som är delägare av det brittiska ekologiska hudvårdföretaget Spiezia Organics. 

Berätta, hur började det? När bestämde ni er för att starta ett ekologiskt hudvårdmärke?

– Min kollega och delägare, Amanda Barlow fastnade för Spiezia när hon letade efter ett exklusivt ekologiskt märke till hennes spa-anläggning på hotellet hon driver här i Cornwall. Grundaren av företaget, Dr Spiezia, som är från Italien, kom till Cornwall för 12 år sen för att skapa en ekologisk hudvårdsserie.

– Amanda och jag beundrade såväl hans arbete som hans produkter så vi tvekade aldrig att kliva in som delägare för 8 år sen när det lilla företaget behövde en injektion i form av investering och stöd för att växa. Att Dr Spiezia valde Cornwall som bas för att skapa sina produkter har att göra med platsens temperatur, ljus och energi, som är särskilt gynnsam när man blandar oljor. Vi använder fortfarande alla originalrecept som bas och vi har under åren utvecklat nya produkter och nya är också på väg.

Era skönhetsprodukter var först i Storbritannien att bli certifierade enligt The Soil Association. Var det svårt att uppnå?

– Vi arbetade intensivt tillsammans med Soil Association för att hjälpa dem att utveckla certifieringar för hudvård – tidigare certifierade de enbart livsmedel – vi var det första hudvårdsföretaget att få samtliga produkter i vår linje certifierade 100% ekologiska. Det betyder att samtliga våra ingredienser och produkter är certifierade enligt livsmedelstandarden så de är praktiskt taget ätbara! Det var inte svårt att uppnå, men det begränsar oss i valet av leverantörer, vi kan bara handla av de som är ackrediterade enligt Soil Association, vilket i sin tur kan innebära att leveranser kan bli begränsade, särskilt nu när efterfrågan är så hög.

Era produkter tillverkas på en ekologisk farm i Cornwall, kommer era ingredienser därifrån också?

– De flesta av våra ingredienser kommer från en leverantör här i sydvästra England, i största möjliga mån använder vi ingredienser därifrån. Men tillgången är ibland begränsad, eftersom inte alla små lantbrukare har råd att vara Soil Association-ackrediterade och ibland hittar vi inte det vi söker här i närområdet. Men vi odlar t ex ringblomma här på Gear Fram och vi ger även bort vårt kompostmaterial (pressade örter och blommor) till bönderna i närområdet som använder det som gödsel.

Den gröna skönhetsbranschen växer snabbt just nu, finns det några risker med det?

– Risken ligger i efterfrågan på ingredienser och hur mycket vi måste förlita oss på bra skördar och jämna leveranser. Vi måste beställa i god tid så att vi kan säkerställa våra leveranser. Det är också viktigt att kunderna vet exakt vad de köper, en del företag märker sina produkter såsom ekologiska medan de kanske bara innehåller 2% ekologiska eller naturliga ingredienser, det är vilseledande.

Nämn ett annat grönt märke som du gillar!

– Mitt favoritmärke är Balance Me – de gör härliga hårvårdsprodukter och duschcremer som doftar ljuvligt. Det är ett etiskt och ärligt företag som drivs av tre härliga kvinnor. Jag gillar också Green People som nu har kommit med makeup som jag precis har testat.

Spiezia Organics filosofi är Made for Life, som innebär att man gör val som bidrar till kundernas och miljöns välbefinnande. De har även grundat Made for Life Foundation som bland annat stöder kvinnor som drabbats av olika former av cancer. Här kan du läsa mer.