Grattis till storslam i Organic Beauty Awards. Vad betyder dessa priser för dig, personligen?

– Det betyder väldigt mycket för mig att mina produkter testats av proffs inom sitt område, och att det höll hela vägen. Det visar mig även att vi befinner oss i ett läge där de som dagligen arbetar med makeup och hårstyling kommit att förstå hur naturlig/ekologisk skönhet fungerar, och att det verkligen gör det.

– Jag blir överlycklig av bara vetskapen att mina produkter i dag används av världsartister och kungligheter, tack vare att proffsen upptäckt varumärket. Att få två priser av en, minst sagt, namnkunnig jury känns stort. Coverstick blev Årets makeup produkt och Hair Style Rough blev runner upp i Årets hårprodukt. Och sist men inte minst hudvårdens motsvarighet till Jerringpriset – Årets produkt, Face Lotion More, som röstats fram av svenska folket.

– Face Lotion More har funnits 16 år på marknaden och den första batchen på 20 L gjorde jag själv med svärfars labbutrustning. Det kändes extra stort att få äran att ta emot detta pris.

 

Du har säkert berättat tusen gånger hur du kom in på naturliga alternativ – men gör det gärna igen! 

– Jag är uppvuxen med ett hållbarhetstänk som legat djupt rotat sedan barnsben. Jag lärde mig tidigt att ta till vara på saker runt mig och det som kallas naturlig/ekologisk trend i dag har alltid varit en självklarhet för mig. När jag sedan utbildat mig till hudterapeut och insåg vad konsumenter erbjöds för hudvård, insåg jag att det inte var vad som var självklart för mig, det var inte hållbart på något vis.

– Jag anser att naturen redan försett oss med det allra bästa, det gäller bara att vara tillräckligt hängiven att införskaffa den kunskap som behövs för att få tillgång till de nycklar som öppnar upp möjligheterna att tillgodogöra sig några av de mest hudvårdande ingredienser som finns, i växter. Det är så vi i dag når ut till de mest kräsna kunderna och kan göra dem nöjda. Vi förser huden med de bästa förutsättningarna för att hålla den välmående.

Dermanord Maria Åkerberg

 

Det har gått några år sen du drog igång din verksamhet i Frillesås – vilka är de största lärdomarna från din resa?

– Jag har insett vilken stor okunskap som finns, inte hos konsumenter utan hos producenter som fortfarande tror att konsumenter lever i ovisshet. Den naturliga/ekologiska skönhetsmarknaden utgör endast ca 3 % i dag. Det betyder att det finns mycket kvar att göra och upptäcka för oss alla. Jag har tillverkat hudvård i 21 år och det är först nu som jag märker att intresset accelererar, från konsumenternas håll. Jag är långt ifrån klar. Den största lärdomen blir då att det finns mycket spännande kvar att göra och att det som jag upplevde som motvind har vänt till att bli medvind.

 

Hur har bilden av ekologisk hudvård förändrats tycker du?

– För 25 år sen var du, som konsument, nörd om du valde ekologiskt, sedan har det gått över till att bli trendigt och nu är vi på väg från trend till något självklart för en större massa. Hudvård och skönhet är inte isolerat från vad som händer i världen. I samma takt som medvetenheten ökar inom andra områden påverkar det vår syn på skönhet. När fler och fler insett hur vår vardagskonsumtion påverkar klimat som i sin tur påverkar politik och slutligen vår egna plånbok, så blir vi mer försiktiga och medvetna kring våra val.

– Från producenternas sida har det dock inte skett lika mycket. 3 % är ett tydligt tecken på att de stora hudvårdsjättarna ännu inte är beredda att ta ansvar för vad de orsakar när deras produkter sköljs ut i våra vatten via duschen, skönhetssalonger, spaanläggningar o.s.v. Därför känns det så bra att tillhöra den lilla, men ansvarsfulla delen av branschen som faktiskt tar ansvar för vad vi producerar och säljer. Kontentan blir väl då att konsumenternas syn på hudvård förändrats och kommer fortsätta att förändras men att producenter inte hänger med och många har stagnerat. Men förändringen är på gång!

maria Åkerberg

 

I dag säljs dina produkter på flera span och skönhetssalonger över landet, varför säljs de inte i vanliga butiker?

– Även detta handlar om hållbarhetstänk, hållbara relationer till konsumenter. Jag är inte intresserad av att ha korta relationer med mina kunder, jag vill skapa långsiktiga sådana som bygger på tillit och kunskap. Därför ställer jag kravet att mina återförsäljare måste erbjuda behandlingar med produkterna för att få lov att sälja dem. I och med det kravet får vi välutbildade terapeuter, som också kan guida de användare som har lite större utmaningar med sin hud. Problematiken med returer på grund av felrekommendationer är knapp hos oss just för att vi grundligt utbildar våra Återförsäljare och genom dem även konsumenterna. Vi får hängivna ambassadörer, det är mycket mer värdefullt för mig än någon som ständigt jagar efter nästa quick fix.

 

Av alla dina produkter – vilka är dina 5 största favoriter?

– Jag skapar mycket utav mina produkter utifrån mina egna behov. Således har favoriterna varierat genom åren och då är det lätt att förstå att egentligen har alla produkterna i sortimentet varit favoriter någon gång. Det är själva lyxen med att ha egen tillverkning och laboratorium, att man kan skapa i stort sett vad man vill, haha.  Just nu ser topp 5 ut såhär och det kanske skvallrar om var i livet jag befinner mig:

 

• Face Lotion More, omedelbart uppstramande ansiktskräm med djup återfuktning.

• Eye Cream More, behandlar på de fyra “problem” man kan uppleva runt ögonpartiet: hängiga ögonlock, svullnad, linjer och mörka ringar.

• Hair Style Rough, för att öka volymen och texturen i håret.

• Cover Stick, trolleristaven som döljer och jämnar ut.

• Foundation Glow Sun, lystergivande och utjämnande foundation.

 

Maria Åkerberg Pure Cell Treatment

 

Jag har testat ansiktsbehandlingen med levande stamceller från ros – hur kom det sig att ni “hittade” denna nya ingrediens?

– Detta är ett praktexempel på vad som är möjligt att göra när man arbetar med naturlig/ekologisk produktion, man kommer i kontakt med de mest spännande ingredienser som ibland är levande! Denna “nya” kollega till oss, jo vi kan kalla dem kollegor för de lever ju faktiskt (stamcellerna), kom jag i kontakt med av en slump. De var egentligen ämnade för en helt annan bransch. Men det gav mig idén till att skapa något som aldrig gjorts förr. Efter att ha insett vad som kunde bli möjligt var det bara att igen berika kunskapsbanken med ny forskning. Det tog år men till slut hittade vi formen att kunna lägga livs levande växtceller direkt på huden.

– Detta har aldrig förr varit möjligt att genomföra då det kritiska är att hålla dessa celler levande in i det sista, vi lyckades. Det hade aldrig varit möjligt på konventionellt vis, de hade inte överlevt i en besudlad miljö utan näring, inte helt olikt oss människor. Resultatet är, enkelt och lekfullt förklarat, att vi funnit hudcellernas egna hudterapeuter. Eftersom de lever är de fulla med vitalitet som främjar det friska i vår hud och tränger undan det sjuka. Det hjälper huden att stärka sig själv, oavsett vad man har för hudtyp eller hudtillstånd. Resultaten är över förväntan. Fuktmättad hud som får maximal med näring så att det tydligt syns på en gång.

 

Maria Åkerberg är ju i dag ett av de mer kända och etablerade svenska naturliga märkena. Hur ser du på framtiden?

– Det ser ljust ut. Det är så mycket spännande forskning som vi är engagerade i och många nya produkter som kommer att sjösättas. Medan de konventionella hudvårdsmakarna fortfarande står och stampar med petrokemiska ingredienser vars innovation är daterad till slutet av 1800-talet, kan vi som jobbar med levande ingredienser hitta helt nya sätt att berika huden.

– Vi kommer att se mycket mer naturlig hudvård/makeup/hårvård framöver eftersom den är mer potent och det är vad kunderna söker. Hannah, du kommer att få mycket nytt att skriva om!

 

English: The Swedish brand Maria Åkerberg is one of the countries biggest, and the founder herself, Maria Åkerberg (!) is full of expectations for the future!