Vi är glada att presentera Tidningen Hälsa som är en av årets samarbetspartners till Organic Beauty Awards. Tävlingskategorin Årets Produkt byter i år namn till Guldäpplet – Årets Produkt 2019 och delas ut gemensamt av OBA och Tidningen Hälsa. 

Vi passade på att ställa några frågor till chefredaktören Anna Flodberg om naturliga skönhetstrender och OBA-samarbetet. 

Varför har Tidningen Hälsa valt att göra ett samarbete med Organic Beauty Awards?
– Det känns helt rätt för oss att samarbeta med en skönhetstävling som endast har med produkter som är naturliga och ekologiska. Det går helt i linje med vår egen skönhetspolicy i tidningen, och mig veterligen är Hälsa den enda tidning i Sverige som endast skriver om naturlig skönhet. Ett win-win-samarbete.

Varför tycker ni att det är viktigt att vara delaktiga i en grön skönhetstävling som Organic Beauty Awards?
– För att OBA står upp för både användarens, djurens och miljöns hälsa, och för att de sållar och plockar fram de absolut bästa produkterna i den genren, helt oberoende av enskilda varumärken. Ett sådan tävling står vi mer än gärna bakom.

Vad har ni för förväntningar på er tävlingskategori ”Guldäpplet – Årets produkt”?
– Vi har stora förväntningar, det finns ju så otroligt många bra produkter nominerade. Det blir tufft att kora en vinnare, men i slutändan är ju faktiskt alla dessa gröna varumärken vinnare.

Vilka är de mest spännande trenderna inom grön skönhet och hudvård just nu?
– En stor trend är att man ser till helheten där både innehåll och förpackning är genomtänkt. Du ser till exempel allt fler glas- och pappersförpackningar. Andra trender som växer är probiotisk hudvård, växtbaserade oljor och multiprodukter som har flera användningsområden, till exempel kan en olja användas både i håret, på kroppen och i ansiktet. Det finns även ett ökat utbud av näringsboostade pulver, som kommer med en ökad medvetenhet om att skönhet kommer inifrån och att du faktiskt också kan äta och dricka dig till en frisk och strålande hud.

Den naturliga och ekologiska skönhetsbranschen växer både i Sverige och internationellt – varför tror ni att det går så bra just nu?
– Jag tror det beror på att konsumenterna efterfrågar naturliga produkter. Det går hand i hand med den ökade hälso- och miljömedvetenheten. Vi vill varken äta eller smörja in oss med farliga kemikalier som dessutom är dåliga för miljön.

Finns det några utmaningar som den gröna skönhetsbranschen behöver ta tag i för att kunna fortsätta växa?
– Utmaningen ligger nog i att det finns många småföretag som producerar gröna skönhetsprodukter och det är svårt att konkurrera med de större märkena som har råd att annonsera och som säljs på de stora kedjorna. Men jag tror att om man fortsätter synliggöra problemen med den traditionella skönhetsindustrin, och konsumenterna fortsätter ställa krav, så kommer efterfrågan öka och den gröna skönhetsbranschen växa sig starkare och starkare.