Är du en av alla chia-lovers? Det är ju så gott och smidigt att tillreda – men om du inte riktigt känner till detaljer om det lilla fröet så kan du råka ut för tråkigheter.

 

Chiafrön är så bra på alla möjliga sätt! Det är inte bara rysligt gott med chiapudding till frukost och håller dig mätt länge! Du får också i dig nyttiga proteiner och mineraler samtidigt som de är fiberrika! Inte nog med de så är de också en bra källa till antioxidanter och omega 3! Helt enkelt kanon till både frukost, mellanmål eller som kvällssnack!

Men precis som alla livsmedel så ska det intas i rimliga mängder! Chiafrön kan nämligen absorbera över 12 gånger(!) sin egen vikt av vätska. Så har du inte låtit fröna suga i sig tillräckligt mycket vätska innan du äter dem så kommer de börja absorbera av dina kroppsvätskor, det kan leda till riktig magknip! För att vara helt säker på att slippa detta så kan du se till att dricka mycket vatten efter att du ätit chiafrön, även om de absorberat av vätska över natten!

Så se till att göra din chiapudding så långt innan som möjligt så fröna har chansen att absorbera så mycket vätska som möjligt. Du kan också hälla på lite mer vätska än vad som står i receptet när du tillreder dina chiafrön, hellre att du råkar få en lös konsistens än att du får magknip.

 

Följ oss på Facebook >>>

Följ oss på Instagram >>>

Här kan du signa upp på vårt nyhetsbrev OCH få 10% rabatt vid nästa köp >>>