Meny

Dricker ett glas för huden!

Firar mig själv idag för att jag var klok nog med att börja med kollagen för sex år sedan!

Allt började med en axel som gjorde ont och stretade emot vid träningen. Letade febrilt efter kosttillskott som hade en reparerande funktion.

Hittade till slut kollagenet som dels tog bort smärtan och läkte ihop det som var skadat.

En trevlig biverkning av kollagenet märkte jag ganska fort på huden som blev betydligt fastare och fräschare.

Kollagen utgör en tredjedel av allt protein i kroppen och finns framförallt i stödjevävnader ( ben, hud, senor).

Kroppens egna tillverkning av kollagen avtar tyvärr från ca 25 års ålder med ca 1% per år och gör sig påmint i form av stelhet i kroppen och rynkor i huden.

Idag så finns jättebra kollagenpulver från både kött eller fisk. Jag brukar variera mig mellan dessa två, och båda löser sig i kall eller varm vätska och har ingen smak.

Ett från Nyttoteket och ett från Nordicsuperfood.

Åsas hudvårdande drink:

 Här har jag mixat en stor bit vattenmelon som ger huden extra mycket A- och B- vitaminer. Med i mixern fanns också en knippe mynta och safter från en lime. Myntan lugnar magen vilket naturligtvis ger avtryck på huden och limen är fylld av C-vitamin som hjälper kroppen att bilda sitt kollagen. Späd med lite vatten om det behövs och tillsätt en matsked kollagen! 

Det här är verkligen hudvård från insidan!

Åsa Waak

Livsstil

Smarta val!

Det här med att göra smarta val när det kommer till ekologiskt kan vara bra att ha koll på!

Som när det kommer till vindruvor!

Tyvärr så är just vindruvor, som är en av dom frukterna som är hårt belastade av kemiska bekämpningsmedel.

Och dessvärre funkar det inte att försöka skölja bort det, bekämpningsmedlet finns tyvärr inuti frukten!

Så det här med att välja ekologiska druvor, russin och ekologiskt vin är ett smart sätt att låta bli att belasta kroppen i onödan.

Sen finns det elva saker till som du alltid bör välja av det ekologiska slaget!

Äpplen-Jordgubbar-Selleri-Persikor-Nektariner- Spenat-paprika-Gurka-Körsbärstomater-Sockerärtor och potatis.

Här kommer en lista på frukt och grönt som du inte behöver vara lika noga med att välja ekologiskt av:

Avokado- Majs-Ananas-Kålhuvud-Lök-Sparris-Mango-Papaya-Kiwi-Grapefrukt-Blomkål-Sötpotatis- Äggplanta.

Åsa Waak

Livsstil

Behöver du balansera dina kortisol-nivåer?

När vi upplever ett hot av något slag så reagerar binjurarna  med att utsöndra noradrenalin, adrenalin och kortisol vilket bland annat gör att hjärtat slår snabbare och blodtrycket och blodsockret höjs, och att blodkärlen i matsmältningssystemet drar ihop sig.

Den här….vanliga (tyvärr!) reaktionen kallas ”fight or flight” och är en överlevnadsmekanism som vi nog alla har känt av. Vid långvarig stress och för hög frisättning av stresshormonet kortisol, tänjer vi dessvärre på binjurarnas funktion.

En sak är kortisol-inlagring som ofta visar sig runt magen i form av bukfett, nedstämdhet och huvudvärk. Du kan också ha svårt att varav ned vid sängdags och dessutom ha sömnproblem.

Vad ska man göra då!?!

Okej, jag ska inte bara föreslå djupandning, yoga och meditation, trots att det är fantastiska hjälpmedel vid långvarig stress och förhöjda kortisol-nivåer. För att inte nämna mer sömn, träna och att hålla ditt blodsocker på en jämn nivå!

Har du hört talas om Ashwaganha någon gång? Ashwagandha är en av de viktigaste adaptogena örterna inom Ayuruveda. En ört  som balanserar, stärker och gör att kroppen lättare kan hantera stress.

I och med att du ökar motståndskrafter mot stress så sänker du också produktionen av det katabola, nedbrytande hormonet kortisol.

När kroppen med hjälp av ashwaganda lugnas så ökar också tillgängligheten av fritt dopamin som är en grundförutsättning för glädje, lugn och harmoni.

Och tänk ända, Ashwagandha har dessutom antiinflammatoriska egenskaper!

Vem törs bara låta bli att prova detta multitasking preparat!?

Finns både som pulver eller i tablettform. Du hittar den som tablett här vill du hellre ha pulver så finns det här.

Åsa Waak