Vi leker boyband, hehe! Vårt sommarlov har varit superhärligt, även om man så klart vill ha fler varma dagar med bad i sjöar och hav. Och fler härliga kvällar vid en grill med vänner. Visst känns det lite bittert att det nu verkligen är höst och att det dröjer tills sommaren är här igen. Men jag ska inte klaga!

Vi hyrde en söt sommarstuga i Blokhus, Danmark i början av sommarlovet och hade ingen wifi = win! Det var ett jättebra sätt för oss alla att koppla bort allt och umgås på ett annat sätt. Helt galet att vi är så upphakade på våra mobiler och datorer…

Blokhus

Det blev mycket grilla mat och äta ute på den mysiga uteplatsen, spela badminton i trädgården, gå promenader längs stranden, spela yatzi, springturer längs hästhagar, utflykter i närområdet, loppisbesök, musiebesök, äta chips och läsa böcker. Lite blåsigt och inte så mycket bad, men väldigt mysigt.

Skagen

Skagen stod på schemat liksom en dag till Flensburg i Tyskland för att handla vin, godis – jag åt också och blev dunderförkyld på kuppen – och ekologisk hudvård. Läs mer om det här.

st_gervais les bains

Jag och min man packade sen ned vandringskängorna och flög till Geneve, åkte direkt i minibuss till franska orten Saint-Gervais les Bains, inte långt från Chamonix. Där väntade tre dagars vandring i de franska alperna i området som heter Haute Savoie, Savojen. Vi köpte ett liftkort för en vecka och utgick samtliga dagar från linbanan som heter le Bettex och som vi nådde via en 5 minuters promenad från vårt hotell. Smidigt!

mont_blanc

När vi vandrade hade vi denna magnifika utsikt över Mont Blanc framför oss. Det var verkligen spektakulärt. Vi åkte upp med linbana upp till berget Mont d’Arbois och sen vandrade vi runt på olika leder uppe på topparna. Första dagen var tuff, då gick vi över 200 höjdmeter  – en väldigt brant vandring – och sen drack vi café au lait på över 2 000 meters höjd. Vi åkte också linbana upp till Mont d’Arbois och sen tog vi en annan linbana ned på andra sidan dalen till Megeve som var en riktigt mysig och lite lyxigare alport. Där lyxlunchade vi och jag spontanshoppade macrons från Ladurée, hehe.

stgervais

Vi älskar ju vandring jag och maken, och det finns få saker som slår en god middag med ett glas vitt vin, som när man har traskat runt på ett berg i 4 timmar. Det är ljuvligt att snöra på sig lätta skor, och känna att kroppen har skön träningsvärk. Och på det här söta hotellet bodde vi bra!

alperna

Jag hade med mig en olja som är bra vid fysisk ansträngning och sen en avkylande gelé från franska märket EQ Love. Vet inte riktigt om de hjälpte musklerna men de doftar gott! Och så åkte solskydd från Biosolis med i väskan och världens bästa saltspray för håret, Mare från Reverie

Läs mer:

• Vandra på egen hand i Bad Gastein.

• Vandra på egen hand i Dolomiterna.

English: My summer was great! But too short as always…