grundare och produktansvarig på svenska ekologiska skönhetsföretaget Dermanord.

När du skulle öppna en egen hudvårdssalong letade du efter produkter utan mineraloljor eller syntetiska ingredienser. Varför var det viktigt?

– Varför ska man smörja sig med cremer som inte innehåller något som är nyttigt för huden och som samtidigt påverkar miljön negativt? För mig var/är det viktigt att alla delar av innehållet ger en positiv effekt i alla led.

Ekobranschen är en djungel för konsumenterna. Vilket är ditt bästa råd för den som letar efter “grön” skönhetsvård?

– Var kritisk och kontrollera innehållet själv. Jag tror att det blir allt viktigare för konsumenten att företag tar miljöhänsyn vid produktionen.

Dermanords produkter säljs enbart hos terapeuter. Kommer produkterna att komma ut i “vanlig” handel?

– Nej, inte som det ser ut i dagsläget. Att Dermanord bara finns på salonger och spaanläggningar är en form av kvalitetssäkring. För oss är det viktigt att den som säljer Dermanords produkter har goda kunskaper om huden och kan rekommendera rätt produkter, vilket gör att slutkunden blir nöjd med det han/hon köper. Risken för felköp och missnöje blir mycket liten. Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder.

DI:s Gasellen 2008, Årets kvinnliga stjärnskott 2008 utsedd av Ernst & Young och Companipriset av Göteborg & Co. Det haglar priser över dig och Dermanord. Varför?

– Vi jobbar för en hållbar utveckling och ser framåt. Vi är inte främmande för nyheter och förändring, vilket gör företaget väldigt flexibelt i positiv bemärkelse.

Produktutveckling ligger dig varmt om hjärtat – kan du avslöja något nytt som är på gång i fabriken i Frillesås?

– Det bubblar alltid nya ideer på labbet. Maskinparken har precis utökats och kommer att utökas ännu mer. Det kommer att hända mycket under 2010, men vad det är, får ni se då…