som tillsammans med maken Finn har företaget Naturkosmetikkompaniet som importerar Santé och Logona, driver Crearome, det egna varumärket med egenproducerade naturliga skönhetsprodukter samt en webbshop för råvaror för den som vill göra egen hudvård. Du driver dessutom egna varumärkena Lendelundens och Senses by Nature, som är naturlig hudvård, samt håller kurser och bloggar, och sysselsätter runt 20 personer på huvudsätet i Gamleby.

Hur hinner ni?

– Vi hinner absolut inte allt vi vill! Om något ska tilläggas så är det att vi köpt en gammal gård utanför Staffanstorp i Skåne som vi renoverar där vi också håller på att skapa och bygga ett EKO-SPA som går ”back to nature”. Där ska man kunna komma som privatperson eller branschperson och prova produkter som leror, örter i bastu, inpackningar, aromarum, fotbad, helkroppsbad med örter med mera. Där ska också finnas en liten butik. Vi fick också en liten, underbar dotter 16 juli som nu är drygt 10 månader, hon tar mycket tid och ger oss massor!

Var föddes intresset för naturlig hudvård?

– Intresset för mig föddes då jag blev mamma för första gången till nu 12-åriga Evelise. Jag sökte bra och rena produkter till henne och kom i kontakt med Crearome/Naturkosmetikkompaniet. Jag började producera egna produkter till mig och min familj och ganska snabbt visste jag att jag ville göra en egen serie som blev Lendelundens Naturprodukter. Jag blev vegetarian när jag var 11 år och har alltid sökt det genuina, och har ifrågasatt och velat titta bakom och förstå och granska kritiskt.

Ni importerar mycket råvaror, är det svårt att hitta ekologiska råvaror?

– Ja det gör vi, vi vill helst köpa direkt från odlaren för att ha kontroll men också för odlarens skull och för prisets skull. Vi har besökt de flesta av våra leverantörer. Ekologiska alternativ blir allt lättare att hitta som väl är, men det är inte alltid lätt att hitta på nära håll. Väldigt många av våra råvaror kan bara odlas i vissa länder eller delar av världen av naturliga skäl, till exempel på grund av klimatet.

Märker ni av någon efterfrågan på någon särskild råvara just nu?

– Vi har ökat försäljningen av jojobaolja lavinartat och det är roligt att man förstått vilken häftig olja det är, den är ju speciell eftersom den är så stabil, ett mellanting mellan vax och olja egentligen. Men vi håller ett lågt pris vilket naturligtvis påverkar försäljningssiffrorna också. Kokos är också en produkt på frammarsch. Den är ju utmärkt i hudvård likaväl som i sund matlagning. Vi erbjuder kokos både utan och med doft och smak.

Kan ni uppskatta hur många det är i landet som handlar råvaror av er och som står hemma i köket och blandar egen hudvård?

– Vi uppskattar det till närmare 10 000. Sedan handlar det ju förstås om hur ofta osv, men någonstans där om man räknar med alla.

Vilka utmaningar står den naturliga hudvården i Sverige inför, tycker ni?

– Naturkosmetik är fortfarande en mycket liten del procentuellt sett av hela kosmetik/hudvårdsmarknaden i Sverige, jämfört med länder som till exempel Tyskland. Så en utmaning för alla naturkosmetikamärken, i Sverige – de är ju inte så många – är ju naturligtvis att erövra en större bit av kakan. Vi vill att fler svenskar ska använda naturkosmetik av flera olika anledningar. Det är ju vår mission att föra ut bra och miljömässigt hållbara produkter till alla. Hudvänliga och miljövänliga. Sedan gäller det att skapa tydlighet för konsumenten. De ska lätt kunna skilja agnarna från vetet och vara trygga när de handlar en produkt och vara säkra på att det verkligen är en bra produkt och inget “fusk”. Här är det viktigt att naturkosmetika har en märkning som exempelvis BDIH eller NaTrue.