Meny

Guide

Veckans fråga: Vad är K-Beauty, egentligen?

Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från en nyfiken kund som undrar vad K-beauty egentligen är och hur det fungerar. Hannah Sjöström reder ut och berättar om de 10-stegen som utmärker en komplett K-beauty-rutin!

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

 

VECKANS FRÅGA: 

Hej! Jag såg i ert nyhetsbrev att ni har börjat sälja ett koreanskt märke och jag har hört en del om koreanska skönhetsprodukter. Jag har också hört av flera som har fått jättefin hy av dessa produkter, men också att man måste använda många olika? Kan ni förklara lite hur det funkar?

Mvh nyfiken kund!

 

Hannah Sjöström, chef Metro Mode. Foto: Henry Lundholm
HANNAH SVARAR:

Hej nyfiken kund!

Ja, men visst är det roligt att K-Beauty har blivit en så stor grej även i vår del av världen?! Sydkoreanska skönhetsprodukter kallas för K-Beauty och det finns en del metoder man lutar sig mot inom den hudvården. Stor vikt läggs vid rengöring och masker för att få fram lyster och en felfri hud.

Man talar ibland om 10-step-beauty-routine vilket betyder att man dagligen har 10 steg i sin hudvårdsrutin. Dessa består av:

1. Double Cleanse – Inled med en oljebaserad rengöring på torr hud för att lösa upp smink och orenheter.

2. Double Cleanse  – Gå sen över till en annan, ofta vattenbaserad rengöring, tex skumrengöring eller gelérengöring. Här använder en del verktyg som borstar, vantar och annat för att verkligen göra en djup rengöring.

3. Peeling – I vissa fall används peeling dagligen. Ofta är den inte mekanisk, utan innehåller någon form av syra som hjälper till att hålla huden slät. (Detta steget skulle jag personligen skippa, eftersom det sliter en del på huden, åtminstone att använda dagligen.)

4. Toner – ansiktsvatten är viktigt och ofta är K-Beauty-ansiktsvatten lite tjockare och de klappas ordentligt in i fuktad hud. Här finns också metoden toner-layering, där man applicerar toner flera gånger på varandra för att maxa effekten. 7-toner method finns, där man applicerar toner 7 gånger i lager på varandra. Tonern balanserar hudens pH-värde och låser in fukt. Det finns även mists som är lite lättare och som sprayas i huden och som kan vara ett komplement till tonern och appliceras före man klappar in en lite kraftigare toner.

5. Essence – detta räknas ofta som den viktigaste delen inom K-beauty och essence kan bäst förklaras som ett serum/toner/hybrid som matar huden på djupet och som ska stimulera cellförnyelse i huden. Ofta lätt i känslan och här finns olika essenser för olika hudbehov.

6. Treatments – här kan man lista ampuller/boosters eller serum som är ännu mer koncentrerade och som är framtagna för ett särskilt behov. Treatments kan ju användas enbart vid behov, tex extra fukt när årstiden skiftar eller sebumkontroll. Hit räknas även olja och de kan också kallas lotions.

7. Sheet masks medan vi i väst ser ansiktsmasker som en trevlig grej till helgen så är masker något som används OFTA inom K-Beauty. Se det som en extra boost i din rutin åtminstone 3-4 gånger i veckan. Masken ska ju också hjälpa till att verkligen försegla alla maffiga serum/essenser och treatments man har applicerat innan.

8. Ögonkräm – inte så mycket att orda om, förutom att ögonkrämer verkligen kan hjälpa dig att hålla huden runt ögat fuktad, smidig och kan förhindra torrhetslinjer om du smörjer ordentligt.

9. Moisturiser – på svenska kallar vi det fuktighetskräm eller ansiktskräm och det är ju ett viktigt steg att låsa in alla serum, essenser och toners i huden under en bra fuktkräm som skyddar huden.

10. Solskydd – inom K-Beauty är spf som sista lager i rutinen dels ett sätt att skydda huden från solens skadliga strålar, och dels ett sätt att skydda huden från för tidigt åldrande med rynkor och pigmentfläckar som resultat.

 

Det är mellan steg 4-6 som det kan bli lite rörigt och mycket beror på vilka problem man har med huden eller vad man vill uppnå. Man får liksom testa sig fram lite här och det finns ju egentligen inga tydliga regler. Kanske kan man skippa ett steg om man är nöjd och glad, men är man nyfiken kan man ju testa; double cleanse – mist – toner – serum – mask – fuktkräm.

Personligen använder jag redan rengörning – toner – serum – fuktkräm dagligen och skulle gladeligen testa double cleanse och lägga till en mist ytterligare och även använda mask oftare. Tror att det skulle kunna ge riktigt bra resultat i huden.

Hoppas att detta svarar på dina frågor!
/Hannah

Guide

5 tips på hur du vårdar & skyddar ditt hår i vinter!

Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från Malin som undrar om vad hon kan göra för att motverka att håret blir torrt och sprött under vintern. Eko-frisören Maria Hellström ger sina fem bästa tips på hur man ger håret lite extra kärlek – och fukt – så här års. 

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

VECKANS FRÅGA: 

Hej Skönhetspanelen!
Jag upplever att mitt hår blir extra torrt och sprött under vintern, och jag undrar om det finns något jag kan göra för att motverka det? Det är ju inte så kul att gå runt med torrt och flygigt hår i flera månader! /Malin 

 

MARIA SVARAR:

Maria HellströmHej Malin! Många känner till att kyligt och kallt väder torkar ut huden ordentligt men inte alla tänker på att detsamma gäller håret. Precis som du märkt så behöver också håret lite extra kärlek så här års då den torra, kyliga luften suger ut fukten i håret och gör det torrt, frissigt och svagt. Här kommer fem tips på hur du tar hand om ditt hår på bästa sätt under vintern:

Tips 1: Tvätta inte håret för ofta. Låt kroppens naturliga återfuktning göra sitt jobb, det sebum som produceras i talgkörteln vårdar håret fint. Torrborsta gärna ut fettet från hårbotten ut i hårlängderna och sätt upp håret i en snygg tight knut.

Tips 2: När håret tvättas så använd milda ekologiska produkter och låt balsamet sitta i en stund extra för att extra återfuktning så här års. Kanske behöver du inte använda schampo vid varje tvätt utan nöja dig med att tvätta rent endast med balsam. Det fungerar jätte bra på många torra och lockiga hår.

Tips 3: Gör en ordentligt inpackning en gång i veckan under den riktigt kyliga delen av året. Gör din egen inpackning med kokosolja, sheasmör och någon härlig olja (den här typen av inpackning behöver schamponeras ur håret efteråt). Eller köp en färdigblandad inpackning med mycket fukt i. Jag rekommenderar alla mina kunder att ha en burk av Feed Your Moisture Masque från Yarok hemma så här års. Helt underbar produkt.

För att boosta den extra så droppa lite av oljorna Feed Your Sunshine eller Feed Your Youth. Och tänk på att inpackningarna ska ner i hårbotten och masseras in, den behöver minst lika mycket återfuktning som resten av håret och huden.

Tips 4: Undvik att använda stylingverktyg och fön i onödan. När det finns tid att låta håret självtorka så låt det gör det. Stark värme, torkar precis som rejäl kyla, också ut håret och produkterna som du vårdat håret men förlorar snabbare sin effekt.

Tips 5: Använd mössa eller vira en halsduk runt håret när det är minusgrader ute. Och tänk inte ens tanken på att gå ut med blött hår.

Där har du 5 riktigt bra tips på hur du vårdar ditt vintertorra hår på bästa sätt. Lycka till och glöm inte bort att njuta av vinterkylan också. Inget ont som inte har något gott med sig :)

Guide

Veckans fråga: Kan rätt träning och kost motverkar rynkor?

Veckans fråga till skönhetspanelen kommer från Miranda som undrar om det är normalt att få rynkor redan i 20-årsåldern och hur de kan bromsas. Vår hudterapeut och hälsocoach Katarina Berglund ger sina bästa tips för att förhindra rynkor med hjälp av träning och bra mat. 

Glöm inte att ställa dina egna frågor till skönhetspanelen, det går bra att vara anonym, frågorna skickas till: Kundservice@naturligtsnygg.se – Märk mejlet ”Skönhetspanelen”.

VECKANS FRÅGA: 

Hej Skönhetspanelen!
Är det normalt att man får rynkor vid 20-25 årsålder? Finns det viss kost och träning som kan bromsa hudens åldrande? /Miranda

 

KATARINA SVARAR: 

katarina-berglund-smallHej Miranda!
Ja man kan få rynkor i den åldern, men det är inte så vanligt. Då beror det oftast på att huden är mycket uttorkad och illa behandlad, och man kan vanligtvis få rynkorna att försvinna med rätt vård. Skrattrynkor vid ögonvrån är det vanligaste att få tidigt, och det kan det man få utan att det beror på torrhet.

Huden speglar insidan och hur våra organ mår. Det finns en träningsform som är suverän och som påverkar inte bara våra muskler och hud utan också våra inre organ och får dem att fungera optimalt: Yoga. Det finns olika former. Ashtangayoga är riktigt tufft fysiskt för den som vill ha det. Hatha-yoga är lite lugnare. Det finns också medicinsk yoga om man redan är sjuk eller har en nedsatt organfunktion. All träning är bra om du tycker att den är rolig och du känner dig nöjd och glad efteråt, men yogan är extra bra för de inre organen. Att meditera är ingen träning men ett bra sätt att hålla sig lugn, hitta det man vill göra i livet och att lära känna sig själv vilket huden också mår bra av.

Att äta en allsidig kost har du säkert hört att man ska men det betyder inte att alla ska äta allting. Kött behöver inte alla äta. Alla mår inte bra av det, men vi behöver protein som också finns i fisk, ägg, skaldjur och sojaprodukter. Grönsaker och frukt i alla färger ska alla ha, men känn efter om du mår bäst av att äta dem råa eller tillagade, varma eller kalla. Mjölk behöver vi inte som vuxna men kan såklart dricka om man vill ändå. Bättre att ta mjölk som fil och yogurt. Kalcium får vi från grönsaker och ost. Fibrer är bra men ska inte överdrivas, då kan det faktiskt få motsatt effekt.

Fett behöver vi, men det ska vara av bra kvalitet som raps-, oliv- och sesamolja. Smör och kokosfett är också bra fetter. Nötter har bra fett men innehåller mycket energi. Undvik margarin och alla livsmedel som är light. De innehåller en massa konstiga utfyllnadsmedel som kroppen inte behöver. Likadant med sötningsmedel. Riktigt socker är att föredra men se till att inte få i dig för mycket. Likaså med salt. Ät av allting du mår bra av och se till att du äter tre måltider plus mellanmål varje dag. Följ inga konstiga dieter. Njut av maten och stressa inte igenom måltiden det påverkar näringsupptaget i längden som kan bli sämre när maten inte tuggas ordentligt.

Ät frukost varje dag. Det är bevisat att den som gör det klarar sig från sötsug och onödigt småätande under dagen. Hör du till dem som inte är hungrig på morgonen ta med dig din smörgås och gärna ett kokt ägg och ät så fort du blir hungrig. Alternativt blanda en fruktsmoothie, kanske med proteinpulver, som du kan dricka på vägen.

Ett tips alla ekologiska hudterapeuter får lära sig är att varje morgon ta en tesked helnyponpulver, en tesked nässelpulver, en tesked nakenhavre och en tesked dinkelkli. Det blandas med vatten och dricks eller blandas i frukostflingorna. Det är bra för både hud och tarmar. Innehåller mineraler och c-vitamin som gör att huden kan hålla sig fastare längre. Dinkel och nakenhavre gör att tarmarna fungerar och ser till att det inte blir stopp. Drick i lagom mängd under dagen, men undvik för mycket koffein. Prova grönt och rött te istället. De innehåller antioxidanter som är bra för hud och kropp.

Lycka till! /Katarina