Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från en ung kvinna som har problem med bekymmersrynkan mellan ögonbrynen – och undrar om det finns några naturliga alternativ till botox för att minska den. Hudvårdsteraputen Negin Aghili ger flera goda råd! 

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

VECKANS FRÅGA:
Hej Skönhetspanelen,

Undrar hur jag kan få bort rynkan mellan ögonbrynen (glabella) på ett naturligt sätt? Jag är strax över 30 och har i övrigt inte en rynka i ansiktet, men glabella-vecket/bekymmersrynkan har blivit jättetydlig på mig, så att vänner undrar om jag är bekymrad över något.  Jag har kommit på mig själv att jag rynkar pannan när jag fokuserar på något exempelvis sitter vid datorn eller läser något på mobilen. Har även upptäckt att linjen är tydligare när jag vaknar på morgonen, så jag antar att jag trycker ihop ansiktet när jag sover. Tror även att vecket har blivit värre av att jag varit stressad i perioder. Eftersom rynkan på mig är en mimisk rynka och snarare ett veck än en linje så behöver jag något som gör att jag slappnar av i ansiktet. Har blivit tipsad om botox, men för mig känns inte det som ett alternativ. Har provat att göra ansiktsmassage på kvällarna, men resultatet varar inte så länge. Har även försökt att hitta en naturligt muskelkräm, liknande Tiger balsam, för ansiktet som gör att ansiktsmusklerna slappnar av.  Har ni några tips eller förslag på vad jag kan göra?

 

negin

 

NEGIN SVARAR:

Hej och tack för din fråga!
Det finns lite olika sätt att se på detta. Dels är det hur du rynkar pannan, dels är det vad området representerar för organ i kroppen och vad organet är kopplad till för känsla.

Ändra automatiska vanerörelser
Det är jättefint att du har så bra självkännedom och märker av vad som förvärrar linjen. Mimiska linjer förvärras av att man gör den gest som leder till det. Det vore toppen om du kunde försöka vara mer avslappnad i ansiktet även vid de tillfällen som du annars rynkar pannan. Jag misstänker att du även blir spänd i dina käkmuskler. Om det känns svårt kanske kan du sätta en bit kirurgtejp på området så att du märker av varje gång du rynkar pannan. När du blir medveten om det så kan du ändra gest och så småningom ändra din automatiska vanerörelse.

Stress och ilska kan vara orsaker
Om vi ska titta lite på koppligen till kroppen så representerar området mellan ögonbrynet främst levern men också nacken bl a. När vi tänker på nacken då är det mest om den är spänd och då kan det också vara kopplad till stress. Levern är dock det organ som man tänker främst på här. Och levern är kopplade till ilska. Om du skulle bli arg över något och komma på dig att linjen blev värre av det så gäller det att jobba på det underliggande också och inte bara på linjen. Bekymmersrynkor kan också vara kopplad till känslor som otålighet, irritation, oförmåga att vila samt att inte leva enligt sin fulla kraft.

Något intressant med bekymmersrynkor är också att antalet kan visa hur det står till. Tex är det så att två linjer visar kort stubin medan fler visar att man har lärt sig hantera detta. Sedan kan vi ha en djupare linje som är längre än andra linjer och lite svårare att jobba bort med massage och den kan ha tillkommit lång ner i ungdomen. Den har att göra med hur man uttrycker sin ilska eller rättare sagt rädsla för att uttrycka ilskan. Jag skulle nästan gissa att din linje är en sån med tanke på vad du berättar om hur svårt du har att få massera bort den. Då blir det viktigt att jobba på det mentala också. Inom ansiktsdiagnostik kallar man denna linje för svärd.

Jag är glad att du valde bort nervgiftet Botox då den kan störa kroppen och stoppa flödet.
Det jag skulle vilja rekommendera dig är att börja jobba med det emotionella. Kolla vilka känslor det är som förstärker linjen och sen jobba med det. Om du känner att du inte kommer vidare och behöver hjälp med hanteringen av känslan så kan du testa Theta Healing.

Tips på tre ansiktsbehandlingar
När det gäller fysisk behandling av rynkan så är det 3 olika behandlingar jag vill tipsa dig om, där de alla bidrar med sin del till detta och blir ett bra komplement till varandra.

Den första är ansiktszonterapi. Inom denna metod jobbar man med olika zoner i ansiktet som är kopplade till olika organ. Leverzonen är en av dessa som man behandlar genom olika massage tekniker.

Tibetansk facelift är en annan behandling som sker i serie om 4 behandlingar där man fokuserar på olika områden de olika gångerna. Här jobbar man också på käket och scalpen så det blir väldigt bra vid olika spänningar också.

Sen har vi förstås Maria Åkerbergs Pure Cell Treatment med levande stamceller av rosenrot som jobbar med huden och individens olika behov. Både produkterna och massagen här hjälper till att minska linjerna.

Oljor och kosttillskott kan hjälpa
Några produkter jag vill tipsa dig om är Maria Åkerbergs Royal Facial Oil som finns med olika eteriska oljor eller doftfri. Denna olja är väldigt rik på fettsyror samt har en utslätande effekt på huden. Använd gärna denna olja varje dag och passa på och massera området lite extra!

Invärtes är det bra att ta Magnesium som har en muskelavslappnande effekt och som kroppen gör av mycket vid stress och behöver fylla på, Q-10 har en positiv effekt vid linjer, C-vitamin för tillverkning av kollagen och elastan och sen E-vitamin och fettsyror för att nämna några.

Till sist vill jag säga att våra linjer säger mycket om vilka vi är och vad vi har upplevt. När man tänker på detta vis så får man en annan inställning till sina linjer och då är det inte ens säkert att man vill bli av med de.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Lycka till!

Varma hälsningar Negin Aghili, Aukt. Hudterapeut & Örtterapeut