Enligt en ny rapport gjord av branschorganisationen NOC Sweden (Natural & Organic Cosmetics)  tillsammans med Business Sweden, växte marknaden för ekologisk och naturligt skönhet kraftigt under 2017. 

 

Undersökningen som är gjord under våren 2018, speglar försäljningsresultaten från över 60 olika varumärken i landet. Och siffrorna visar att försäljningen har vuxit med 22 % under 2017. Det är första gången den här typen av data har kunnat visas ordentligt i Sverige.

– Det som många aktörer har känt på sig verkar stämma. Förändringen i konsumentbeteende till mer miljö- och hälsofrämjande produkter är på allvar på väg in i skönhetsvärlden, säger Henrik Olténg, undersökningsledare och grundare av NOC Sweden.

Undersökningen visar också att 50 % av de tillfrågade märkena är svenska, och deras tillväxt står för 17 % under 2017. Det betyder att den svenska konsumenten gillar att köpa svenskt, och det visar också på en potential för export.

– Sverige är duktiga på att ta fram snygga, funktionella och kommersiellt gångbara produkter som kan hävda sig i den internationella konkurrensen och vi uppmuntrar och hjälper fler till att ta steget och satsa på tillväxt genom export, säger Gabriella Danielsson, Regionchef Syd inom global affärsutveckling SME på Business Sweden.

Bland de 60 varumärken som svarat på undersökningen är ca 20 % av dem certifierade på olika sätt.

Här kan du läsa mer om undersökningen.