Intervju. För ett tag sen var Simon Duffy, grundaren till Bulldog Natural Grooming i Stockholm. Vi tog en fika och pratade lite om deras resa. Simons fru gjorde en grön utväxling av produkter när hon blev gravid för några år sen. När Simon blev utskickad av henne att köpa hudvårdsprodukter i London där de bor, slog det honom vad trista många av förpackningarna såg ut, och vad svårt det var att hitta bra naturlig hudvård.

Så föddes idén till Bulldog – snyggt förpackad hudvård med naturliga ingredienser som ska finnas tillgängliga för alla män. Bulldog finns nu i stora delar av Europa (i Sverige hittar du Bulldog på bla Kicks), USA och Australien. Simons ville skapa en serie hudvårdsprodukter som alla män vill ha.

– Vårt mål är att vår Moisturizer ska bli den mest sålda i världen. Och ser man till konkurrensen inom manlig grooming är den inte lika stor som inom den kvinnliga hudvården. Vi har de stora jättarna att fajtas mot, men vi tror ändå på vår produkt.

Och det handlar om produkter med naturliga ingredienser.

– Det är ett måste för oss. Syntetiska kemikalier gör inte huden någon nytta och inte heller miljön.

Han erkänner dock att Bulldog inte har nått ända vägen fram.

– Vi är inte perfekta. Ännu. Men vi strävar efter att erbjuda de bästa produkterna utan de värsta syntetiska ingredienserna, och jag är övertygad om att produktutvecklingen bara kommer att gå framåt. Vi skulle aldrig tumma på att använda syntetiska dofter till exempel. Vi blir ofta erbjudna “nature like” dofter från syntetiska labb men det skulle vi aldrig använda. Likadant så kallade “proteiner” som faktiskt kommer från djur. Tänk om folk visste att deras hårschampon innehöll animaliska restprodukter.

Men för Bulldog handlar det också om en tilltalande design och ett varumärke som är transparent.

– Det är många naturliga märken som verkligen borde se över sin design. Om de gjorde det, skulle de kunna nå ut till så många fler. Att vi är transparenta känns väldigt mycket i tiden. Kunderna måste kunna lita på det vi lovar.

Och slutligen, bra hudvård som funkar.

– Mäns hud är tjockare än kvinnors, men om man vill att den ska kännas fräsch och om man vill hindra ålderstecken är det en bra idé att börja ta hand om huden. En bra dagkräm är första steget. Många män utsätter sin hud för ganska traumatiska upplevelser, särskilt i samband med att de rakar sig.

– De har dålig teknik, dåliga verktyg och efteråt klappar de in en gammal after shave på huden som bara torkar ut huden. Det finns en del att förbättra inom den naturliga groomingbranschen.

Får vi se en utveckling av Bulldog? Hudvård för kvinnor?

– Nej. Vi ska göra det vi kan och det är manliga produkter. Vi får ofta frågor om tex babyvård också, men det är bättre att fokusera på en sak. Vi är ett litet bolag trots allt, med bara en handfull anställda.

Vad händer om L’Oreal kommer och vill köpa Bulldog om ett par år? 

– Då säger vi nej. Det skulle rimma dåligt med vår idé.

English: I met with the founder of British brand Bulldog Natural Skincare e few weeks ago, Simon Duffy. He’s hoping that their Moisturizer will be the biggest in the world. Well, hey! I’m rooting for ya!