Jag får ibland höra att man uppskattar mina mer hälsosamma tips, snarare än kanske tips om smink och krämer, hehe. Jag har en del vanor som jag har anammat under åren, mycket tack vare att jag har testat mig fram till vad som passar mig. Detta betyder ju inte att de passar dig, men kanske kan det inspirera lite? (Det känns lite märkligt ibland när ens livsstil tydligen inspirerar andra, man känner ju sig inte direkt som hälsan själv alla gånger…)

Jag rör på mig

Daglig rörelse är mitt mål. Jag går gärna till jobbet, jag går gärna till affären och jag gärna i skogen när jag är ledig. Jag tränar yoga – inte varje dag – men ett par gånger i veckan. Målet för 2019 är yoga varje dag, allt från 5 minuters morgonyoga till längre mer ansträngande pass. Jag har lovat mig själv mer styrketräning i livet i flera år nu, och jag tänker fortsätta planera för det – återstår att se om jag prioriterar det! Har även bokat in Tjejmilen i år, så jag ska snart snöra på mig springskorna. Älskar de första joggingpassen för året – när hela kroppen får sig en härlig “omgång”.

glowmat

Jag varierar min kost

Jag är noga med hälsosam kost, men det betyder inte gröna joser/smoothies varje dag. Men jag väljer alltid det mest hälsosamma alternativet med mycket grönsaker, gärna med stor variation i rätterna. Jag äter ju heller inte kött – läs om det beslutet som jag fattade för 29 år sen – och inte gluten på grund av mina magproblem, men även för min allmänna hälsa och hudhälsa. Läs mer om det valet här. Men självklart äter jag även godsaker, dricker skumpa och “unnar mig” (hej manchego, havrelatte, glutenfria croissanter, choklad i alla former, hummer med mycket mera) och jag “uppoffrar” inget. Jag njuter av grönsaker och hälsosam mat. Och det är en vanesak – tränar man inte, är det svårt att vänja sig vid nya smaker.

hannah meditation

Jag mediterar

Sen jag införde meditationen i mitt liv så har mina oroliga hjärnspöken flugit sin kos. Jag är lugnare, mer harmonisk, mindre stressad, mindre “dramatisk” och mycket mer kärleksfull. Jag är i behov av att meditera för att sänka stressen i min kropp (den är en vanlig orsak till inflammation i kroppen men också i huden) och meditation hjälper omedelbart för mig. Jag vill gärna meditera varje dag, men är inte riktigt där ännu. Men känslan av att vara på väg är sååå härlig. Läs mer om mina meditationstankar här.

NYR_supplement

Jag äter kosttillskott

Jag äter omega 3 för hjärnan och cellerna, zink för huden, någon typ av fett (tex Efamol) för huden, insidan och hormonerna, gärna kollagenpulvret Collacen för huden – läs om det här – och ibland även ashwagandha och shatavari för att minska stressen. Här ser ni dessa finurliga piller – Frankincense Intense Beauty Boost från Neal’s Yard Remedies som innehåller zink, biotin, C-vitamin och boswelliasyra, en stark antioxidant som stärker huden. När jag slarvar med mina kosttillskott reagerar huden negativt på bara ett par dagar.

 

Dessa fyra  vanor känns självklara för mig, de ingår i min livsstil. Sen har jag en massa andra vanor också så klart, som jag kanske inte är lika regelbunden i, vanor som har mer med huden att göra. Återkommer!

 

English: My lifestyle habits are quite simple. I try to move my body every day, I eat greens and opt for variation, I meditate and I eat supplements. And that works fine for me!