Meny

close

Rekordmånga tävlande i Organic Beauty Awards

Nu är anmälningsperioden stängd för Organic Beauty Awards 2019 – och intresset för tävlingen har varit större än någonsin. Totalt anmäldes över 233 produkter till någon av de 16 tävlingskategorierna.

De tävlande produkterna kommer från 77 olika varumärken och representerar allt från små svenska lokala företag till stora internationella eco-beauty-jättar. Prismässigt skiljer sig produkterna också åt rejält: tävlingens billigaste produkt är Urtekram Purple Lavender Hand Cream för 47 kronor – och dyrast är Esse Probiotic Skincare Ageless Serum för 1 749 kronor.

De två populäraste kategorierna, med hela 24 anmälningar vardera är Bästa Ansiktsrengöring och Årets Nyhet.

Inom kort börjar testperioden för årets jury som ska smörja, sniffa, jämföra effekt och resultat på de tävlande produkterna. I mars meddelas vilka fyra produkter i varje kategori som blivit nominerade och den 4 maj presenteras årets bästa gröna skönhetsprodukter.

Här är hela lista på antalet anmälda tävlingsprodukter i respektive kategori:

Ansiktspeeling: 13 st

Ansiktsrengöring: 24 st

Ansiktsserum: 22 st

Nattkräm: 12 st

Ögonkräm: 13 st

Foundation: 13 st

Läppstift: 6 st

Deodorant: 12 st

Duschkräm: 16 st

Fotkräm: 13 st

Kroppsolja: 12 st

Solskydd: 8 st

Hårstyling: 9 st

Årets Innovation: 15 st

Årets Nyhet i samarbete med Natural Products Scandinavia: 24 st

Guldäpplet – Årets Produkt, i samarbete med tidningen Hälsa: 21 st

Sista chansen att tävla i Organic Beauty Awards

Nu brinner det i knutarna för alla varumärken som vill vara med och tävla i den gröna skönhetstävlingen Organic Beauty Awards. Tisdag den 20 november stänger anmälan till 2019 års tävling. 

För fjärde året i rad organiserar branschorganisationen NOC Sweden tävlingen Organic Beauty Awards för naturliga och ekologiska skönhetsprodukter. Precis som förra året är både certifierade och icke-certifierade varumärken välkomna att delta. En nyhet i år att även varumärken som ännu inte finns på den svenska marknaden vara med och tävla i någon av de 16 olika kategorierna (klicka här för att läsa mer om årets tävlingskategorier >>)

– Syftet med Organic Beauty Awards är att fler ska upptäcka och använda naturlig, ekologisk skönhetsprodukter som är lika effektiva och bra för användarens hälsa och välmående som vår planet, berättar Henrik Olténg grundare och ordförande i OBAs planeringsgrupp. Det är kul att se hur tävlingen växer och utvecklas år för år. Trots att årets anmälningsperiod ännu inte är slut, så har vi redan fler anmälningar än i fjolårets tävling.

Han poängterar att tävlingen både fungerar som en extra kvalitetsstämpel för de vinnande och nominerade företagen, dessutom hjälper de konsumenter att hitta de absolut bästa produkterna inom olika kategorier.

– Vinnarna utses av en professionell jury som består av såväl branschexperter, inköpare, makeup-artister och frisörer liksom influencers och kändisar med ett stort intresse för naturliga och ekologiska skönhetsprodukter. Alla varumärken, stora som små, har chans att kamma hem vinsterna i årets 16 kategorier, säger Henrik Olténg.

För dig som ännu inte anmält dina produkter till Organic Beauty Awards 2019 har du chansen nu – klicka här för att komma direkt till anmälningssidan på Organicbeautyawards.se >>>

 

Årets Innovation – ny spännande kategori i Organic Beauty Awards

Förra veckan gick startskottet för Organic Beauty Awards 2019 när anmälan till tävlingen öppnade – och till och med den 28 oktober kan företag anmäla produkter som de vill att ska vara med och tävla.

I år är tävlingen uppdelad i 16 tävlingskategorier som täcker områdena ansikte, kropp, hår och makeup. Dessutom finns det ett par nya spännande specialkategorier i år:

– Den gröna skönhetsbranschen präglas av innovation och hållbar utveckling, något som vi vill premiera i Organic Beauty Awards, berättar Henrik Olteng, tävlingsledare. Därför har vi i år med den nya tävlingskategorin Årets Innovation. Den är öppen för produkter som har en nyskapande egenskap, det kan vara alltifrån innehåll till förpackning eller helhetskoncept. Det ska bli otroligt spännande att se vilka produkter som är med och tävlar i den kategorin.

En annan nyhet är att kategorin Årets Produkt görs om eftersom Tidningen Hälsa går in som samarbetspartner till tävlingen.

– Tidigare år har Årets Produkt enbart röstats fram av konsumenter, men nu gör vi om kategorin till Guldäpplet – Årets Produkt 2019. Precis som tidigare kommer konsumenterna att kunna rösta fram sin favorit, men årets vinnare koras både utifrån konsumenternas röster och en specialjury från Tidningen Hälsa, förklarar Henrik Olteng.

 

Här är årets alla tävlingskategorier:

ANSIKTE:

  • Bästa Ansiktsrengöring
  • Bästa Ansiktspeeling/skrubb
  • Bästa Nattkräm
  • Bästa Serum
  • Bästa Ögonkräm

KROPP:

  • Bästa Deodorant
  • Bästa Duschtvål
  • Bästa Fotkräm
  • Bästa Kroppsolja

MAKE-UP:

  • Bästa Foundation
  • Bästa Läppstift

SPECIAL-KATEGORIER:

  • Bästa Solskydd
  • Årets Innovation
  • Årets Nyhet, i samarbete med Natural Products Scandinavia
  • Guldäpplet – Årets Produkt 2019, i samarbete med tidningen Hälsa

 

Klicka här för att anmäla produkter till Organic Beauty Awars 2019 >>> 

Klicka här för att läsa mer om årets kategorier i Organic Beauty Awards >>>