Jag får ofta frågor från er läsare om märken som till exempel Lush och The Body Shop, varför jag aldrig rekommenderar dem. Anledningen – de är inte naturliga eller ekologiska. Men de och flera andra företag är bra på att marknadsföra sig som “natural” eller “organic”. Här är några fler varumärken som man bör läsa INCI väldigt noga på:

The Body Shop – brittisk klassiker som sedan början aldrig har testat på djur, vilket man självklart uppskattar. Särskilt som det betydde att frågan lyftes och ett djurtestförbud inom EU senare kom till. Men produkterna innehåller tyvärr också syntetiska ingredienser, förutom de produkter som är ECOCERT.

Yves Rocher – franskt företag som länge gjort produkter med många ingredienser från naturen. De kallar sin hudvård för botanisk. Men innehållet är inte 100 % naturligt. De har dock några produkter som är ECOCERT.

Lush – brittiskt kultmärke som alla sniffade sig till på 90-talet. Innehållet är ganska rent, men många dofter är syntetiska, liksom en del andra ingredienser. På sin hemsida förklarar de tydligt vilka ingredienser som är gröna och vilka som är svarta.

Oriflame – svenskt företag som marknadsförs som “Natural” och som har flera produktserier som heter något på “Natural” och som även har produkter med namn där ordet “Organic” ingår. Men innehållet är långt från naturligt/ekologiskt. Har tidigare haft några produkter som är Ecocert.

 

Läs mer om varför jag väljer ekologiskt i badrummet:

Därför använder jag grön hudvård

 

English: Contrary to what you may think, companies like Lush, BodyShop, Oriflame and Yves Rocher are not completely natural or organic. Read INCI.