Det hör av sig många skönhetsföretag till oss, dels såna som vill skicka produkter till mig som de vill att jag ska testa och recensera, men också de som vill att vi ska ta in deras produkter i vår webbshop. Hela kontoret är fullt med produkter och hemma hotar maken med skilsmässa om jag inte flyttar undan mina lådor…

Det kanske inte verkar vara ett problem att bada i skönhetsprodukter, men det är ganska stressande att dessa produkter hamnar på hög. Man har ju bara 24 timmar på ett dygn och ni förstår säkert att jag inte kan fylla dem med att sitta och testa krämer. Det är inget jag kan leva på. Krämtestandet får ju vävas in i livet med jobb, familj, och allt annat som händer.

Jag är grundlig när jag testar och kan inte bara hafsa över saker så man kan inte förvänta sig att jag skriver en recension efter en vecka. Kön är ganska lång, jag har produkter som har stått och väntat i snart ett år på mina hyllor.

Här är några av grejerna som står och väntar: Ovan ser ni tex tyska Be In Blossom som förpackar sina ekologiska ansiktsoljor i väldigt fina kartonger.

alchemy_oils

Och här är brittiska Alchemy Oils som har väldigt fina korkar på sina oljor för håret och ögonbrynen. (De två små är provflaskor.)

herbal_gem

Och här är örtbaserade läkemedel från det belgiska företaget Herbal Gem. Tänkte testa den där björk-kuren i jan/feb.

olivtval

Dessa söta olivtvålar fick jag en läsare som jag träffade vid en föreläsning. Hon importerar dem från Grekland och de finns i många olika varianter. Nu verkar dock hemsidan ligga nere. M Olivtvål heter bolaget.

skn_rg_hudvard

Brittiska märket Skn-Rg gör avancerad och prisbelönad hudvård med pro- och prebiotika och har ännu inte hunnit börja testa. Under tiden kan du kolla in det här. 

 

När det gäller produkter till webbshopen är det inte så enkelt som man tror att bara ta in något man gillar. Att investera i ett nytt märke är precis som det låter, en investering. Det kostar oss alltså ganska mycket pengar att köpa in nya produkter, pengar som vi inte får igen förrän produkterna är sålda. Därför är det väldigt viktigt att välja rätt produkter, som vi tror kan sälja.

Vi handlar helst direkt från distributörer, så det gäller att märket finns representerat i Sverige. Just nu hinner vi knappt ta hand om alla förfrågningar. Och som sagt, det tar tid att fatta beslut, det är inget som sker på en förmiddag. Förutom för att vi ska ha en bra känsla, vi gillar produkterna och de gärna får se fina ut, så ska ju produkterna vara ekologiska/naturliga eller certifierade.

Sen vi gör research, kollar konkurrenter, analyserar sortimentet, kollar vår egen data över vad som säljs, vi förhandlar, det ska sättas upp produkter i olika databaser, bilder ska fixas, text ska fixas och vi ska planera övrigt innehåll som ska spridas i olika kanaler.

 

I senaste uppdateringen ligger det över 150 märken på vår sortimentslista…

 

Jag önskar att vi kunde vara lite mer snabbfotade ibland, och jag önskar att vi kunde ta in fler varumärken som ni önskar, men vi är inte riktigt så starka och stora som Apotea (som omsatte 1 miljard kronor förra året)…

 

 

När det gäller testandet av produkter så håller jag på att snickra på en lösning för att få upp tempot lite där. Jag kan ju omöjligt testa allt som kommer. Och nu när jag har fått känslig hud så är det mycket jag inte kan testa. Men jag återkommer under 2018 med en riktigt bra lösning för det!

 

Läs mer: 

• Min hudvårdsrutin just nu. 

 

English: There are many companies that are contacting us eager to have us test their products and also to get in to our webb-shop. It’s not as easy as you would think, to increase the brands in the store, and we always work with distributers first hand. I’m drowning in products to test, so I’m very happy that I have friends and colleagues who can help me!