Meny

Guide

Veckans fråga: Vad är K-Beauty, egentligen?

Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från en nyfiken kund som undrar vad K-beauty egentligen är och hur det fungerar. Hannah Sjöström reder ut och berättar om de 10-stegen som utmärker en komplett K-beauty-rutin!

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

 

VECKANS FRÅGA: 

Hej! Jag såg i ert nyhetsbrev att ni har börjat sälja ett koreanskt märke och jag har hört en del om koreanska skönhetsprodukter. Jag har också hört av flera som har fått jättefin hy av dessa produkter, men också att man måste använda många olika? Kan ni förklara lite hur det funkar?

Mvh nyfiken kund!

 

Hannah Sjöström, chef Metro Mode. Foto: Henry Lundholm
HANNAH SVARAR:

Hej nyfiken kund!

Ja, men visst är det roligt att K-Beauty har blivit en så stor grej även i vår del av världen?! Sydkoreanska skönhetsprodukter kallas för K-Beauty och det finns en del metoder man lutar sig mot inom den hudvården. Stor vikt läggs vid rengöring och masker för att få fram lyster och en felfri hud.

Man talar ibland om 10-step-beauty-routine vilket betyder att man dagligen har 10 steg i sin hudvårdsrutin. Dessa består av:

1. Double Cleanse – Inled med en oljebaserad rengöring på torr hud för att lösa upp smink och orenheter.

2. Double Cleanse  – Gå sen över till en annan, ofta vattenbaserad rengöring, tex skumrengöring eller gelérengöring. Här använder en del verktyg som borstar, vantar och annat för att verkligen göra en djup rengöring.

3. Peeling – I vissa fall används peeling dagligen. Ofta är den inte mekanisk, utan innehåller någon form av syra som hjälper till att hålla huden slät. (Detta steget skulle jag personligen skippa, eftersom det sliter en del på huden, åtminstone att använda dagligen.)

4. Toner – ansiktsvatten är viktigt och ofta är K-Beauty-ansiktsvatten lite tjockare och de klappas ordentligt in i fuktad hud. Här finns också metoden toner-layering, där man applicerar toner flera gånger på varandra för att maxa effekten. 7-toner method finns, där man applicerar toner 7 gånger i lager på varandra. Tonern balanserar hudens pH-värde och låser in fukt. Det finns även mists som är lite lättare och som sprayas i huden och som kan vara ett komplement till tonern och appliceras före man klappar in en lite kraftigare toner.

5. Essence – detta räknas ofta som den viktigaste delen inom K-beauty och essence kan bäst förklaras som ett serum/toner/hybrid som matar huden på djupet och som ska stimulera cellförnyelse i huden. Ofta lätt i känslan och här finns olika essenser för olika hudbehov.

6. Treatments – här kan man lista ampuller/boosters eller serum som är ännu mer koncentrerade och som är framtagna för ett särskilt behov. Treatments kan ju användas enbart vid behov, tex extra fukt när årstiden skiftar eller sebumkontroll. Hit räknas även olja och de kan också kallas lotions.

7. Sheet masks medan vi i väst ser ansiktsmasker som en trevlig grej till helgen så är masker något som används OFTA inom K-Beauty. Se det som en extra boost i din rutin åtminstone 3-4 gånger i veckan. Masken ska ju också hjälpa till att verkligen försegla alla maffiga serum/essenser och treatments man har applicerat innan.

8. Ögonkräm – inte så mycket att orda om, förutom att ögonkrämer verkligen kan hjälpa dig att hålla huden runt ögat fuktad, smidig och kan förhindra torrhetslinjer om du smörjer ordentligt.

9. Moisturiser – på svenska kallar vi det fuktighetskräm eller ansiktskräm och det är ju ett viktigt steg att låsa in alla serum, essenser och toners i huden under en bra fuktkräm som skyddar huden.

10. Solskydd – inom K-Beauty är spf som sista lager i rutinen dels ett sätt att skydda huden från solens skadliga strålar, och dels ett sätt att skydda huden från för tidigt åldrande med rynkor och pigmentfläckar som resultat.

 

Det är mellan steg 4-6 som det kan bli lite rörigt och mycket beror på vilka problem man har med huden eller vad man vill uppnå. Man får liksom testa sig fram lite här och det finns ju egentligen inga tydliga regler. Kanske kan man skippa ett steg om man är nöjd och glad, men är man nyfiken kan man ju testa; double cleanse – mist – toner – serum – mask – fuktkräm.

Personligen använder jag redan rengörning – toner – serum – fuktkräm dagligen och skulle gladeligen testa double cleanse och lägga till en mist ytterligare och även använda mask oftare. Tror att det skulle kunna ge riktigt bra resultat i huden.

Hoppas att detta svarar på dina frågor!
/Hannah

Guide

Veckans fråga: Kan rätt träning och kost motverkar rynkor?

Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från Miranda som undrar om det är normalt att få rynkor redan i 20-årsåldern och hur de kan bromsas. Vår hudterapeut och hälsocoach Katarina Berglund ger sina bästa tips för att förhindra rynkor med hjälp av träning och bra mat. 

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

VECKANS FRÅGA: 

Hej Skönhetspanelen!
Är det normalt att man får rynkor vid 20-25 årsålder? Finns det viss kost och träning som kan bromsa hudens åldrande? /Miranda

 

KATARINA SVARAR: 

katarina-berglund-smallHej Miranda!
Ja man kan få rynkor i den åldern, men det är inte så vanligt. Då beror det oftast på att huden är mycket uttorkad och illa behandlad, och man kan vanligtvis få rynkorna att försvinna med rätt vård. Skrattrynkor vid ögonvrån är det vanligaste att få tidigt, och det kan det man få utan att det beror på torrhet.

Huden speglar insidan och hur våra organ mår. Det finns en träningsform som är suverän och som påverkar inte bara våra muskler och hud utan också våra inre organ och får dem att fungera optimalt: Yoga. Det finns olika former. Ashtangayoga är riktigt tufft fysiskt för den som vill ha det. Hatha-yoga är lite lugnare. Det finns också medicinsk yoga om man redan är sjuk eller har en nedsatt organfunktion. All träning är bra om du tycker att den är rolig och du känner dig nöjd och glad efteråt, men yogan är extra bra för de inre organen. Att meditera är ingen träning men ett bra sätt att hålla sig lugn, hitta det man vill göra i livet och att lära känna sig själv vilket huden också mår bra av.

Att äta en allsidig kost har du säkert hört att man ska men det betyder inte att alla ska äta allting. Kött behöver inte alla äta. Alla mår inte bra av det, men vi behöver protein som också finns i fisk, ägg, skaldjur och sojaprodukter. Grönsaker och frukt i alla färger ska alla ha, men känn efter om du mår bäst av att äta dem råa eller tillagade, varma eller kalla. Mjölk behöver vi inte som vuxna men kan såklart dricka om man vill ändå. Bättre att ta mjölk som fil och yogurt. Kalcium får vi från grönsaker och ost. Fibrer är bra men ska inte överdrivas, då kan det faktiskt få motsatt effekt.

Fett behöver vi, men det ska vara av bra kvalitet som raps-, oliv- och sesamolja. Smör och kokosfett är också bra fetter. Nötter har bra fett men innehåller mycket energi. Undvik margarin och alla livsmedel som är light. De innehåller en massa konstiga utfyllnadsmedel som kroppen inte behöver. Likadant med sötningsmedel. Riktigt socker är att föredra men se till att inte få i dig för mycket. Likaså med salt. Ät av allting du mår bra av och se till att du äter tre måltider plus mellanmål varje dag. Följ inga konstiga dieter. Njut av maten och stressa inte igenom måltiden det påverkar näringsupptaget i längden som kan bli sämre när maten inte tuggas ordentligt.

Ät frukost varje dag. Det är bevisat att den som gör det klarar sig från sötsug och onödigt småätande under dagen. Hör du till dem som inte är hungrig på morgonen ta med dig din smörgås och gärna ett kokt ägg och ät så fort du blir hungrig. Alternativt blanda en fruktsmoothie, kanske med proteinpulver, som du kan dricka på vägen.

Ett tips alla ekologiska hudterapeuter får lära sig är att varje morgon ta en tesked helnyponpulver, en tesked nässelpulver, en tesked nakenhavre och en tesked dinkelkli. Det blandas med vatten och dricks eller blandas i frukostflingorna. Det är bra för både hud och tarmar. Innehåller mineraler och c-vitamin som gör att huden kan hålla sig fastare längre. Dinkel och nakenhavre gör att tarmarna fungerar och ser till att det inte blir stopp. Drick i lagom mängd under dagen, men undvik för mycket koffein. Prova grönt och rött te istället. De innehåller antioxidanter som är bra för hud och kropp.

Lycka till! /Katarina

Guide

Veckans fråga: Vad kan jag göra för att lindra min psoriasis?

Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från Annika som vill ha råd kring hudvård som kan hjälpa till att lindra hennes psoriasis. Hudterapeuten Negin Aghili ger råd för både utsidan och insidan.    

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

 

VECKANS FRÅGA:
Hej! 
Går det att önska ett inlägg om hur man ska tänka kring sin hudvård när man har psoriasis? Jag har en ganska ”mild” version av sjukdomen, men det är ändå väldigt jobbigt när det blossar upp. Jag får oftast utslag på armarna nära armvecken och knäna/underbenen. Finns det några särskilda ekologiska produkter som rekommenderas om man har psoriasis, dels under perioder när man är problemfri, men särskilt om det är något särskilt man ska använda i skovens olika faser för att lindra utslagen? Jag har sett att er hudterapeut Negin har tagit upp andra hudsjukdomar, så det vore guld värt att även få min sjukdom belyst! /Annika

 

NEGIN SVARAR:

Negin utsläppt hår rockHej Annika!

Stort tack för din fråga! Då det kan finnas fler som kan ha besvär med psoriasis så kommer jag att göra en kort beskrivning av psoriasis och även ge några allmänna råd.

Man pratar oftast om psoriasis som en ärftlig, kronisk och inflammatorisk systemsjukdom som yttrar sig på lite olika sätt. Det vill säga att den drabbar inte bara huden utan kan också vara kopplade till ledbesvär, hjärt och kärlsjukdomar, ögonsjukdomar samt tarmbesvär. På huden visar den sig mest som kliande fjälliga, röda och torra fläckar av överproduktion av hudceller.

Det finnas lite olika typer av psoriasis som sätter sig på olika delar av kroppen. Det vanligaste är på armbågar, knän, stjärten och hårbotten men det kan också sätta sig i hudveck som armhålor, ljumsken, under brösten, vecken i magen eller resten av kroppen, naglar eller hårbotten ner mot hårfästet och huden närmast det.

Eftersom det visar sig på olika sätt så kan det lätt förväxlas med andra hudbesvär som tex eksem eller svamp. Ibland kan det krävas flera besök hos läkare för att kunna fastställa att det verkligen är psoriasis.

Läkare brukar behandla psoriasis med tabletter invärtes och krämer utvärtes samt ljusterapi som inte får förväxlas med vanliga solarium.

Det är inte helt kartlagt vad som orsakar psoriasis men ärftlighet är en faktor och sedan kan det utlösas av vissa mediciner eller tex halsfluss eller candida. Man har också konstaterat att psoriasis kan försämras av solljus, betablockerare, litium samt kortisontabletter.

Stärk kroppen inifrån

På samma sätt som andra hudbesvär som kan uppstå i samband med en svaghet i mage och tarmsystemet så är det viktigt även här att kolla om det finns candida-svamp, läckande tarm samt olika matallergier och ta hand om detta.

Du kan testa att utesluta gluten, jäst och andra eventuella allergener från din kost. Ta gärna tillskott av en bra multivitamineral som tex Supervitalis från Holistic men också extra B-komplex, D-vitamin, E-vitamin, Zink, Fettsyrorna EPA, DHA och GLA som finns i tex linfröolja samt matsmältningsenzymer, speciellt Proteazymer som bryter ner protein.

Tänk också på att minska på stressen då det också kan vara en triggerfaktor.

Lindra med rätt hudvård

När det gäller produkter för utvärtes bruk skulle jag vilja tipsa dig om några produkter från Maria Åkerberg som jag vet funkar väldigt bra vid psoriasis:

Du kan använda Salt Scrub Energy/Salt Scrub White chocolate 1-2 ggr /vecka. Dessa peelingar innehåller fina återfuktande oljor men också salt som är desicinficerande på huden. Att använda peeling är extra bra i samband med psoriasis då man har överproduktion av hudceller som man vill ta bort.

Efteråt är det viktigt att smörja huden med en näringsrikt olja som tex Maria Åkerbergs Royal Body Oil och därefter Body Lotion för att ge extra fukt till huden. Tillfällen då området känns fuktigt gäller det däremot att hålla det torrt med exempelvis Aloe Vera Barbadensis gel och förhindra att huden luckras upp ännu mer.

På samma sätt som för kroppen så gäller det att tänka på peeling, gärna med mjölksyra och därefter fukt när det gäller hårbotten eller ansiktet.

För hårbotten kan man använda Scalp Scrub Intensive som är en peeling med mjölksyra som löser upp döda hudceller och beläggningar i hårbotten. Vid skov kan man använda Body Balm White Chocolate som en hårinpackning som får verka över natten.

För ansiktet kan man använda AHA&Jojoba Peeling och Face Mask Moist som specialbehandling 1-2 ggr/vecka. Därefter är det bara att följa upp med olja och Eye Cream som passar utmärkt runt ögonen men även i hela ansiktet om man önskar det vid olika hudbesvär eller Face Cream Sensitive som har tagits fram för just extra känslig hy i ansiktet.

Under vintern behöver man lite fetare produkter och då kan det passa bra att försegla fukten med en balm. I Maria Åkerbergs sortiment finns det flera olika balmer både för kroppen och för ansiktet. Testa gärna Sheabalm med ringblomma för kroppen och Face balm Gentle med havtorn för ansiktet.

 

Jag hoppas du känner att du har fått lite tips och råd om hur du kan ta hand om din psoriasis på bästa sätt och önskar dig lycka till!

Med hälsa,

Negin Aghili, Aukt. Hudterapeut&Örtterapeut