Min #glowskola fortsätter och den här gången handlar det om sömn. Jag vet att man i olika perioder i livet får för lite, ibland är det helt frivilligt, och ibland är det livet som kräver av en att man tydligen ska vakna på nätterna. Men när och om man kan styra sömnen bättre skulle jag vilja tipsa vikten av sömn för en bra hudhälsa.

Under natten pågår nämligen ett arbete i huden – och i alla celler i kroppen – när vi sover. Detta arbete handlar bland annat om att laga celler som är trasiga, att boosta cellförnyelse i huden, att bibehålla fukten och kollagen och elastin i huden.

Sömn är extra viktigt om man har ett inflammatoriskt hudproblem som tex acne, rosacea eller eksem som är orsakat av stress. När vi sover bra och tillräckligt länge, så minskar vi stresshormonet kortisol i kroppen och då kan vi själva hjälpa till att minska inflammationen i huden.

Att inte få tillräckligt med vila och sömn kan också göra att hudens byggstenar kollagen och elastin bryts ned fortare och det kan innebära att huden åldras snabbare, med fuktförlust, störd hudbarriär och rynkor som följd.

Kort sagt. Sömn är en viktig faktor för din hudhälsa. Personligen ser jag förbättringar direkt i huden när jag har haft ett par nätter av bra sömn, och tillräckligt länge, gärna 8 timmar.

Jag tycker att man ska ge sig själv en extra sovtimme när man vet att man har något viktigt dagen efter som man vill känna sig extra fin inför. Eller när man ser att huden har tappat lyster, blivit slappare och mer rynkig. Och sen får vi ju inte glömma de mörka ringarna under ögonen. De brukar bli mindre synliga när man sover lite mer.

Jag har skrivit ganska mycket om sömn i min bok om hudhälsa, “Hello Glow – vägen till strålande hud”. Här hittar du den!

 

Har du svårt att sova? Kolla in de här tipsen.

 

English: Beauty-sleep is a real thing. During night the skin cells recover, stress levels go down and the skin gets time to rejuvenate. Don’t miss out on it if you want more glow!