Meny

close

Svalkande och mättande!

En lång skogspromenad avslutas på trappan med en mixad skönhet proppad med protein!

En bit färsk gurka, några broccolibuketter, en stor bit honungsmelon, en lime utan skal, en halv dl frysta gröna ärtor och lite mynta. Mixa allt krämigt tillsammans med vatten. Isbitar behövs inte när du använder frysta ärtor!

Visste du att gröna ärtor är en av proteinrika ingredienserna som finns i växtriket!!

Gröna ärtor innehåller massor av c-vitamin, järn och magnesium. Fibrer i stora mängder får du på köpet. Dessutom är dom billiga och klimatsmarta.

Gurkan har en utrensande effekt och broccolin ”kungen av grönsaker” som med sitt otroligt höga behåll av antioxidanter skyddar våra cellerna, samtidigt som förrådet av fytonäringsämnen fylls på.

Melon lime och mynta ger din smoothie en doft och smak av sommar och gör att alla som smakat denna goding, vill att du använder dig av det här receptet snart igen!

Bra val av nyttigheter alltså!

Titta vad jag hittade på promenaden!!

Åsa Waak

Vad är det för skillnad mellan probiotika och prebiotika?

Ja här finns det lite skillnader att reda ut!

Probiotika som du säkert har bekantat dig med via tabletter som du köper på apotek eller hälsokosten. Det är levande bakterier som finns främst i tunn och tjocktarmen, och hjälper till med allt från matsmältning och framförallt att hålla immunförsvaret i topptrim!

Prebiotika är delar av mat (fibrer) som matsmältningssystemet inte klarar av att bryta ner  vilket istället stimulerar tillväxten av goda bakterier dvs probiotika. Man kan säga att prebiotikan matar probiotika med  näring för att hålla sig frisk och motståndskraftig.

Det finns olika sorters fibrer som håller ordning på din mage. De som är olösliga som varken matsmältningssystemet eller bakterier kan ta vara på,  utan bara används som rengöring, typ sopkvast för tarmen.

Sen har vi fibrer som som är vattenlösliga och fungerar som föda åt de goda bakterierna. Dom kallas för inulin  eller ogliofrutos.

En smart grej är alltså att mata din mage med prebiotika! Då håller du din ”farm” av bra mag tarm bakterier nöjda och försäkrar dig om en stadig återväxt av dem.

Den hittar du i : Lök och vitlök, sparris , bananer, ruccola och jordärtskocka

Ett tips kan vara att köpa en påse frysta jordärtskockor ( Jag köper från märket Magnihill som är eko ) som finns färdigskalade och skivade. Jag blandar den i gröna smoothies och varma soppor. Var lite varsam i början tills magen har vant sig!

Åsa Waak

 

 

Vid ett vägskäl på Österlen.

En gammal lanthandel har med stor omsorg under Janne och Peters ledning förvandlats till Karnelund Krog & Rum. Ett riktigt smultronställe! Inte bara en fantastisk bykrog utan också ett mysigt hotel. Hög ambitionsnivå syns tydligt då Karnelund är listat både i ”White Guide” och ”Sveriges bästa bord”.

Åsa Waak

Vi hade ett födelsedagsbarn boende i Skillinge att fira och Janne och Peter hade gjort en helt fantastisk tre-rätters måltid av lokala läckerheter. Här nedanför så ser du hur ingången till rummen ser ut. Allt inramat av frodig grönska och rosor.

Åsa Waak

Åsa Waak

Åsa Waak

Åsa Waak

Åsa Waak

Att sedan få krypa ned i en bekväm säng med sköna kuddar och fluffigt täcke gör allt till en underbar upplevelse. Sov med öppet fönster och rosendoften som en behaglig god natt hälsning av naturen!

Åsa Waak

Vaknade av fågelsången på morgonen. Vår vana trogen så var det på med joggingskorna och en rask promenad i den lilla fiskebyn Brantevik. Underbart ställe med fantastiska trädgårdar och gammaldags charm.

Åsa Waak

Åsa Waak

Åsa Waak

Åsa Waak

Väl tillbaka på Karnelund så fick vi en rejäl frukost med allt därtill!

Är du i krokarna av Österlen den här sommaren, missa inte detta fantastiskt charmiga och trivsamma ställe!

Hejdå, Peter och Janne vi ses snart igen!

Åsa Waak