Är du en av dem som ungefär en gång i månaden vaknar upp med ömmande röda plitor och pormaskar? Vi vet hur det känns! Att hormonerna löper amok lite nu och då ska dock inte behöva påverka din hy. Vi har svaren på hur du enklast slipper dessa återkommande gäster, för du behöver inte lära dig att leva med dem – vi lovar!

Är du känslig på det här viset så är du viktigt att du tänker på vad du stoppar i dig, enligt flera källor – inte bara vad du väljer att applicera på hyn! Det här är några av råvaror du kan pröva att undvika i din kost för en lugnare hy:

1. Mejeriprodukter – Våra tarmar är inte från början skapta för att vi ska proppa i oss stora mängder mejeriprodukter genom hela livet, har du en känslig tarm kan mejeriprodukterna orsaka inflammationer i tarmen som i sin tur leder till att huden – ditt största organ reagerar på detta och försöker göra sig av med gifterna.
Så här berättar hudterapeuten Josefine Runesson för P4, om hur hon hjälpt sina patienter till bättre hy med en laktosfri kost. Mejeriprodukter är också en ev de primära orsakerna till ”LGS” (läckande tarm syndrom) som gör att tarmväggen blir mer porös och att blodkärlen därför tar upp ämnen som de i en frisk tarm skulle stött bort. Du kan få en obalans i tarmfloran och kan även få svampinfektioner.

2. Gluten –  Precis som mejeriprodukter så kan gluten bidra till inflammation i tarmen, att undvika detta kan göra underverk enligt näringsfysiologen Kristina Andersson.

3. Soja – Om du är hormonellt känslig, undvik sojaprodukter! Soja innehåller fytoöstrogener som kan förvärra problemet och bidra till mer akne.

4. Jordnötter – även människor som inte tror att de är allergiska mot jordnötter kan uppleva biverkningar dem, inklusive hudinflammation och finnar. Jordnötter innehåller, precis som soja, fytoöstrogener

5. Raps- & solrosolja – Dessa matoljor innehåller mer omega-6 än omega-3, som kan vara negativt vid hudinflammationer när ditt östrogen peakar.

6. Koffein – Sov ordentligt så klarar du dig utan kaffet! Koffein kan nämligen slå ut viktiga B-vitaminer, magnesium och zink-som påverkar hudens immunsvar.

För att fördjupa dig i sambandet mellan intag av kost med lågt glykemiskt index och acne kan du läsa den här studien >>>

7. Fyll istället på med: Probiotika!
Probiotika verkar till skillnad från ovan nämnda råvaror för en god tarmhälsa och matsmältning – som också är nyckeln till balanserade hormoner! Det finns många olika sorters probiotika i olika livsmedel, här kan du läsa mer om det >>>

8. Hudvård och smink: Välj inte bara ekologiskt i mataffären – se också till att välja ekologiskt för din hy!

Du äter säkert redan ekologiska frukter och grönsaker, för att undvika besprutningsämnen och gifter som är hormonrubbande och giftiga men du kanske inte har tänkt på att det är minst lika viktigt att göra detsamma för din hy, då din hy absorberar det du väljer att smörja den med. Så kasta ut allt som innehåller:

Hormonstörande ftalater, sulfater, Parabener (inklusive metyl, propyl, butyl och etyl), bisfenol A, mineralolja, vaselin, med flera, Läs mer HÄR! >>>

Lycka till! Din hy kommer att älska dig och du kommer att älska den!

Läs också:
11 ämnen att undvika i skönhetsprodukter
7 naturliga skönhetshacks du måste testa
Anti-pollution hudvård – trenden som skyddar hyn mot föroreningar
Följ oss på Facebook för grymma nyheter om ekologisk skönhet och hållbar livsstil dagligen! >>>