Meny

God Glad Påsk!

Morötter-gurkmeja-mango och massor av lime får bli dagens påsk-juice!

Morötter som innehåller massor av betakaroten är bra att öka på när solens strålar börjar värma.

Både morötter och man är proppade av detta naturliga solskydd. Gurkmejan och limen håller förkylningen på avstånd!

Vila nu och njut av påsken!

 

Livsstil

Så gör du eget mandelsmör de luxe!

Gör ditt eget mandelsmör! Det är superenkelt och jättegott. Det du behöver är mandlar, nötter och -eller frön, plus en bra mixer förstås!

Jag brukar smaksätta mitt mandelsmör och ha i kylen vid ”godis-cravings”.

Varierar mellan att tillsätta raw-cacao, lakritspulver eller vaniljpulver. När jag har svårt att bestämma mig så gör jag mindre burkar med olika smaker! Nästa smak som jag tänkte testa är mandelsmör med hallonpulver!

Känns som en bra vår och sommar-smak eller hur?

Börja med att rosta mandlar och nötter i stekpannan tills dom fått en gyllene ton!

Jag brukar köra en blandning av det som finns hemma för tillfället. Idag blev det mandlar, paranötter och lite hasselnötter!

Häll ned dom nyrostade nötter och mandlarna i mixern tillsammans med en nypa flingsalt.

Sen blir det lite pyssligt! Mixa-Mixa-MIIIIXAAA!

Först blir det som ett torrt nötmjöl. Efter ett tag så börjar oljan från nötterna att ge sig till känna. Stanna mixern med jämna intervall och skrapa ned nötmassan från väggarna. Var lite rädd om din mixer så den inte blir överhettad!!

Här börjar smöret bli krämigt!

Häll ned i lagom stora burkar och smaksätt med just DIN favoritsmak! Eller ha den härliga smaken av bara nötter och mandlar.

Jag förvarar alltid mitt mandelsmör i kylen. Perfekt med en sked…eller två till eftermiddagskaffet!

En lakrits och en choklad tack!!

Vad vill du ha mer av?

Sitter och skriver ett nytt inlägg på min Instagram och här på bloggen. Jag är nyfiken på vad du skulle vilja veta mer om, vad gäller kost och hälsa!

Har du något område som du är nyfiken på? Något som intresserad dig extra mycket? Kort sagt vad vill du att jag skriver mer om?

Har du några tankar eller önskemål så hör av dig, antingen här eller på Instagram eller på min mail asa@waak.biz

Hoppas att få höra ifrån dig!

Well dressed water hacks!

Tänk ändå så lätt det är att glömma bort denna välgörande dryck!

Du behöver dricka ungefär 2 liter per dag. När du tränar så behöver du mer!

En smart grej för att kunna öka vattenintaget på, är att smaksätta ditt vatten med örter, bär och frukt.

Gott blir det,och betydligt lättare att dricka!

Att fylla på dina vattenförråd i kroppen gör mycket för din hälsa. Du återfuktar dina slemhinnor, så dom inte blir lika mottagliga för virus och bakterier som cirkulerar i luften.

Håller igång din mage.

Huden blir mjuk om dina hudceller är fyllda med vatten.

Du blir piggare och kroppen syresätter sig lättare om den har tillgång till vätska.

Du undviker ledvärk genom att ”vattna” brosk och ryggradsdiskar.

Kan förebygga njurstens-anfall genom att dricka ordentligt och regelbundet.

Har du ont i huvudet prova att dricka ordentligt med vatten först innan du tar en värktablett.

Huvudvärk uppstår nämligen ofta vid vätskebrist!

Well dressed water!!

Världens bästa avkoppling!

Älskar verkligen att bada bastu! Har haft turen att få ha lite olika typer av bastusorter genom årens lopp. Just nu är jag en tacksam ägare av en ångbastu som jag dessutom kan doftsätta med eteriska oljor!

Hur härligt är inte det!!

Bastubad i alla dess former är underbart både för kropp, själ och hudhälsa. I värmen i bastun så producerar vi serotonin och oxytocin- glädje och avslappningshormoner som motverkar både stress och nedstämdhet.

 

Ditt immunförsvar aktiveras och kroppen sätter igång att rensa ut slaggprodukter. Om du dessutom torrborstar dig innan bastubadet så hjälper du kroppen ytterligare med utrensningen!

Det sätter fart på blodcirkulationen, stimulerar utrensningen  genom lymfsystemet.

 

Duscha kallt eller ta dig en simtur efter bastun!

Glöm inte att dricka ordentligt med vatten efteråt!

Livsstil

Antiinflammatorisk lunch

Inspirerad av recept i Maria Borelius nya jättebra bok ”Hälsorevolutionen” så har vi i vår familj fått en ny favorit, på ämnet snabblunch eller snabbmiddag om så önskas. I vissa fall även en perfekt frukost. Det är bara att välja vilket som passar bäst!

Jag har gjort om receptet lite från Marias ursprungliga recept, men ungefär så här gör jag:

• Två ägg

• En tärnad tomat

• Finskuren kål av valfri sort

• 1 näve färsk spenat

• En tsk gurkmeja

• En finhackad vitlöksklyfta

salt, peppar och kokosolja.

Smält kokosoljan i pannan. Lägg i gurkmejan och vitlöken och låt det fräsa ihop. Lägg i kålen, den tärnade tomaten och till sist spenaten. Låt det fräsa ihop och peppra på antingen med vanlig peppar eller chilipeppar om du vill ha mer smak!

Häll upp de varma grönsakerna på ett fat. Stek de två äggen i samma panna. Salta och peppra.

Lägg över äggen på grönsakerna och riv en god parmesan över!

Här får du en proteinrik och antiinflammatorisk mättande måltid som håller ditt blodsocker på en stabil nivå och tillför kroppen massor av hjälp till ditt immunförsvar!

Och dessutom är förödande gott!

Smaklig måltid!

Vet du vad en adaptogen kan göra för dig?

Har du hört talas om adaptogener?

En effektiv hjälpreda som vi alla förmodligen behöver då och då!

En adaptogen är ett ämne som förbereder och försvarar kroppen på olika former av fysisk, psykisk, kemisk eller biologisk stress. Man kan säga att en adaptogen tränar kroppen och gör den mer anpassningsbar för att klara av en ökad belastning.

Den här brukar jag använda när trycket i form av stress ökar!

Den här har en blandning av ginseng, maca, ashwaganda och rysk rot. Den är både balanserande och kraftfull. Passar mig som handsken!

Rosenrot eller schisandra är andra adaptogener som du kan titta närmare på!

Holistic har ett flytande örtextrakt som heter Stressbalans som jag inte själv har provat, men har hört mycket gott om.

Tänk på att vi är alla olika och svarar olika på kosttillskott. Prova dig fram vad just du behöver och mår bra av!

 

 

 

Häng med på shopping-runda i mina ”hoods”!

I Thailand är det väldigt lätt att vara shopping-nörd vad gäller frukt och grönt.

Finns förstås en del annat att nörda ihop på också, jag lovar!

Här är iallafall shoppingen för just den här dagen:

Broccoli tycker jag är en superbra bas för gröna smoothies. Den förtjänar en guldmedalj vad gäller näringsinnehåll! Jag använder knopparna och bladen på broccolin i smoothies. Stjälken brukar jag strimla fint och fräsa tillsammans med vitlök och ha som tillbehör till middagen.

Potatis finns alltid i vårt kylskåp. Använder ofta sötpotatis i min matlagning. Den är rik på betakaroten som skyddar huden mot solskador. Himla bra när man är långa perioder nära ekvatorn!!

Världen bästa efterrätt!

Våga botanisera och testa nya smaker! Det finns mycket gott och spännande i hyllorna att upptäcka!

Här är en annan favorit bland frukten! Röd pitaya som är fullproppad med nyttiga antioxidanter och omega 3.  Pitayan använder jag ofta i chiapudding. Då mixar jag ihop röd pitaya, kokosmjölk och chiafrön, smaksätt med lite riven kokos! Gudomligt gott!

Provsmakning är alltid bra!

Mangon här är…beroendeframkallande! Smakar himmelskt . Äter den flera gånger om dagen. Drömmer om mango när jag är i Sverige. Ja ni fattar vilken kärlekssaga detta är!!

Bananer finns i en mängd olika sorter och smaker! Jättebra bas att använda i smoothies. Banan innehåller dessutom kalium som sänker blodtrycket och är kärlutvidgande. Dessutom är de rika på pektin. Ett lösligt fiber som hjälper kroppen att reglera blodsockernivåerna.

Väl hemma igen så har jag mixat ihop två olika smoothies.

Den gröna: Spenat-broccoli- avokado och massor av lime.

Den röda: Jordgubbar-banan-mango-spenat och citron.

Båda mixade med isbitar!

Hur bra är det inte att maxa upp intaget av nyttigheter på det här enkla sättet!!

Drink your greens!

Turmeric-shot för dom som har brådis!

Här kommer ett snabbrecept på gurkmeja-shot som du hinner fixa snabbt och lätt när du har bråttom.

Gör så här:

Tillsätt en tsk gurkmeja!

Sedan peppar som du gillar. Peppar underlättar upptaget av curcumin, som gör gurkmeja så kraftfull.

Jag använder chilipeppar för att öka förbränningen!

Ta typ ett till två kryddmått.

Häll på valfri juice!

Tillsätt lite olja! Det underlättar upptaget av gurkmejan.

Shake-Shake-SHAKE!!

Skål och klappa dig själv på axeln, för att du är smart nog att på ett enkelt sätt, ge din kropp en antiinflammatorisk gurkmeja -shot!

 

Livsstil

Gurkmeja – naturens egna guld!

Tänk ändå så mycket gott man kan göra av denna knallgula lilla rot! Och tänk så mycket gott den gör för vår kropp!

Jag tycker att det känns  fantastiskt, att det äntligen finns så mycket ny och aktuell forskning, som visar det som används i tusentals år inom asiatisk medicin, verkligen är högeffektivt.

Kurkuminet som ger den gula färgen, är som ett riktigt litet mirakel med sina antiinflammatoriska egenskaper. Jag använder gurkmeja varje dag både i matlagning och som här i en härlig efterrätt.

Jag har mixat ihop:

En bit avokado, en dl fryst mango, en halv skalad apelsin, en halv tsk gurkmeja. Vill du ha lite vuxensmak så krydda med lite kanel och chilli.

Det här mixade jag ihop med den lite tjockare varianten av kokosmjölk. Smakade sen av med lite kokosnektar. Ett alternativ till honung som ger en mjuk smak av kola. Vill du ha det mindre sött smaka av med lite lime istället!

Riven kokos och lite gojibär ger en vacker fond för ögat.