Meny

close
Recension

Test: John Masters Organics Hair Spray för hållbara “buns”

Jag använder väldigt sällan några hårprodukter alls. Det behövs inte med min frisyr och mitt hår (hyfsat tjockt och långt) Min lugg brukar jag fixa till med plattång efter duschen, och sedan håller den sig i 2-3 dagar tills det är dags att tvätta håret igen. Möjligtvis kompletterar jag med lite hårolja i topparna.
Men när jag gör mina knutar behöver jag lite stadga, för att inte håret ska lossna eller se frissigt ut. Därför har jag testat John Masters Organics Hair Spray, och här är mitt omdöme:

Behändig flaska och bra munstycke som gör att sprayen fördelar sig jämnt över håret. Fräsch doft av citron och örter. Lagom “klibbig” konsistens som håller håret på plats utan att det känns stelt. Funkar väldigt bra till de frisyrer jag brukar ha.

Riktigt lika stabil stadga som “gift-sprayer” ger den kanske inte, men det är bra nära!

Tips: När jag placerar knuten mitt uppe på skallen brukar det behövas fler lager sprej för att frisyren ska hålla. När jag har knuten på plats sprejar jag först ett lager över håret. Sedan följer jag skallens “kontur” med en tät kam och kammar uppåt mot knuten för att släta och jämna ut håret undertill. Slutligen sprejar jag en omgång till över hela håret. Det blir hur bra som helst!

Här hittar du hårsprayen:

John Masters Organics Hair Spray

Tada! Här är världens första Svanen-märkta jeans

Jeans brukar ofta användas som dåligt exempel när det gäller slöseri med vatten i världen (det går åt ca 11 000 liter vatten för att tillverka ett par, från odling till slutprodukt). Plus att det ofta används väldigt mycket bekämpningsmedel i bomullsodlingen.
Därför är det kul att Velour lanserar världens första Svanenmärkta Jeans.
Svanen har ganska hårda krav på produkter innan de tillåts prydas med det berömda märket. Tyger ska tillverkas med kemikalier som Svanen har kontrollerat och godkänt, de får inte innehålla hormonstörande ämnen, allergena färger eller färger baserade på tungmetaller. De ska sys ihop med kvalitets-sömnad som gör att plagget håller längre, och så vidare.

När det gäller Velours jeans har samtliga delar av byxorna – tyg, dragkedjor, rivets och jeansknappar – kontrollerats av Svanen. Jeansen kommer i 5 tvättar och 2 modeller (båda unisex): Jasper 90’s anti-fit och Julian Regular fit. Den 31 januari kommer de i butik (men de kan förbeställas hos NK från och med 21 januari) och de kommer att kosta ca 1 499 kr.

Fler butiker/varumärken som satsar på hållbara jeans:
Nudie: Jeans gjorda av ekologisk bomull. Dessutom får du dina jeans lagade – gratis – när de går sönder. Man kan också lämna in gamla jeans och då få 20 % rabatt på ett par nya. De gamla lagas och säljs sedan i second hand-butiker, märkta med “Bra Miljöval”.
Lindex: Har jeans gjorda av återvunnen bomull – vilket förstås är ännu bättre än ekoodlad sådan. Jeansen är även tvättade och färgade i en mer hållbar process med mindre vatten, energi och kemikalier än vanligt.
Kuyichi: Holländskt företag som jobbat länge med att skapa mode av återvunnen bomull och plast, samt nya material som hampa och tencel. Har även jeans av 100 % ekologisk bomull.
Kapp Ahl: Har jeans som är gjorda av hållbart odlad bomull. Alltså inte 100 % ekologisk, men ändå ett steg på vägen (jobbar enligt Better Cotton Initiatives standard).
H&M: Har en del jeans i sin Conscious-Kollektion som är helt eller delvis gjorda av ekologisk bomull.

Länk till Velour:
www.velour.se

 

Livsstil

Årets stora inredningstrend är… skräp!

Kaffekopp gjord av sump, örhängen av gamla elkablar, blomkrukor av återvunnet papper och bordsskiva gjord av kaffesump,

Som de flesta säkert vet jobbar jag som trendredaktör på magasinet Hus & Hem. I morse var jag med om årets första höjdpunkt i inredningsbranschen: Stora Trenddagen där Trendstefan (Stefan Nillson) berättar om de starkaste trenderna som kommer under året.

Enligt Trendstefan är miljöfrågan trendig ungefär vart tionde år. Det är till exempel drygt 10 år sedan Al Gores film “En obekväm sanning” kom, och då gick miljöarbetet huvudsakligen ut på att sprida kunskap och information om dessa frågor. Tio år innan dess var miljöfrågan också hyfsat högt uppe på agendan. Jag kommer ihåg det eftersom det var en anledning till att jag sökte in på journalistutbildningen 1997.

Idag, 2017, är den största trenden: Skräp. Alltså produkter som är gjorda av återvunna material, upcycling och återbruk. Men den här gången tror jag att miljöfrågan är här för att stanna. Därtill är vi helt enkelt nödda och tvungna.
Det bästa är att det bara känns positivt och spännande! Om vi tar inredning som exempel: Nuförtiden är återbrukad design för det mesta väldigt snygg (se bara ovan)! För handen på hjärtat, om produkterna är fula, så kommer de inte heller att sälja särskilt bra.

Dessutom är skär hållbarhetsintresset genom alla branscher. När det gäller mat är “climatarian” hetaste ordet för året – alltså att äta på ett sätt som belastar jordens resurser så lite som möjligt. Det har jag skrivit om tidigare (läs  här). I byggbranschen byggs det allt mer av trä, och byggherrarna planerar till exempel för större möjligheter till delägande. Clas Ohlson och Filippa K är två exempel på företag som lånar ut sina produkter i “lånebibliotek”. I bilbranschen satsar allt fler varumärken på hybrider och/eller elbilar. Dagens trädgårdsmästare odlar både på höjden och bredden, över jord och under jord. Och det är bara några av alla exempel på spännande utveckling inom miljöområdet.

Ingenting av det här gör vår tillvaro sämre vad jag kan se. Tvärtom! Och det är också nyckeln till hållbar framtida framgång.

Läs mer här:

Nya mattrenden: Climatarian