Intresset för gröna, naturliga och ekologiska skönhetsprodukter ökar glädjande nog! Jag har ju hållit på och skrivit om detta i 10 år och har många gånger undrat när den stora konsumentmassan ska börja bli lite mer intresserad av innehållet i sina badrumsskåp. Och nu har det börjat hända en massa saker!

Allt fler konsumenter väljer bort onödiga tillsatser som silikoner, sulfater och hormonstörande kemikalier som finns i solskydd tex. Och när konsumenterna börjar ställa frågor tvingar det fram förändringar hos de stora tillverkningsjättarna, men också hos nya företag som precis drar igång. Att inte ha en hållbarhetsidé är helt enkelt omodernt.

Alla stora analysbolag inom beauty kommer fram till samma slutsats – konsumentintresset för grönt/ekologiskt och naturligt kommer inte att minska. Så nu forskas det inom “grön kemi”, nu tas det fram miljövänligare förpackningar, det startas initiativ för att rädda haven från plast och de stora multinationella spelarna köper upp mindre ekologiska bolag för att dels köpa in kunskap men också kundbaser.

Jag är så glad att detta håller på att hända! För allas vår skull, men främst för kommande generationer. Vi behöver alla tänka till när det gäller hållbarhet och skönhetsindustrin kan inte stå utanför. Jag applåderar alla initiativ.

MEN. Det finns ett stort men här.

Jag noterar att det dyker upp allt fler nya märken och företag som slirar. Som kallar sig “Authentic”. Som kallar sig “Sustainable”. Som kallar sig “Transparent.” Som kallar sig “Natural”. De använder uttryck som dessa i sina slogans, i sin kommunikation och en konsument som inte ids läsa INCI-listan kan råka ut för greenwashing. Alltså företag som låtsas vara gröna/eko på utsidan men inte är det på insidan. 

Detta får man räkna med så snart stora förändringar sker, alla vill vara med och tjäna pengar från gröna konsumenter. Men så finns det företag som inte orkar gå hela vägen, utan skapar halvdana satsningar som rider på den gröna vågen.

Jag har inget emot att det finns skönhetsföretag som gör – i mitt tycke – halvdana produkter med syntetiska petroleumingredienser  – men jag har faktiskt något emot att de låtsas vara gröna/eko och att de medvetet lurar konsumenter i sitt sätt att snacka. 

Jag noterar också att många fortsatt tror att Veganmärkning är samma som ekologisk, men det är det ju inte. Det har jag skrivit om här.

Hur vet man då som konsument vad som är “på riktigt” och inte? Man kan alltid titta efter ekologiska certifieringar, men alla gröna produkter är inte certifierade (tex Maria Åkerberg, Care of Gerd mfl) så det enklaste sättet är ju att handla tex hos oss. Vi har gjort ett säkert urval åt dig. Precis som våra e-handelskollegor Jordklok, Softskin, Alice & White, Jolie, Lapland Ecostore, Grön Gåva och Naturelleshop för att nämna några.

Läs mer: 

Vegan är inte samma sak som eko/naturlig