Meny

DetoxLife

En ansiktskur i tre steg – för själens skull

Jag får de flesta komplimanger när jag ser naturlig ut och är minst fixad. Ofta när jag ler och är glad. Jag skulle vilja skriva att det beror på att jag äter på ett visst sett, grönt och någorlunda nyttigt eller tränar extra dedikerat.
Men det gör det inte.

Det är klart att jag kan känna mig lättare och ha mer energi men har upplevt lika många stunder av tyngd och motgång även när jag levt sundare än vad jag gör idag.
Jag mår bäst om jag hittar lagom.

Att lägga benen bakom huvudet, meditera varje dag eller för den delen äta pizza och dricka vin är ingen garanti för välmåendet som syns eller känns.
Jag upplever ofta att de som uppnår en hälsoguru status återkommer till att de som “vanliga” människor unnar sig “vanlig” mat. Det är självklart vi alla gör det för vi är alla helt vanliga människor med ungefär samma issues.
Balansen, när jag hittar den helar mig bäst. Jag skulle vilja påstå att det är så för de flesta.

Vilket fick mig att börja tänka på skönhet, den yttre och den som kommer inifrån. Det finns ju ett talesätt som säger att äkta skönhet kommer inifrån.

Men det finns också ett mänskligt behov att vilja unna sig det där extra. Att låta det yttre få pysslas om även om det kanske skulle räcka med sömn och en rask promenad.

Eftersom jag bloggar om skönhet finns det en mängd produkter att testa och recensera. Men jag gillar också tanken av att göra mig så oberoende av produkter, bloggen heter ju Naturligt Snygg och har gjort det lite till min uppgift det senaste året.
Mest när jag jobbar med maten. Exotiska produkter har fått lämna plats till lokala och mer säsongs orienterade.

Ni som följer mig här vet att jag gillar enkla snabba skönhets behandlingar. Slutade färga håret i våras och har fram tills för några månader sen tvättat håret 2 ggr i veckan.
Trots det har håret inte riktigt levt upp till hur jag vill att det ska se ut. Som de flesta tycker jag att känns smutsigt snabbt och tappar lyster.
Så innan jul bestämde jag mig för att härda ut “bad hair days” i 3 veckor och bara blöta det när jag duschade. Nu några månader senare har håret äntligen återhämtat sig, fått tillbaka lystern, lockarna, ser inte fett ut och jag tappar nästan inget hår alls. Noll slitage.

Så var det här med produkterna. Som jag skrev innan vill jag testa om jag verkligen behöver allt jag har. Och kan väl konstatera att ju mindre jag tillsätter utifrån desto mindre behöver jag egentligen. Kroppen kan faktiskt ta hand om det mesta själv.

Produkterna är mest till för själen.

Igår och den sista veckan har jag mått så där. Vinter trött, emotionellt nere, mycket på hemma fronten, nytt år viljan att få in bra vanor och sen en magsjuka på det.

Jag känner hur det direkta sätter sig på mina svaga punkter, axlar, nacken och det lilla fågel hjärtat kämpar på med känslorna.

Jag skulle kunna äta hur nyttigt som helst, och har gjort det. Det hjälper inte.

Då är det en sån lyx att få ta hand om det yttre. Plocka fram alla härliga doftande krämer och oljor. Tända doft ljus.

Jag har hittat 3 nya favoriter som passar perfekt ihop. Det bästa är om du duschar först för att hunden i ansiktet ska ha lite fukt.

Alla tre produkter levererar en härlig känsla när du applicerar dem och doftar underbart. Det lyster du ser i spegel efter kommer säkert lika mycket från produkten som från att du avsatt tid att ta hand om dig.

Steg 1.

Applicera Eco Clean Face Canola från c/O Gerd på fuktig hud. Dutta ut över ansiktet och massera in. Tvätta av med en svamp eller handduk, ljummet vatten.

Steg 2.

Applicera Eco Facial Scrub från samma märke, undvik under ögonen. Fördela försiktig ut över ansiktet i små cirkulära rörelser. Skrubben innehåller jojobakorn och mjölksyra.
Tvätt av skrubben med samma handduk. Har du ätit en Vicks hals tablett den känslan i munnen så känns det av pepparmint oljan. Så underbart friskt och lent.
Du hittar c/O Gerd HÄR.

Steg 3.

Här kommer stjärnan. Maria Åkerbergs Face Clearing Mask med kisel och c-vitamin. Du kan använda den på 2 sätt. Du applicerar först masken över hela ansiktet, du kommer redan här känna hur det stramar till och gör huden len.
Låt den verka i 10 minuter och tvätta av. Det här steget gör jag om jag ska iväg, applicerar mitt serum och olja.
Men om jag gör rutinen innan jag går och lägger mig så behåller jag masken på. Sover med den och tvättar av på morgonen. Masken hittar du HÄR.

Lycka till.

 

Ansikts vård för själen

Ansikts vård för själen

 

 

 

Do your practice for all that is already here. Yoga vårterminen 2017!

När jag började yoga för snart 18 år sedan hade jag aldrig gjort något annat än den vanliga flickbaletten som barn.

Jag älskade från början den gravid anpassade yogan, jag var gravid när jag tog min första klass. Ashtanga vinyasa som var grunden för mina första klasser erbjöd allt, rörelse, energi och framförallt andningen.

Vill du läsa mer om min första tid på matan se HÄR.

Ashtanga vinyasa yogan är fortfarande den jag utövar, den innehåller allt jag behöver. Bara solhälsningarna är en vetenskap i sig.
Rörelserna kan du göra varsom helst, lär dig grunden och du är frigående tills du vill gå vidare. Du behöver inte en massa propps och super varma rum. Även om det kan vara extremt skönt ibland!

För er som inte känner till denna form av yoga är den uppbygd i 6 serier av rörelse sekvenser med olika utmaningar både fysiskt och psykiskt.
Guruji som är våran guru hade ett citat som lyder ” Do your practice and all is coming”. På svenska blir det med en dedikerad regelbunden träning är allt möjligt. Bra citat och det driver en att hålla igång sin practice.
Men för mig som redan är en uppjagad person med 100 bollar i luften kan den där disciplinen bli 1 boll för mycket.
Jakten på allt det där som ska komma, kanske en rörelse, en tonad kropp, ett lugnt sinne, det finns redan här. Här och nu har jag redan allt jag behöver för att kunna yoga.
Jag vill tilläga att egentligen är det inte yogan som gör något alls, yogan kan inte skada ett knä eller driva en till tränings stress, utan det är du som gör det. Eget ansvar.

Eftersom systemet innehåller 6 serier blir det lätt att man vill ha mer, mänskligt och helt naturligt. Detta genomsyrar all form av träning, inte bara yogan, och ett visst driv är hälsosamt.
Men jag tror att vi egentligen behöver lära oss att hantera alla situationer och rörelser med en lugnare inställning. Lite mer yin yoga i den dynamiska yang yogan.

Därför vill jag utveckla citatet till ” do your practice for all that is already here”. För mig är yogan en dans och i den dansen vill jag hitta en rytm som passar in i mitt liv.
Låt din disciplin bli en rytm, som att fånga en våg att surfa på här och nu. Inte för att nå något vid horisonten där borta. Du kan missa många viktiga “vågar” på vägen annars.

Jag undervisar inte på hel tid längre och har därför fått en helt annan respekt till mina elever som gång på gång sa, jag vill komma varje dag men med mitt liv, jag hinner inte.
Nej bor du inte, som jag nästan gjorde, på en yoga studio eller har en familj som accepterar att du är på mattan varje morgon, kan Ashtanga yogan och andra discipliner bli för mycket.
Jag har hört en miljon ursäkter för bägge lagen, att utöva yoga eller inte.
De som tränar hela tiden, säger att det är det de behöver och de som alltid yogar, fast jag ska börja imorgon…. Jag lägger ingen värderingar, alla är sin egen bästa lärare, gör sitt val utefter sin livs situation.

Under min egen utveckling som lärare har jag anpassat mina klasser, jag vill förmedla magin med Ashtangan men utan att eleverna ska känna att de måste stå på mattan hos mig hela tiden. Och framförallt lära sig att jobba med det som redan finns här.

Därför kommer mina klasser på Altromondo i vår handla om områden på kroppen som de flesta kan känna av. Jag står själv i ett kök hela tiden, hårda golv, tunga lyft, obekväma ställningar och behöver andas igenom dessa områden för att må bra.
Vissa kanske sitter ner hela dagarna framför en skärm men vi behöver ungefär samma rörelser. Det spelar ingen roll om du är stel eller tycker det är tungt att lyfta din kroppsvikt.

På mina klasser som utgår ifrån solhälsningarna, är fokus höfter, sätesmuskulatur och bäckenet.  Under passet kommer vi jobba oss igenom en mängd solhälsningar och stående rörelser i ett flöde men emellanåt så lägger jag in lugnare rörelser där vi stannar i upp till 5 minuter för att kroppen ska “slappna” av. Ofta är dessa rörelser de svåraste, att släppa taget om stretchen och styrkan. Andas och känna efter.

Jag hoppas också att repetitionen av sekvenserna på klasserna kan ge eleverna små rörelser att göra hemma.

Det senaste 7 månaderna har min egen yoga träning sett väldigt annorlunda ut. Efter att ha läst ett antal intervjuer med mig själv där jag säger att min frukost är en juice eller ett äpple om jag hinner. Inte ett bra beteende även om det är för att jag ska iväg på kul jobb eller till en yoga studio.
Därför har min yoga de senaste halvåret varit att äta frukost varje dag. Inte något on the fly, utan sittandes stilla. En utmaning för mig som allra helst vill stå på mattan kl 5 på morgonen.
Yogan kan sippra in överallt utan att det ska bli den där droppen som stjälper bägaren.

Min fredags klass på Altromondo har blivit torsdag kvällar 18.30 -19.45. Se schemat HÄR.

På väg till morgon yogan

På väg till morgon yogan

rulla ut mattan

Enkla tips hur du förvarar frukt och grönt.

Hur förvarar du frukt och grönt hemma så att de håller längre? 

Det finns fortfarande de som hellre köper besprutade råvaror för att de håller längre. Jag ser personligen det som ett plus om jag har jord kvar på rötterna, skal, kärnor, blast och grönkåls maskar i grönkålen. Även om det kryper lite i mig när jag ibland hittar mjölbaggar eller fjärilar i spannmål så vet jag att det ändå är bättre än alla kemikalier jag inte ser eller kan känna smak av.

Men bara för att det står ekologiskt på en vara behöver inte betyda att den är bäst. Många eko varor förpackas i plast, transporteras omogna och långt härifrån.
Vem har inte sett blommande broccoli eller mjuka grönsaker som ångas i plasten. Eller fått hem en omogen frukt som sen ruttnat direkt.

Vi har även råvaror i butikerna som egentligen inte är i säsong. Jag brukar försöka dra en gräns där jag inte handlar frukt och grönt som finns i Sverige andra årstider som sparris, färsk potatis och bär. Unnar mig en lagom mängd tropisk frukt, kokos vatten och gröna sallader.
Jag försöker ta reda på och lära mig när det är säsong för råvarorna utomlands. Blod apelsin och citrus frukter är en av de varor jag lätt köper just nu eftersom det är högsäsong i Italien. Men jag har fortfarande inte hittat bra avokado på länge och undviker därför dem trots att jag älskar att ha avokado i allt.

 

Det finns ett bäst före datum på “bäst före datumet”.

Get touchy feely with your food, använd lukt, ögon och smak för att verkligen ta reda på om råvaran är dålig. Bäst för datum är en bra riktlinje men är också framtagit för att vi ska köpa mer, konsumera innan vi tar reda på om det går att tillaga. Det är ganska lustigt hur vi kan peta i oss vad som helst så länge det står att det är bäst för ett datum men slänger mjölk dagar innan den gått ut.

Köper du hem blomkål, ta inte av blasten runt om. Dels så kan du tillaga den och den skyddar blomman från att mögla och bli dålig. Har en vara möglat går sporerna igenom hela varan och det hjälper inte att skära bort området som är angripet.
Mycket av det som skalas av och plockas bort för våran bekvämlighet är just det som skyddar växterna.
Dessutom kan du äta det mesta på en råvara.
Den bittra lilla kärnan i en vindruva finns där för att vi ska kunna bryta ner allt frukt socker som druvan innehåller. Tar vi bort den så blir det svårare att bryta ner sockret för kroppen. Skal och kärnor är bittra av en anledning. Naturen gjorde sin läxa om vad vi behöver och allt finns redan där. Det är vi som inte läst på.
Uttrycket bitter sweet life känner väl alla till, eller på svenska, det bitter ljuva livet. Vackert tycker jag.

Att kyla eller inte kyla.

Tomat, potatis, banan och citrus frukter ska helst inte förvaras i kylen. Tomaterna blir mjöliga och bananen brun. Potatisen ska helst förvaras torrt och svalt men är det för kallt blir den söt. Kylan gör att stärkelsen blir till socker.

Färska örter håller längre om de står upp med lite fuktigt papper på botten och plast över själva örten, jag brukar ställa mina i kylskåps dörren.

Samma för sallader. Jag brukar blåsa luft i sallads påsen så den puffar upp sig sen knyta hårt. Ställ den med bladen upp. Du vill undvika att de spröda bladen blir fuktiga.

Annars undviker jag plast. Hemma hos oss kan vi reglera fukten i grönsaks lådan och kan därför förvara det mesta utan emballage. Vissa varor har jag pappers påsar runt.

På våren och sommaren när jag köper primörer brukar jag skära av blasten. Annars suger den ut musten ur rötterna. Jag använder dem till buljonger, sallader eller gör pesto på. Vill du få stuns i en mjuk rot eller sallads blad, lägg dem i is vatten.

Köper du hem råvaror med jord kvar lägger du dem i blöt och sköljer sen noga. Sallad kan förvaras blad för blad mellan papper, ett bra knep om du har en stor middag är att preppa allt innan i lådor. När det är dags plockar du fram allt, då slipper du köpa färdig sköljda påsar som inte smakar något.

Köper du mycket frys in eller torka. Ett trick om du fryser är att först frysa allt på en bricka i stycken. Sen lägga i lådor. Då behåller de formen och du kan lätt styra portionerna.

Lycka till!

 

Behöver inte förvaras i kylen

Behöver inte förvaras i kylen

Stärkelsen blir till socker om potatisen blir kall

Stärkelsen blir till socker om potatisen blir kall

Undvik plast om du inte portions förvarar.

Undvik plast om du inte portions förvarar

Behåll råvaran intakt

Behåll råvaran intakt