Meny

Livsstil

Bada bort din stress.

I många kulturer så har man i alla tider använt sig av renande bad för både kropp och själ.

Redan under Antiken diskuterades det om badandes läkande egenskaper, och många av dagens läkare instämmer.

Ett hett bad höjer till en början pulsen och kroppstemperaturen. För att avleda värmen så börjar du svettas, vilket är ett sätt för kroppen att bli av med giftiga ämnen.

Cirkulationen ökar och blodkärlen utvidgas, vilket i sin tur har en blodtryckssänkande effekt.

Blodtryck och stress-dämpande åtgärder kan vi väl alla ha lite nytta av, eller hur?

Ett eget detoxbad är lätt att att göra. Jag har fyllt badkaret med hett vatten och ett par deciliter epsomsalt.

Att tillsätta epsomsalt i ditt bad är ett bra sätt för att balansera dina magnesium-depåer på.

Magnesium är den mineralen som kroppen blir storkonsument av vid stress!

Magnesium hjälper också till att produceras vårt ”må-bra-hormon” serotonin. En mineral som är bra att ha mycket av helt enkelt! Jag har också skurit frukt och örter, av det som passade mina behov just idag.

Apelsin, citron, timjan och ingefära. Doften i badrummet är helt ljuvlig!

Vackert som en tavla och med massor av verksamma egenskaper.

Apelsinen avsöndrar en doft som verkar avslappnade. Citron är renande. Timjan är starkt bakterie och virushämmande. Dessutom bygger den upp kroppens immunförsvar! Och några bitar av ingefära som är både värmande och inflammationsdämpande.

Att få krypa ned i det här doftande och välgörare badet i en halvtimme kan verkligen göra gott för kropp och själ!

Har du inget badkar så satsa på ett fotbad med samma innehåll.

Livsstil

Salta lite sega och oemotståndligt goda chokladpraliner.

 Vilken underbar kombo va?

Choklad och jordnötssmör med en liten sälta av Himalaya salt.

Det sitter som en smäck i novembermörkret.

Du vet väl att just kakao innehåller massor av antioxidanter, så kallade flavonoler och polyfenoler ?

Dom som bland annat ser till att skydda våra celler mot fria radikaler, som annars sliter hårt på våra kroppar.

Polyfenoler hjälper också till att främja nivåerna av kvävgas i kroppen, vilket får blodkärlen att slappna av och i och med det minska blodtrycket.

Kakao innehåller massor av aminosyran tryptofan som utgör grundstommen till signalsubstansen tryptofan.

Tryptofan brukar kallas för ett naturligt anti-depp-medel som tillsammans med signalsubstansen serotonin och melatonin, hjälper kroppen att reglera både humör och sömn.

Hur bra låter inte det här?

Men det gäller förstås att välja rätt sorts choklad !

Generellt sätt så tänk att ju mörkare chokladen är , desto mer näringsrik är den, både på grund av att den innehåller mer kakao och för att sockerhalten är lägre.

Jag har använt mörk choklad från Eguale som är vegansk och fairtrade-märkt. Den har hög kvalitet med fruktig arom och låg bitterhet.

Tillsammans med den och lite jordnötssmör så gör du syndigt goda praliner på ett litet kick.

Du behöver bara tre ingredienser och max 10 min av din tid.

70% ekologisk mörk choklad, ekologiskt jordnötssmör, himalaya eller havsalt.

Smält chokladen på låg värme i en kastrull. Ställ ut lagom stora typ knäckformar. (Jag har ett gäng formar i silikon som jag återanvänder)

Fyll botten på formen med en sked av den smälta chokladen, lägg sedan i en sked jordnötssmör, sen ytterligare en sked av den varma rinnande mörka chokladen. Toppa pralinerna med lite salt.

Ställ in i kylen och låt det stelna. Det brukar ta ungefär 10 min.

Njut nu av denna lite sega, salta och oemotståndligt goda chokladpralin!

Livsstil

D-vitamin och Magnesium = Bästa vänner

Nu är det hög tid för att lägga till D-vitamin som kosttillskott.

Solen ger oss uppemot 90% av vårt D-vitamin och kallas därför oftast för ”solskensvitaminet”.

Nu kan vi nordbor konstatera att solen lyser med sin frånvaro i långa perioder just nu

Så nu är det dags att börja ta D-vitamin tillskott, om du inte redan gör det.

En viktig sak att komma ihåg är att mineralen magnesium är viktig för att vitamin D ska fungera i kroppen.

Alla enzymer som är involverade i aktivering av D vitamin i lever och njurar verkar vara beroende av just magnesium.

Dom är verkligen bästa kompisar och hör ihop!

Så mitt råd är: Ta din D-vitamintablett ihop med magnesium så kan du lättare komma upp i optimalt nivåer.

Jag tar alltid mitt magnesium och mina D-vitaminer innan sovdags.