I våras gick jag en yogalärarutbildning i Yoga Nidra, en yogaform som jag älskar att utöva själv. Min lärare, Jenny Wadsten är så inspirerande! Jag undervisar ibland också i restorative yoga och de är inte helt olika varandra i stil. Yoga Nidra är en yogaform för djup vila, och kallas ibland för den yogiska sömnen.

Under klassen ligger man ofta ned på en matta, kanske med en filt under huvudet, och det är inte lika mycket fokus på kroppen och bolster, block mm. Man guidas sen av läraren ned i djup avslappning av kroppen och sen även “the mind”, alltså tankar och brus i huvudet.

Yoga Nidra är ett väldigt bra sätt för dig som har svårt att meditera, eller slappna av eller hitta ro i tex restorative, att verkligen komma ned i varv. Eftersom du guidas av en röst, så får du inte så många chanser att börja grubbla. Förutom att parasympatiska nervsystemet aktiveras, och kroppen då får möjlighet att självläka, så ger du hjärnan möjlighet att rensa plack mellan neuronerna i hjärnan. Kroppen får alltså en chans att självläka, reparera alla celler och förnya sig. Det är en sån fin tanke, att man läker sig själv, och kanske också hjälper till att motverka tex alzheimers. Det finns många fördelar med att praktisera Yoga Nidra!

Om du inte har en studio där du bor som erbjuder Yoga Nidra, rekommenderar jag appen Insight Timer. Då behöver du bara en yogamatta, ett tyst rum och så sätter du på en guidad Nidra i mobilen och kan vila kroppen i 15-30 minuter. Det tar tid att träna sig på att slappna av, men successivt kommer du att snabbare kunna komma till ro. Och jag lovar att du kommer att älska känslan efteråt!

 

Min nya kärlek: restorative yoga