Meny

close

3 Appar som hjälper oss att minska matsvinnet

En av de viktigaste sakerna vi som konsumenter kan göra för miljön och jordens resurser är att slänga mindre mat. Förutom vardagliga råd, som att veckoplanera matsedeln och vara kreativ med resterna (jag har skrivit om det här), så finns det idag en hel del appar som hjälper oss – privatpersoner och företag – att minska matsvinnet. Kolla här!

Karma
Den som är mest intressant för oss konsumenter. Den ger nämligen möjligheten att rädda överskottsmat från restauranger – som take-away till ett billigare pris. Genom appen köper du den mat du vill rädda för att sedan hämta ut den på plats i restaurangen. Verksamheten är relativt ny, så det verkar inte finnas så mycket utanför storstäderna än…

Copia
App riktad till restauranger, mataffärer etc. Företaget kan be om en bil – eller “food hero” som den kallas – som hämtar upp och levererar överbliven mat till härbärgen.

Mint Scraps
En app som ger restauranger möjligheten att “övervaka” sitt matsvinn. Genom realtidsdata ges förslag på åtgärder som kan effektivisera restaurangernas mathantering.

Utöver det finns det allt fler företag som bygger sin verksamhet på att rädda livsmedel på olika sätt. Rescued Fruits som tar hand om överbliven frukt från livsmedelsbutiker etc och gör marmelad med mera av det. Rude Food som också tar hand om matsvinn från restauranger etc, för att sedan laga cateringmat av det. Dessa eldsjälar tänkte jag skriva mer om en annan gång! =)

Livsstil

Veckans vardagsvego: Zoodles med jordnötssås och tofu

Det här kan vara årets största matsuccé! Jag har köpt en grönsakssvarv, och plötsligt tyckte barnen att det blev väldigt mycket godare att äta grönsaker. 😉
Jag testade att göra en ganska klassisk asiatisk rätt med “zoodles” i stället för vanliga nudlar. Rekommenderas!

Zoodles med jordnötssås och tofu
4 port

1 förp (ca 270 g) fast tofu
1/2 zucchini
ca 150 g romansallad
3 salladslökar
2 avokado
1 dl hackad koriander

2 nävar alfalfagroddar
Woksås:
1 msk lönnsirap
2 msk japansk soja
0,5 msk sesamolja
0,5-1 tsk sambal oelek eller chiliflakes
Jordnötsdressing:
1 dl jordnötssmör (crunchy och rumsvarmt)
2 msk tamarisoja
2 msk färskpressad limejuice
2 msk rapsolja
0,5-1 msk riven färsk ingefära
1-2 msk brun farin
0,5-1 dl vatten

Rör ihop alla ingredienser till jordnötsdressingen. Mängden vatten bestämmer du själv, utifrån vilken konsistens du vill ha.
Svarva zucchinin till långa “nudlar” (eller hyvla med osthyvel). Strimla romansalladen. Skiva salladslöken tunt. Kärna ur och dela avokadon i lagom bitar. Klipp eller hacka koriandern. Skär tofun i centimeterstora tärningar.
Rör ihop allt till woksåsen. Värm rapsolja i en wok/stekpanna och stek tofun på hög värme tills den får färg. Häll över woksåsen och låt koka in 3-4 minuter.
Varva zucchini, sallad, lök, avokado, koriander och groddar i en skål. Strö över flingsalt efter smak. Toppa med tofubitarna och ringla jordnötsdressing ovanpå. Ställ fram på bordet och hugg in.
Sååå fräscht och gott!

Kolla in! Skitsnygga skor gjorda av plast från haven

Jag tycker egentligen att vi borde få bort så mycket plast som möjligt i vår omgivning. Men det finns också en hel del i omlopp där ute – och den är det kanske en bra idé att återbruka och göra det mesta av så långt det går?

Adidas verkar vara på hugget när det gäller hållbarhet i allmänhet (kolla in samarbetet med Mini Rodini som jag skrev om här) – och återbruk av plast från haven i synnerhet.
Varumärket har utvecklat en process där plastföroreningar i haven gallras ut för att sedan omvandlas till garn och trådar, som i sin tur används för att tillverka en flexibel sportsko eller sportkläder av olika slag. I slutet av förra året lanserade företaget sedan dessa skönheter till joggingskor – tydligt inspirerade av haven även till utseendet. De kostar 220 amerikanska dollar (cirka 2 100 SEK) i butik.

Men målsättningarna stannar inte där. Under 2017 räknar Adidas med att producera 1 miljon par sneakers, av 11 miljoner plastflaskor!
Helt säkert handlar det hela till stor del om att skapa en snygg fasad för företaget, men det är svårt att inte bli liiite förförd av deras marknadsföring: “We are spinning the problem into a solution. The threat into a thread.”