Meny

close

Anna Flodberg på Tidningen Hälsa: Alla gröna varumärken är vinnare

Vi är glada att presentera Tidningen Hälsa som är en av årets samarbetspartners till Organic Beauty Awards. Tävlingskategorin Årets Produkt byter i år namn till Guldäpplet – Årets Produkt 2019 och delas ut gemensamt av OBA och Tidningen Hälsa. 

Vi passade på att ställa några frågor till chefredaktören Anna Flodberg om naturliga skönhetstrender och OBA-samarbetet. 

Varför har Tidningen Hälsa valt att göra ett samarbete med Organic Beauty Awards?
– Det känns helt rätt för oss att samarbeta med en skönhetstävling som endast har med produkter som är naturliga och ekologiska. Det går helt i linje med vår egen skönhetspolicy i tidningen, och mig veterligen är Hälsa den enda tidning i Sverige som endast skriver om naturlig skönhet. Ett win-win-samarbete.

Varför tycker ni att det är viktigt att vara delaktiga i en grön skönhetstävling som Organic Beauty Awards?
– För att OBA står upp för både användarens, djurens och miljöns hälsa, och för att de sållar och plockar fram de absolut bästa produkterna i den genren, helt oberoende av enskilda varumärken. Ett sådan tävling står vi mer än gärna bakom.

Vad har ni för förväntningar på er tävlingskategori ”Guldäpplet – Årets produkt”?
– Vi har stora förväntningar, det finns ju så otroligt många bra produkter nominerade. Det blir tufft att kora en vinnare, men i slutändan är ju faktiskt alla dessa gröna varumärken vinnare.

Vilka är de mest spännande trenderna inom grön skönhet och hudvård just nu?
– En stor trend är att man ser till helheten där både innehåll och förpackning är genomtänkt. Du ser till exempel allt fler glas- och pappersförpackningar. Andra trender som växer är probiotisk hudvård, växtbaserade oljor och multiprodukter som har flera användningsområden, till exempel kan en olja användas både i håret, på kroppen och i ansiktet. Det finns även ett ökat utbud av näringsboostade pulver, som kommer med en ökad medvetenhet om att skönhet kommer inifrån och att du faktiskt också kan äta och dricka dig till en frisk och strålande hud.

Den naturliga och ekologiska skönhetsbranschen växer både i Sverige och internationellt – varför tror ni att det går så bra just nu?
– Jag tror det beror på att konsumenterna efterfrågar naturliga produkter. Det går hand i hand med den ökade hälso- och miljömedvetenheten. Vi vill varken äta eller smörja in oss med farliga kemikalier som dessutom är dåliga för miljön.

Finns det några utmaningar som den gröna skönhetsbranschen behöver ta tag i för att kunna fortsätta växa?
– Utmaningen ligger nog i att det finns många småföretag som producerar gröna skönhetsprodukter och det är svårt att konkurrera med de större märkena som har råd att annonsera och som säljs på de stora kedjorna. Men jag tror att om man fortsätter synliggöra problemen med den traditionella skönhetsindustrin, och konsumenterna fortsätter ställa krav, så kommer efterfrågan öka och den gröna skönhetsbranschen växa sig starkare och starkare.

Eco Life Scandinavia: Vi ser ett ökat fokus på grön livsstil

I år byter Nordens största bransch- och handelsmässa för ekologiska produkter, Natural Products Scandinavia, namn till Eco Life Scandinavia. Precis som i fjol är mässan sponsor till Organic Beauty Awards. Vi tog ett snack med Melina Viking, Sales Manager för mässan.

 

För andra året i rad sponsrar Eco Life Scandinavia Organic Beauty Awards – hur kommer det sig?

– När vi bestämde oss för att sponsra OBA 2018 visste vi inte riktigt hur det skulle gå. Idag känns det som en självklarhet att sponsra detta evenemang då det var en helt fantastisk dag i samband med Green Beauty Day där vi mötte spännande märken, intressanta talare och fick vara med och fira alla vinnarna!

Vad tyckte ni var det bästa med att sponsra tävlingen förra året?

– Det bästa med att sponsra tävlingen var att vinnaren i ”vår” kategori, Årets Nyhet, vann en monterplats på vår mässa. Det kändes fantastiskt bra att vi kunde ge vinnarna Marina Miracle och distributören Tree of Brand möjlighet att möta ledande inköpare från hela Norden på mässan.

Den naturliga och ekologiska skönhetsbranschen växer både i Sverige och internationellt. Vilka tror du är de viktigaste tillväxtfaktorerna för branschen?

– Ett större fokus på naturlig och ekologisk skönhet i butiker är något som jag tror ökat tillväxten. Att återförsäljare lyssnar på konsumenters efterfrågan och att producenter möter denna efterfråga med nya spännande produkter.

Vilken betydelse tror du att era mässor har, men även tävlingar som OBA, för tillväxten av den gröna skönhetsbranschen?

– Eco Life Scandinavia är den perfekta mötesplatsen för företag att lansera nya gröna skönhetsprodukter och hitta nya affärsmöjligheter runt om i Norden. Detta innebär att det nu finns ännu fler varumärken och produkter för konsumenter att välja från och som tilltalar en större del av befolkningen än vad den gjort förut. Med produkter från världens alla hörn representerade på mässan, kan återförsäljare se till att de alltid har koll på de senaste trenderna från utlandet och Norden. Mötesplatser som Eco Life Scandinavia, Organic Beauty Awards och Green Beauty Day hjälper branschen att jobba ihop mot ett gemensamt mål och tillväxt.

Varför har ni valt att byta namn på mässan? 

– Byter namn på mässan från Natural Products till Eco Life Scandinavia för att bättre spegla utbudet av produkter på mässan samt att vi ökar vårt fokus på en grön och ekologisk livsstil. Detta handlar om produkter som är bra för planeten, människan, djur, miljömässigt hållbart, rena, osv. Den gröna trenden är absolut här för att stanna!

Vilka är de mest spännande trenderna inom grön skönhet och hudvård som ni ser just nu?

– Ökad medvetenhet om förpackningar, en trend vi såg 2018 men som vi tror kommer hålla i under 2019 också. Minimalism – just nu använder jag endast ett naturligt rosvatten efter rengöring som återfuktning eller när jag behöver en booster under dagen.Och till sist Skönhet inifrån – ökad medvetenhet om det du stoppar i munnen också har en påverkan på hud, hår och naglar.

Säg hej till juryn i Organic Beauty Awards 2019

Nu är det äntligen dags att presentera de 25 fantastiska personer som är med i årets jury för Organic Beauty Awards 2019. Vi är så stolta och peppade över att alla dessa grymma stjärnor som vill vara med och bedöma och kora årets bästa naturliga och ekologiska skönhetsprodukterna.

 

Ungefär hälften av årets jurymedlemmar var med i fjol, och resten är helt nya i OBA-sammanhang. Det är en medveten strategi från tävlingsledningens sida att jurymedlemmar byts ut efter två år för att sprida engagemanget och få fler ambassadörer för tävlingen. Låt oss presentera hela den eminenta 2019-juryn:

 

OBA_Jury-catherine

Juryordförande: Catherine Dichy

För fjärde året i rad är Catherine ordförande och ansvarig för Organic Beauty Awards juryarbete.
Catherine är ekologisk skönhetskonsult, inom hudvård, smink och hår. I över 25 år har hon arbetat som makeup-artist och hårstylist, med skådespelare, artister och modeller från hela världen. 2013 släpptes henne första bok Naturligt Skönhet.

 

OBA_jury-2019-johanna

 

Johanna Bjurström har jobbat med skönhet och hälsa i över 20 år. Hon är bland annat utbildad hudterapeut, dermopat och homeopat och hon har drivit flera hudkliniker med ett holistiskt synsätt. Idag driver Johanna skolan Holistic Health Academy, och hon är också aktuell som hudvårdsexpert på Kurera.

 

OBA_Instagram_2019-jury-karin-bjorkegren-jones

 

Karin Björkegren Jones är författare, bloggare och yogalärare som i flera decennier inspirerat kvinnor till friskare, starkare och mer hälsosamma liv. Karin har skrivit ett flertal böcker, där den röda tråden är kvinnors hälsa och välmående. Dessa ämnen är också i fokus i Karins nya, populära podcast Kvinnoliv.

 

OBA_Instagram_2019-jury-sara-danius

 

Sara Danius är professor i litteraturvetenskap och tidigare ständig sekreterare i Svenska Akademien. Hon har ett stort engagemang för rättvisefrågor, samt ett intresse för ekologiska och naturliga skönhetsprodukter som hänger ihop med hennes miljötänkande. Hon är dessutom passionerat intresserad av mode och skönhet, och är känd för att ha gett knytblusen ett ansikte.

 

OBA_maria-hellstrom

 

Maria Hellström
Frisörmästare och entreprenör som driver salongen Green Heads i Stockholm. Salongen är certifierad med Grön Salong som är en miljöcertifiering som ger garanti för kunder och frisörer att inte komma i kontakt med skadliga ämnen som finns i många produkter i frisörbranschen.

 

 

OBA_Instagram_blossom-taitom

 

Blossom Tainton Lindquist har varit en av Sveriges mest populära hälsoprofiler i över 20 år. Hon är känd som programledare av Toppform, sitt eget hälsomagasin “Blossom Magazine”, men också som folkkär artist och en av medlemmarna i gruppen Afro-Dite. Blossom är holistic lifestyle coach, PT, yogainstruktur och ayurvedisk hälsorådgivare. Hon har precis gått in som delägare i Fröjel Resort o Spa på Gotland.

 

OBA_Instagram_Jury-Camilla-garcia-2019

 

Camilla Garcia har jobbat i hälsobranschen i två decennier, varav 15 år som Spa Manager på Grand Hotel i Stockholm, som rankas som ett av världens 10 bästa spa. Camilla tränade kampsport som ung och har även arbetat som idrottsmassör.

 

 

OBA_Instagram_2018_foodpharmacy

 

Lina Nertby Aurell och Mia Clase är duon bakom Food Pharmacy. De är två bästa barndomsvänner som tog 30 år på sig att förstå att de var födda till att jobba ihop. Idag är de författare till två bästsäljande böcker, framgångsrika bloggare, poddare och entreprenörer. Dessa två proffs på antiinflammatorisk kost och växtbaserade livsmedel ger sig nu i kast med att testa naturliga och ekologiska skönhetsprodukter.

 

OBA_Instagram_2019-jury-laura-jansson

 

Laura Jansson är skönhetsentreprenören som började sin karriär som makeup-artist och hudterapeut i Finland. Hon fortsätter nu sin karriär som produktexpert på ekologiska skönhetsprodukter på Happy Food Store, föregångaren inom hälsomat, superfoods och naturkosmetik.

 

 

OBA_helen-borg

 

Helen Borg
Makeup-artist, hårstylist och ekologisk hudvårdsterapeut. Började som frisör i London för ca 25 år sedan. Arbetar med mode och reklamfotograferingar för stillbild och ibland film. Dessutom har Helen nyligen utbildat sig till ekologisk hudvårdsterapeut.

 

OBA_Instagram_2019_jury-annas-kemtvatt

 

Anna Rydne är fyrabarnsmamman som bloggar om hur man lever hållbart och klimatsmart i storstaden. Hon är aktuell med boken ’Urban Eco – guide till en klimatsmart och giftfri vardag’ och kan följas på @annaskemtvatt på Instagram samt via bloggen www.annaskemtvatt.com.

 

 

OBA_Instagram_2019_jury-annika

 

Annika Olmås Nordström arbetar som stylist för mode och reklamfotograferingar. Hon har bla gjort en hel del uppdrag för tidningen Hälsa. Annika har en stor passion för naturlig hälsa och hon har gått flertaliga kurser inom holistisk hälsa, aromaterapi och hur man gör egna ekologiska hudvårdsprodukter. 2017 gav hon ut boken Boost Your Mind, Body & Spirit.

 

 

 

OBA_jessica-kempe

 

Jessica Kempe
Chefredaktör för Tidningen Kosmetik, Sveriges äldsta facktidning för alla i skönhetsbranschen. Jessica brinner för att bevaka allt från skönhetstrender till de senaste forskningsrönen.

 

 

OBA_Instagram_jury-jeanette-gustafsson

 

Jeanette Gustafsson driver bloggen Green Beauty Choices sedan 2009. Det är en av Sveriges första skönhetsbloggar med inriktning på naturligare, ekologiska och miljövänliga alternativ inom hudvård och makeup. Med bloggen vill Jeanett förmedla information, tips och nyheter för de som är intresserade av grönare skönhetsalternativ.

 

 

 

OBA_jury-maria-forssen-2019

 

Maria Forssen är entreprenör och affärsutvecklare som brinner för kvinnligt nätverkande och företagande. Hon driver skönhetsmässan Sthlm Beauty Week som i år arrangeras för sjätte året i rad. Maria är också grundare av det kvinnliga företagsnätverket Shenet.

 

 

OBA_Instagram_jury-2019-erika-soderberg

 

Erika Söderberg är uppvuxen med naturliga och ekologiska skönhetsprodukter, tack vare sin mamma Lena Losciale som är en av branschens föregångare. Erika är utbildad frisör och spa-terapeut och har en djup förståelse för hur viktigt det är med miljövänliga produkter. Hon jobbar idag med konceptutveckling och butiksmiljö.

 

OBA_jury-catharina-pap

 

Catarina Pap de Pestény
Civilekonom, grundare och ägare av skönhetsmässan Acadermia. Catarina har över 10 års erfarenhet inom affärsutveckling, varumärkesstrategier, events och grafisk design. Hon startade och drev skönhetsmässan Acadermia under fem år.

 

 

OBA_Lisen

 

Lisen Sundgren
Herbalist, författare och grön entreprenör med lång erfarenhet av naturlig hudvård. 2004 grundade Lisen det egna märket ”Lisen Organics”, med handgjorda, naturliga produkter. 2008 släpptes hennes första bok ”Lisens Örtspa”. I år blev hon utvald till en av årets Gröna inspiratörer av Green Match.

 

OBA_jury-maya

 

Maya Nestorov
Holistisk hälso- och wellness-influencer. Maya är en hängiven hälso- och matinspiratör vars ledord är naturligt, ekologiskt och holistiskt. På sin blogg på Naturligtsnygg.se delar hon med sig av sina tips för hälsosam kost, personlig utveckling och spiritualitet samt skönhet.

 

OBA_katarina-di-leva

 

Katarina Di Leva
Fotograf och grafisk formgivare, som bland annat gjort bilder till flertalet uppskattade böcker inom mat och hälsa. Katarina arbetar också med personlig utveckling och healing.

 

 

 

Precis som i fjol består årets jury också av två kvalitetsgranskare, som har i uppgift enbart granska och säkerställa att ingredienserna i de tävlande produkterna uppfyller tävlingskriterierna:

 

OBA_jury-anna-irestig

 

Kvalitetsgranskare: Anna Irestig
Precis som i fjol är Anna är tävlingens produktexpert och ingrediensgranskare. Anna är utbildad ekologisk hudvårdsterapeut, aromaterapeut och ”ingrediensnörd”. Hon arbetar idag som ekologisk hudvårdslärare på Axelsons, och kommer tillsammans med eleverna på skolan att granska alla produkters innehåll.

 

OBA_jury-katarina-j

 

Kvalitetsgranskare: Katarina Sundlof Jibreus 
Ekoskönhets-expert som under många år drev Sundløf Organic Skin Care med webbshop och butik på Linnégatan i Stockholm. Katarina har arbetat med ekologisk skönhet sedan 2008 men har långt innan dess haft ett intresse för naturliga, rena och effektiva hudvårdsprodukter.

 

 

Dessutom består årets jury också av två hållbarhetsansvariga, som har i uppgift enbart granska hållbarhetsaspekten på de tävlande produkterna, dessa två personer är:

OBA_jury-2019-asa-hallbarhet

 

Hållbarhetsansvarig: Åsa Fredriksson Jedeskog
Sustainability Project Leader på skönhetskedjan KICKS. Åsa har jobbat med hållbarhetsfrågor sedan 2008, främst inom retail, men också som konsult. Sedan 2016 jobbar hon på KICKS hållbarhetsavdelning.

 

OBA_anna-hoglund
Hållbarhetsansvarig: Anna Högberg
En av grundarna till Futerra Stockholm, med över 20 års erfarenhet inom kommunikation, varumärke och hållbar utveckling. Futerra hjälper företag och organisationer att ställa om sin verksamhet mot hållbar utveckling, med affärsutveckling och kommunikation som främsta verktyg.