{"id":1880,"date":"2017-06-04T19:33:19","date_gmt":"2017-06-04T17:33:19","guid":{"rendered":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/?p=1880"},"modified":"2017-06-04T11:45:21","modified_gmt":"2017-06-04T09:45:21","slug":"bilen-var-heliga-ko","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/bilen-var-heliga-ko\/","title":{"rendered":"Bilen \u2013 v\u00e5r heliga ko"},"content":{"rendered":"

Jag har l\u00e4nge funderat\u00a0\u00f6ver varf\u00f6r det \u00e4r s\u00e5 sv\u00e5rt att ha en vettig diskussion kring bil\u00e5kande \u2013 och bensin.<\/p>\n

Tro mig, jag fattar att m\u00e5nga i Sverige \u00e4r bilberoende. Jag \u00e4r sj\u00e4lv uppvuxen i s\u00f6dra Lappland och vet att kollektivtrafiken i m\u00e5nga fall \u00e4r f\u00f6r underm\u00e5lig f\u00f6r att man ska kunna ta bussen eller t\u00e5get till och fr\u00e5n jobbet.
\nSj\u00e4lv fick jag \u00e5ka skolbuss i \u00f6ver en timme p\u00e5 morgonen, plus en timme p\u00e5 eftermiddagen, f\u00f6r att ta mig till och fr\u00e5n skolan under h\u00f6gstadiet. Det var de tv\u00e5 bussar som gick till och fr\u00e5n byarna utanf\u00f6r Storuman. Som elev funkade det, eftersom v\u00e5ra scheman var hyfsat anpassade efter bussavg\u00e5ngarna. Att pendla till och fr\u00e5n jobbet, d\u00e4remot, hade varit i stort sett om\u00f6jligt.<\/p>\n

N\u00e4r man bor i, eller n\u00e4ra, en storstad d\u00e4remot, s\u00e5 finns det alla m\u00f6jligheter att \u00e5ka mer kollektivt f\u00f6r de flesta. Jag vet i och f\u00f6r sig inte hur tidtabellen ser ut i exempelvis Malm\u00f6, men norr om Stockholm g\u00e5r det b\u00e5de bussar och t\u00e5g \u2013 och under st\u00f6rre delen av dygnet f\u00e5r man v\u00e4nta h\u00f6gst en kvart p\u00e5 n\u00e4sta avg\u00e5ng.
\nT\u00e5g- eller busstationerna ligger ofta n\u00e4ra hemmet, p\u00e5 g\u00e5ngavst\u00e5nd eller n\u00e5gra minuter bort p\u00e5 cykel.<\/p>\n

\u00c4nd\u00e5 blir det ramaskri om n\u00e5gon ens andas politiska beslut som syftar till att minska bil\u00e5kandet \u2013 till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r\u00a0kollektivtrafik, frisk luft eller bilfria promenadstr\u00e5k.<\/p>\n

\u2013\u2009Det beh\u00f6vs ett nationellt m\u00e5l f\u00f6r hur m\u00e5nga bilar vi ska ha i v\u00e5ra st\u00e4der. Kollektivtrafiken m\u00e5ste bli mer central. Det \u00e4r dags att plocka ner bilen fr\u00e5n piedestalen, sa milj\u00f6minister Karolina Skog h\u00e4rom veckan.
\nJag h\u00e5ller verkligen med. Trots att jag vet att\u00a0familjevardagen inte alltid \u00e4r s\u00e5 l\u00e4tt att f\u00e5 ihop. Men sj\u00e4lv har jag m\u00e4rkt att jag sparar b\u00e5de tid och d\u00e5ligt hum\u00f6r\u00a0p\u00e5 att l\u00e4mna barnen med cykel, trampa ner till stationen och ta pendelt\u00e5get till jobbet. Jag har \u00e5kt med min granne till jobbet n\u00e5gon enstaka g\u00e5ng och regerar varje g\u00e5ng p\u00e5 hur hetsigt jag upplever det, med alla bilar som pressar och kryssar sig fram f\u00f6r att komma fram s\u00e5 fort som m\u00f6jligt. Tutandet. Stressen. Plus att det tar minst lika l\u00e5ng tid som att \u00e5ka t\u00e5g och\u00a0kostar en massa pengar\u00a0(parkering, bensin etc). Och att man missar chansen att andas lite frisk luft p\u00e5 morgonen.
\nJag tror att v\u00e5r k\u00e4rlek till bilen ofta (inte alltid!) beror p\u00e5\u00a0andra saker \u2013 att det k\u00e4nns bekv\u00e4mt, att man inte orkar med tanken p\u00e5 att f\u00f6r\u00e4ndra en vana\u00a0till, k\u00e4nslan av frihet som tillg\u00e5ngen till bil ger, och s\u00e5 vidare.<\/p>\n

Och s\u00e5 var det det h\u00e4r med br\u00e4nsle. Vilken ilska det v\u00e4cker n\u00e4r\u00a0h\u00f6jda skatter p\u00e5 bensin kommer p\u00e5 tal. Trots att vi\u00a0f\u00e5r g\u00e5 tillbaka till 2010 f\u00f6r att hitta ett l\u00e4gre bensinpris \u00e4n vad vi har i dag. R\u00e4knas inflationen och det faktum att bilarna drar mindre \u00e4n f\u00f6rr in, s\u00e5 \u00e4r det billigare att k\u00f6ra bil \u00e4n det varit\u00a0p\u00e5 l\u00e4nge.
\nAlternativen, till exempel bilar med batterier som kr\u00e4ver massor med resurser vid tillverkningen, \u00e4r verkligen inte ultimata. Men vi m\u00e5ste i alla fall b\u00f6rja fokusera\u00a0ordentligt p\u00e5 utvecklingen av\u00a0h\u00e5llbara, fossilfria substitut. Och vara beredda p\u00e5 att det kostar, initialt. F\u00f6r att forts\u00e4tta p\u00e5 det fossila sp\u00e5ret \u00e4r inte ens ett alternativ.
\nSe vad som h\u00e4nt inom energiomr\u00e5det. Det har kostat att utveckla tekniken, men numera \u00e4r solenergi s\u00e5 billigt att producera att det inte finns n\u00e5gon anledning att satsa p\u00e5 kol och olja l\u00e4ngre. Det \u00e4r bara osmart\u00a0och bak\u00e5tstr\u00e4vande.<\/p>\n

Jag tror helt enkelt att vi m\u00e5ste hitta nya s\u00e4tt att t\u00e4nka kring bilar och transporter. Beh\u00f6ver alla i grannskapet en egen bil, n\u00e4r den i genomsnitt st\u00e5r still 96% av sin livstid? Kan vi sam\u00e4ga p\u00e5 smidiga s\u00e4tt? Eller sam\u00e5ka?
\nKan vi cykla eller g\u00e5 kortare str\u00e4ckor, f\u00f6r att komma till buss- eller pendelstation? Eller rentav cykla hela v\u00e4gen?
\nKan vi t\u00e4nka oss att att betala lite extra f\u00f6r bensin, om vi vet pengarna g\u00e5r till att bygga upp fler laddstationer runtom hela landet? Eller till utveckling av mer milj\u00f6v\u00e4nliga drivmedel?<\/p>\n

Jag hoppas verkligen det.\u00a0F\u00f6r som utvecklingen i v\u00e5rt klimat ser ut just nu \u2013 med koldioxidhalter i luften som \u00e4r konstant f\u00f6r h\u00f6ga och medeltemperaturer som st\u00e4ndigt \u00f6kar\u00a0\u2013 \u00e4r det minst sagt orov\u00e4ckande.<\/p>\n

L\u00e4s mer:<\/strong>
\nDN har skrivit denna\u00a0artikel om bensinpriserna, klicka h\u00e4r<\/a> f\u00f6r att l\u00e4sa.<\/p>\n

Och statistik om koldioxidhalter etc hittar du h\u00e4r<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jag har l\u00e4nge funderat\u00a0\u00f6ver varf\u00f6r det \u00e4r s\u00e5 sv\u00e5rt att ha en vettig diskussion kring bil\u00e5kande \u2013 och bensin. Tro mig, jag fattar att m\u00e5nga i Sverige \u00e4r bilberoende. Jag \u00e4r sj\u00e4lv uppvuxen i s\u00f6dra Lappland och vet att kollektivtrafiken i m\u00e5nga fall \u00e4r f\u00f6r underm\u00e5lig f\u00f6r att man ska kunna ta bussen eller t\u00e5get till och fr\u00e5n jobbet. Sj\u00e4lv fick jag \u00e5ka skolbuss i… L\u00e4s mer <\/i><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2089,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[28,407],"tags":[694,779,483,482],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1880"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1880"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1880\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2089"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1880"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1880"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.naturligtsnygg.se\/veckanseko\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1880"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}