Vi på Naturligt Snygg får ibland mail till kundservice, kommentarer på Facebook och DM på instagram som är till mig, många verkar tro att jag sköter allt själv på bolaget, och det är ju inte så konstigt, jag startade ju bloggen för snart 10 år sen. Men vet ni – jag sköter ju inte Naturligt Snygg helt själv numera!

På bilden ser ni Katja (tv) som arbetar med kundtjänst, lager och logistik hos oss, Katarina som är hudterapeut och som hjälper till att svara på frågor i kundtjänst, jag, och så Annelie (th) som sköter marknadsföring, kampanjer, events och mycket annat.

I teamet ingår dessutom ytterligare några personer som sköter bland annat:

• Hanterar hundratals ordrar, packar alla våra beställningar i paket med allt vad det innebär av letande av rätt produkter, plock på lagerhyllor, inpackning med silkespapper, på med adresslappar… och sköter all logistik och frakt som har med det att göra.

• Tar emot leveranser. Flera gånger om dagen får vi leveranser till vårt lager från våra olika varumärken som vi säljer, och dessa ska packas upp, räknas in och ställas på rätta hyllor. Förutom att de också ska in i våra digitala lagerstystem.

• Svarar på alla frågor till kundtjänst, allt ifrån frågor om ordrar, till leveransproblem, till “vilken nyans rekommenderar ni”, till frågor om ingredienser, till frågor om specifika hudproblem, till frågor om varumärken, bland mycket annat. Vi försöker svara så snart vi kan, men ibland hinns inte allt med! Ibland kan vi bli sittande ganska länge med kunder i telefonen som vill förstå hur det fungerar med hårfärger gjorda på örter egentligen tex.

• Svarar på andra förfrågningar, bland annat från olika distributörer som vill att vi ska ta in deras märken, det kommer också förfrågningar från märken över hela världen, och så måste vi förklara att de behöver en distributör först. Men vi får också frågor om samarbeten, frågor om skolarbeten, frågor om sponsring till goodiebags, frågor om våra system (säljare), frågor om mässor, annonsering, bland mycket, mycket annat.

• Hanterar sociala medier, som Facebook, svarar på meddelanden där, publicerar inlägg på FB, publicerar bilder på instagram, svarar på DM och kommentarer. (En del skickar meddelanden på FB och instagram och tror att det är jag som svarar, är det specifikt till mig skickas det vidare, men annars brukar alla andra som jobbar på Naturligt Snygg kunna svara på det mesta.)

• Produktlägger nya produkter i butiken, något vi är ganska noga med. Det tar sin lilla tid att fixa alla bilder på produkter, att verkligen beskriva produkten bra i text, så att det ska bli enklare för er kunder så att ni verkligen ska förstå produkten och välja rätt. Sen hör det av sig ett företag som berättar att de har uppdaterat innehållet i samtliga produkter och så måste vi ändra i informationen i shopen. Optimering är ett ständigt arbete! 🙂

• Fakturering, inköp och ekonomi. Produkter ska hela tiden beställas för att hålla lagret i bra ordning, vi vill ju inte att produkter ska vara slutsålda tex, och det tar tid att lägga ordrar hos många olika distributörer. Vi ska också kolla betalningar, betala fakturor och ibland skickar vi också fakturor som ska skrivas och hanteras.

• Möter distributörer. Vi arbetar med ganska många olika distributörer som har olika varumärken och vi ses ofta för att planera kampanjer, titta på nyheter, titta på uppdateringar, diskutera innehåll och mycket annat.

• Skriver artiklar till sajten, som tex artiklar om aktuella erbjudanden, nyheter i butiken, nyheter i branschen, guider till produkterna vi säljer, hantera Skönhetspanelen, och hantera Green Beauty Squad, göra intervjuer med spännande människor i vår bransch…

• Planerar Green Beauty Day som innebär allt från att leta lokaler, projektleda helheten, hålla kontakt med ca 30-40 utställare, hålla koll på el, förråd, ytor, leveranser, goodiebags, hålla koll på maten, hålla koll på tekniken, planera marknadsaktiviteter kring det, planera för fotografering, konferencierer… jag sköter programmet för föreläsningarna och det tar också sin lilla tid att planera.

 

Att tro att jag ensam skulle klara av att hantera en sajt och en webbshop av vår storlek, med allt vårt innehåll, alla våra kanaler, alla våra kontakter och alla våra kunder är lite tokigt. Jag brukar tycka att jag är en effektiv person, men som ni säkert förstår krävs det ganska många män och kvinnor på däck för att hantera vår skuta!

Jag trodde aldrig för 10 år sen att min blogg skulle utvecklas till något liknande, men i dag har vi lager och kontor på Södermalm och flera anställda. Det är otroligt inspirerande och lärorikt att driva ett bolag, och jag hade aldrig klarat det utan mina tre andra vapendragare Annelie, Peter och Christofer (ej med på bild) som äger bolaget tillsammans med mig. Vi hamnade i vintras på listan över landets 50 snabbast växande e-handelsbolag och det är vi otroligt stolta och glada över.

 

Tack alla som hör av sig och tack alla som hejar på oss. Att vara en liten grön uppstickare i den här stora skönhetsdjungeln kan ibland vara otroligt tufft. Men vi växer, och det gör ju också intresset för grön skönhet! 

 

Här har vi samlat massor av vanliga frågor som vi får + våra svar: 

Kundservice – frågor och svar

English: Some people think that I alone manage our site and shop and all that goes with it. I try to think of myself as a superwoman, but I’m not quite as super as that!