I våras började meditera regelbundet och med det menar jag flera gånger i veckan. Men inte länge, enbart 10 minuter och jag har tagit hjälp av appen Headspace. Det är en ledd meditation (en mycket behaglig manlig röst som pratar engelska) och det enda du behöver är en stol eller golv att sitta på, din mobil och så lurar.

Meditationen är inte alls svår. Det handlar inte om att tysta ned allt, för det krävs träning att få tyst på alla tankar, utan det handlar i första hand om intentionen. Du vill hjälpa dig själv att få dina tankar att lugna ner sig.

Varför vill man det då? Jo, om hjärnan får stillhet och om den får ro från all stress och alla tankar, kan vi sakta men säkert träna oss att tänka mer positivt. Vi kan träna hjärnan att sluta lyssna på negativa tankar vi har om oss själva. Vi kan träna hjärnan att istället bli mer medveten om vad vi kan göra för andra, hur vi kan bli mer närvarande, mer kärleksfulla och mer omtänksamma.

Och när vi mediterar så stärker vi också immunförsvaret, minskar inflammationer på cellnivå, minskar stressymptom, minskar depression och vi fattar bättre beslut.

Det finns mängder av vetenskaplig forskning kring fördelar med meditation och boken på bilden, Stillhetens Styrka av Daniel Goleman och Richard J Davidson tar just upp forskningen. Jag har precis börjat läsa och är peppad!

 

English: Meditation truly helped me through a couple of crisis in life, and now I don’t want to be without it.