kanadensisk hemmafru och badjunkie som för tio år sen startade sitt företag The Soap Girl, som tillverkar naturligt baserade hudvårdsprodukter. Finns att köpa här.

Berätta, hur startade allt?
– Med en passion för lyxiga bad och en önskan om att få vara hemma med min lilla dotter, då började jag fundera vad jag skulle göra härnäst i livet. Svaret kom ganska snart; att lära mig att göra härligt doftande badbomber och sen bege mig till närmaste julmarknad. Tretton år senare har jag en egen spa-business och säljer naturliga skönhetsprodukter över hela världen.

Du har gått från att göra badbomber till ett helt sortiment för huden. Vad har varit svårast att utveckla?

– Jag började ju med badbomberna och jag upptäckte snart att de inte var lätta att göra. De är gjorda av mestadels bakpulver och de går lätt sönder. 2009 utvecklade jag en hel spalinje med bodybutter och ansiktsmasker i allt från thai koksnöt/lime till goji/acai, men än i dag är badbomberna faktiskt svårast att göra!

Varför var det viktigt att produkterna skulle vara naturliga?

– Våra produkter är fria från parabener, ftalater och syntetiska färgämnen, och sen jag fick barn har det varit viktigt att våra produkter inte ska vara skadliga. Det du smetar på huden går in i din kropp. Det är lika viktigt som det du stoppar i munnen.

Vad inspirerar dig när det gäller att utveckla nya produkter?

– Det brukar börja med en ingrediens som jag vill använda, som sen fortsätter det därifrån. Vi vill gärna kombinera naturliga ingredienser med stil.

Vilka trender ser du för den gröna skönhetsindustrin?

– Den “gröna” branschen växer och blir allt viktigare för allt fler konsumenter. Eftersom alla börjar bli medvetna om att det vi smörjer på vår hud kan påverka våra kroppar, läser vi också ingredienslistorna mer nogrannt och vi vill förstå alla ingredienser. Jag ser också att allt fler blir medvetna om att “going green” inte enbart handlar om ett engagemang för miljön utan även att det även handlar om ett socialt ansvar. Tack för din blogg  – den är ett bra sätt för konsumenter att förstå mer om naturlig skönhet.

Tack själv, Sarah.

English: Sarah Crawley, the Canadian stay at home mom and bath junkie started The Soap Girl in 1999 making bath bombs, and now the company offers a big range of spa-products based in natural ingredients. She says:

The “green” business is growing and becoming more and more important to a greater portion of consumers. As we become more acutely aware that what we put on our skin can affect our bodies, we are now closely reading and wanting to understand labels. I also see an awareness of not only going “green” as an environmental commitment, but it is also about being socially responsible.