!

Titta vad jag hittade på promenaden!!

Åsa Waak

Vad är det för skillnad mellan probiotika och prebiotika?

Ja här finns det lite skillnader att reda ut!

Probiotika som du säkert har bekantat dig med via tabletter som du köper på apotek eller hälsokosten. Det är levande bakterier som finns främst i tunn och tjocktarmen, och hjälper till med allt från matsmältning och framförallt att hålla immunförsvaret i topptrim!

Prebiotika är delar av mat (fibrer) som matsmältningssystemet inte klarar av att bryta ner  vilket istället stimulerar tillväxten av goda bakterier dvs probiotika. Man kan säga att prebiotikan matar probiotika med  näring för att hålla sig frisk och motståndskraftig.

Det finns olika sorters fibrer som håller ordning på din mage. De som är olösliga som varken matsmältningssystemet eller bakterier kan ta vara på,  utan bara används som rengöring, typ sopkvast för tarmen.

Sen har vi fibrer som som är vattenlösliga och fungerar som föda åt de goda bakterierna. Dom kallas för inulin  eller ogliofrutos.

En smart grej är alltså att mata din mage med prebiotika! Då håller du din ”farm” av bra mag tarm bakterier nöjda och försäkrar dig om en stadig återväxt av dem.

Den hittar du i : Lök och vitlök, sparris , bananer, ruccola och jordärtskocka

Ett tips kan vara att köpa en påse frysta jordärtskockor ( Jag köper från märket Magnihill som är eko ) som finns färdigskalade och skivade. Jag blandar den i gröna smoothies och varma soppor. Var lite varsam i början tills magen har vant sig!

Åsa Waak

 

 

Ha en härlig midsommar!

Tänk va nu ligger en hel lång sommar framför våra fötter! En så härlig känsla att inleda sommaren med det svenskaste av svenskt!

Vädret är ju i vanlig ordning lite lynnigt, men vad gör väl det. Om några dagar så ska tydligen värmen vara tillbaka igen!

Åsa Waak

Ville bara tipsa om ett frukosttillbehör som dom flesta tycker om. Så här i sommartider så kan man bli rätt många runt frukostbordet. Då kan det vara skönt att ligga lite före i planeringen.

Jag brukar förbereda lite chiapudding kvällen innan på det här sättet! Blanda två dl krämig kokosmjölk (eller annan mjölk som du gillar) 2 msk chiafrön, rör runt och låt stå i ca tio min. Fyll upp glaset några cm och lägg sen ett lager av frysta blåbär på. Ställ in i kylen över natten. På morgonen så lägger jag en msk fet grekisk yoghurt på varje portion. Ibland så hackar jag lite valnötter och ringlar lite honung över sen fyller jag på med färska bär!

Det här kan du variera i all oändlighet med olika smaker frukter och bär. Om du använder nötmjök t.ex så är det jättegott att smaksätta med kanel och kardemumma. Eller för den som älskar choklad smaksätt med lite raw kakao och vaniljpulver.

Den här portionen ger verkligen en bra start på dagen, fylld av omega-3, bra fetter massor av antioxidanter, dessutom himmelskt gott!

Lätt som en plätt och det ser ut som man har stått i köket hela natten och fixat

Nu hoppas jag att att får en riktigt härlig midsommarhelg och tack för all härlig feedback som dimper in med jämna intervaller. Jag blir så glad ska ni veta!

Åsa Waak