Lyxa till din helgfrukost lite extra med det här enkla receptet, du behöver bara fyra ingredienser! Morotsbacon är perfekt för dig som vill hitta ett hälsosamt och växtbaserat alternativ till rökigt bacon. Vi lovar du kommer inte ångra dig när du väl provat dessa krispiga raringar!

Ingredienser:
Morötter (så många som du tror dig behöva)
Kokosolja
Rökt paprikapulver
Havssalt

Så här gör du:
Värm ugnen till 175° och klä en plåt med bakplåtspapper.

Hyvla morötterna på längden med hjälp av en mandolin eller en osthyvel för att få fram så tunna skivor som du bara kan. (Akta fingrarna!)

Lägg ut de hyvlade bitarna på plåten, undvik att lägga dem på varandra. Pensla sedan med lite cocosolja, se till att inte dränka dem, då kommer du inte lyckas få till det där krispiga resultatet. Pudra över salt och paprikapulver, mängd varierar beroende på hur rökigt och salt du vill ha det… Prova dig fram!

Grädda sedan i ungefär 20 minuter, ta ut plåten och vänd på morötterna när halva tiden gått. Låt morrötterna få vara kvar i ugnen tills de fått precis den krispighet du önskar.

Morotsbaconet är gott till det mesta! Prova att äta dem i din sallad eller toppa din avokadomacka med dem. De håller för 1-3 dagar i en lufttät behållare i kylskåpet.

Källa: Food Matters
Av: Lovisa Carlberg