Det är konstiga tider vi lever i just nu. Jag kände som säkert många av er andra en del oro inledningsvis när coronaviruset började spridas. Jag låg däckad i förkylning i flera dagar och så klart funderar man på om man smittats. Men nu är jag piggare igen och livet återgår. Men inte till det normala, utan till ett nytt läge. Det som var svårast de första dagarna var att ställa om hela sitt tankesätt – inget gick längre att planera. Allt ställdes in. På ett sätt tvingades vi alla stanna upp på något sätt, och kanske var det inte bara fel?

Men när man är i det skedet, när man inte kan överblicka livet, och inte kan se längre fram än kanske ett par dagar, så kan det leda till ännu mer oro.

Men jag har det bästa knepet för att lugna oro och grubblande hjärnor. Det heter meditation.

Har du funderat på att testa men inte haft tid? Eller inte varit tillräckligt lockad? Nu kanske är läget annorlunda?

Man behöver inte mer än 5 minuter och möjlighet att stänga om sig. Sätta sig i en stol eller på en kudde på golvet. Andas in genom näsan, andas ut genom munnen ett par gånger. Blunda, och sen följa andetaget. Låta bara andetaget komma in genom näsan, fylla upp magen, vända och sen komma ut genom näsan igen. Och när tankarna sätter fart, släpp dem och fokusera på andetaget igen.

Träna. Det är det man måste göra. Träna sig själv på att släppa alla tankar som dyker upp, träna på att lyssna och följa sitt andetag. Och 5 minuter räcker. Sen kan man testa 10 minuter.

Min personliga hälsa har verkligen förbättrats sedan jag började meditera regelbundet. Jag är lugnare, hetsar inte upp mig, håller mig själv mer kärleksfull och “mjuk”. Livet är liksom varmare, och jag känner inte alls samma oro längre.

Som jag skrev på min instagram nyligen; vi kommer att klara detta – sommaren kommer att komma. Vi kommer att bada i sommar, äta jordgubbar, gå i skogen och få njuta av ledig tid. Vi har bara fått en utmaning innan dess: vi ska förändra hur vi lever, arbetar och samlas. Nu gäller det att tänka till hur vi tar hand om varandra, ser varandra och hur vi väljer förståelse och lugn. ♥

 

Så kommer du igång med meditation

Att få bruset i huvudet att tystna