Nu är anmälningsperioden stängd för Organic Beauty Awards 2019 – och intresset för tävlingen har varit större än någonsin. Totalt anmäldes över 233 produkter till någon av de 16 tävlingskategorierna.

De tävlande produkterna kommer från 77 olika varumärken och representerar allt från små svenska lokala företag till stora internationella eco-beauty-jättar. Prismässigt skiljer sig produkterna också åt rejält: tävlingens billigaste produkt är Urtekram Purple Lavender Hand Cream för 47 kronor – och dyrast är Esse Probiotic Skincare Ageless Serum för 1 749 kronor.

De två populäraste kategorierna, med hela 24 anmälningar vardera är Bästa Ansiktsrengöring och Årets Nyhet.

Inom kort börjar testperioden för årets jury som ska smörja, sniffa, jämföra effekt och resultat på de tävlande produkterna. I mars meddelas vilka fyra produkter i varje kategori som blivit nominerade och den 4 maj presenteras årets bästa gröna skönhetsprodukter.

Här är hela lista på antalet anmälda tävlingsprodukter i respektive kategori:

Ansiktspeeling: 13 st

Ansiktsrengöring: 24 st

Ansiktsserum: 22 st

Nattkräm: 12 st

Ögonkräm: 13 st

Foundation: 13 st

Läppstift: 6 st

Deodorant: 12 st

Duschkräm: 16 st

Fotkräm: 13 st

Kroppsolja: 12 st

Solskydd: 8 st

Hårstyling: 9 st

Årets Innovation: 15 st

Årets Nyhet i samarbete med Natural Products Scandinavia: 24 st

Guldäpplet – Årets Produkt, i samarbete med tidningen Hälsa: 21 st