I år byter Nordens största bransch- och handelsmässa för ekologiska produkter, Natural Products Scandinavia, namn till Eco Life Scandinavia. Precis som i fjol är mässan sponsor till Organic Beauty Awards. Vi tog ett snack med Melina Viking, Sales Manager för mässan.

 

För andra året i rad sponsrar Eco Life Scandinavia Organic Beauty Awards – hur kommer det sig?

– När vi bestämde oss för att sponsra OBA 2018 visste vi inte riktigt hur det skulle gå. Idag känns det som en självklarhet att sponsra detta evenemang då det var en helt fantastisk dag i samband med Green Beauty Day där vi mötte spännande märken, intressanta talare och fick vara med och fira alla vinnarna!

Vad tyckte ni var det bästa med att sponsra tävlingen förra året?

– Det bästa med att sponsra tävlingen var att vinnaren i ”vår” kategori, Årets Nyhet, vann en monterplats på vår mässa. Det kändes fantastiskt bra att vi kunde ge vinnarna Marina Miracle och distributören Tree of Brand möjlighet att möta ledande inköpare från hela Norden på mässan.

Den naturliga och ekologiska skönhetsbranschen växer både i Sverige och internationellt. Vilka tror du är de viktigaste tillväxtfaktorerna för branschen?

– Ett större fokus på naturlig och ekologisk skönhet i butiker är något som jag tror ökat tillväxten. Att återförsäljare lyssnar på konsumenters efterfrågan och att producenter möter denna efterfråga med nya spännande produkter.

Vilken betydelse tror du att era mässor har, men även tävlingar som OBA, för tillväxten av den gröna skönhetsbranschen?

– Eco Life Scandinavia är den perfekta mötesplatsen för företag att lansera nya gröna skönhetsprodukter och hitta nya affärsmöjligheter runt om i Norden. Detta innebär att det nu finns ännu fler varumärken och produkter för konsumenter att välja från och som tilltalar en större del av befolkningen än vad den gjort förut. Med produkter från världens alla hörn representerade på mässan, kan återförsäljare se till att de alltid har koll på de senaste trenderna från utlandet och Norden. Mötesplatser som Eco Life Scandinavia, Organic Beauty Awards och Green Beauty Day hjälper branschen att jobba ihop mot ett gemensamt mål och tillväxt.

Varför har ni valt att byta namn på mässan? 

– Byter namn på mässan från Natural Products till Eco Life Scandinavia för att bättre spegla utbudet av produkter på mässan samt att vi ökar vårt fokus på en grön och ekologisk livsstil. Detta handlar om produkter som är bra för planeten, människan, djur, miljömässigt hållbart, rena, osv. Den gröna trenden är absolut här för att stanna!

Vilka är de mest spännande trenderna inom grön skönhet och hudvård som ni ser just nu?

– Ökad medvetenhet om förpackningar, en trend vi såg 2018 men som vi tror kommer hålla i under 2019 också. Minimalism – just nu använder jag endast ett naturligt rosvatten efter rengöring som återfuktning eller när jag behöver en booster under dagen.Och till sist Skönhet inifrån – ökad medvetenhet om det du stoppar i munnen också har en påverkan på hud, hår och naglar.