ägare av svenska klassikern inom naturlig hudvård, Rosenserien.

Din mamma Laine Nilsson startade Rosenserien för 40 år sen – berätta hur det kom sig.

– Min mamma arbetade som frisör och märkte att hennes hud inte mådde bra av alla starka kemikalier som hon arbetade med. Det startade ett intresse för innehåll i olika produkter och hon hittade massor av gifter bland annat i hudvårdsprodukter. Mamma började leta efter alternativ, hon har alltid varit intresserad av naturmedel och liknande. Det slutade med att hon tillsammans med en väninna och duktiga kemister tog fram en egen naturlig hudvårdsserie – Rosenserien.

Under åren har ni utvecklat många naturliga produkter – vad har varit svårast?

– Det svåraste är att hitta en produkt som ser likadan ut sats efter sats. Vi jobbar med levande material, växter och örter som luktar och ser olika ut vid varje skörd. Ibland har en ekologisk olja mer färg och ibland mindre beroende på väder och vind. Konsumenten vill ju gärna att krämen ska dofta och kännas lika i konsistens år efter år men detta är nästan en omöjlighet när man arbetar med levande råvaror.

Vad är viktigast för er när det gäller ingredienser?

– Det viktigaste är att råvaran är så ren som möjligt, att inga kemikalier har använts vid odling och att ingen skog har skövlats. Därför väljer vi ekologiska oljor. Det är också viktigt att råvaran är allergitestad på människor och inte på djur. Ingrediensen ska fylla en god funktion på huden till exempel vara fuktgivande eller mjukgörande.

Rosenserien genomgår just nu en förändring vad gäller logotyp och utseende. Varför är det viktigt, tror du?

– Vi har haft samma logotyp i 25 år och får höra hela tiden att vi är så mossiga. Framförallt är det den yngre generationen som fått upp ögonen för ekologiska produkter och de vill inte ha en “mormorsförpackning” på sin hylla. Vi försöker just nu att bli lite mer moderna på utsidan men behåller vårt gedigna innehåll.

Många förknippar naturliga produkter med dammiga hälsokostaffärer. Vad tror du om framtiden för den gröna skönhetsbranschen?

– Jag tycker att det har hänt en radikal förändring de sista fem åren. Just nu är ekologiskt mycket hett. Härligt att vi blivit moderna efter 25 år! Jag tror att naturliga produkter kommer att ta över marknaden och kommer att säljas i alla typer av butiker i framtiden.