Meny

Behöver du ett högre ORAC värde i ditt liv?

Har du hört talas om Chaga??

Det är ett superlivsmedel som växer fritt i våra skogar!

Chaga anses av många experter vara kungen av medicinalsvampar, före reishi och maitake. Denna skogens diamant växer som en svart och knölig svampliknande utväxt på björkar. Svamp är en riktig tungviktsmästare när det gäller fytonäringsämmnen med uppmät ORAC- värde på otroliga 60.000-350.000. Om man ser jämförelsen med kakao 30.000, acai 18.000 och vilda blåbär med 9.000 ORAC.

ORAC står för Oxygen Radical Absorbance Capacity och mäts på 100 gram livsmedel. ORAC motsvarar den styrka som ett ämne har att neutralisera fria radikaler.

Fria radikaler misstänks kunna åstadkomma cellskador  och också bidra till oxidativ stress och åldrande. Saker som bidrar till ökad bildning av fria radikaler är bl.a stress, inflammationer, föroreningar, läkemedel, alkohol, hård träning, tillsatser i mat.

Ibland så behöver man en rejäl höjning av sitt ORAC värde! Kan vara efter en extra stressfylld period, influensan som slagit till eller livet som ställt stora krav i största allmänhet.

Här har jag gjort en riktigt balanserande och ORAC boost med ett relax-feeling! Varmt Pukka te blandat med en dubbelextraherad chagatinktur. En koncentrerad form av Chaga! En hela sex gånger högre koncentration än vanligt Chagaextrakt.

Livsstil

Snyggaste frukosten på hela veckan!

Bjuder på en riktig snygg-frukost i dag!

Innehåller svindlande mycket proteiner, omega-3, antioxidanter och vitaminer. Byggstenar och reparationsmaterial för hela kroppen. Håller din mage mätt och belåten länge, och ditt blodsocker på en jämn nivå. En bra start på dagen helt enkelt!

Mixa ihop  en handfull blåbär, en halv avokado, en msk chiafrön och en skopa kollagenpulver. Späd med kokosmjölk och lite vatten.

Mixa den krämig.

Topping efter tid och humör. Syns det att jag var på gott humör idag?!

Visste du att kollagen inte bara gör din hud spänstig och slätare, kollagenet har också en läkande effekt på dina tarmar.

Här har jag använt mig av en ganska ny kollagenprodukt på marknaden från Nyttoteket. Deras kollagen kommer från gräsbetande kor och är en bra ersättning för benbuljong. Ibland hinner man inte koka det…!

Det här pulvret är lättlösligt och helt utan smak. Jag kommer att använda det i grytor, soppor, smoothie, kaffe och juicer. Ett enkelt sätt att höja sitt proteinintag på!

Livsstil

Smarta gröna ”hacks” till dina smoothies!

Min kallpress går verkligen på högvarv då och då! Framförallt när jag hittar fång av grönsaker på extrapris i affären. Stora härliga buketter av både bladpersilja och grönkål fick jag med mig hem häromdagen. Då ser jag till att pressa allt ( jaaa det tar lite tid, men det är det värt!) i ett enda svep! Sen fryser jag in det som inte kommer att drickas upp närmaste dagarna, i fryspåsar för isbitar. Det här tycker jag är ett utmärkt sätt att pimpa mina juicer med extra näring när jag har lite snålt med tid och inte hinner pressa. Typ stressiga mornar…!

Koncentrerad klorofyll med endast grönkål och massor med persilja!

Persilja har en utrensande effekt på kroppens slaggprodukter. Stärker och stimulerar lever och njurar. Den är dessutom rik på karaten som ombildas till A-vitamin, som i sin tur binder fukt i huden och motverkar synliga ålderstecken!

Den älskade grönkålen som är antiinflammatorisk och proppad med antioxidanter, ja hur bra är inte det? Dessutom innehåller faktiskt grönkålen ALA som i kroppen omvandlas till de nyttiga omega-3 fettsyrorna DPA och EPA.

Om du tycker att smaken blir för ”grön” i dina juicer. Pressa i apelsin! Det neutraliserar det gröna och ger en fräsch sötma.

Enkel och nyttig middag!

Det behöver inte vara svårare än så här!

Lägg en bit lax i en ungsfast form. Ta ett rejält fång med grönkål (riv den först i mindre bitar och knåda in olja och kryddor i kålen så den blir mjuk ) och lägg runt laxen, krydda på laxen generöst med kryddor som du gillar. Här har jag kryddat med salt, peppar, vitlök och chiliflakes.

Sätt in i ca 175-200 grader i ca 15 min.

Servera med en sallad till och kanske som här, med lite aioli!

Smaklig spis!

Bästa detox hjälpen att ha i sitt kylskåp!

Tänk att en sån enkel sak kan ha så många hälsofördelar! Den här opastöriserade och ofiltrerade vinägern är min absoluta favorit.

Den kickar igång metabolismen, stärker immunförsvaret, hjälper en stressad och svullen mage för att nämna några av fördelarna med att dricka ett glas vatten med en till två matskedar Braggs Äppelcidervinäger.

Ett annat bra tips är om du äter en måltid med lite för mycket snabba kolhydrater i, drick ett glas vatten med äppelcidervinäger i så håller sig blodsockernivån på ett bättre stabilt läge.

Hjälper också kroppen att transportera bort slaggprodukter! Bra hjälpbräda att ha i sitt kylskåp, eller hur?

Gott…vackert och väldigt nyttigt!

Bjud någon som du gillar och dig själv på den här vackra skapelsen! Lätt att göra och otroligt nyttig. Fylld med skyddande antioxidanter och massor av antiinflammatorisk omega-3. Visste du att chiafrön innehåller högre halter av omega-3, än något annat naturligt livsmedel! Dessutom har dom en proteinhalt på hela 21 procent. Sa jag att dom är rika på järn också??

Gör så här:

Rör ut 3-4 msk chiafrön i ca 3-4 dl vatten, tillsätt 1 msk blåbärspulver. Jag har använt pulver från Holistic.

Jag brukar även smaksätta med 1-2 kryddmått vaniljpulver. Blanda ihop och låt vila i kylen några timmar. Sen kommer det roliga. Sätt igång att skapa!

Jag började med ett lager hemmagjord granola i botten. nästa lager är turkisk yoghurt, sen chiapuddingen och till sist ytterligare ett lager yoghurt. Toppade till slut med färska björnbär och blommor förstås!

Lycka till!