som tillsammans med Robert Calcraft startade det brittiska naturliga hudvårdsmärket REN år 2000. 

Vad har ni för bakgrund?

– Rob och jag hade eget företag, vi var varumärkeskonsulter och arbetade med stora multinationella kunder. Vi blev mer och mer desillusionerade av all cynism i de stora företagen och bestämde oss för att starta ett eget varumärke. Vi var ganska idealistiska och ville utveckla ett märke som faktiskt gav något till världen, som var öppet, transparent och helt icke-cyniskt. Vid den tiden hade min fru, som då var gravid för första gången, börjat få problem med sin hy och det var det som ledde oss till att utveckla ett hudvårdsmärke. Det visade sig att hennes hud reagerade på flera av de syntetiska ingredienserna som fanns i hennes hudvård, som till exempel syntetiska dofter, parabener, glykol och så vidare. När hon testade mer naturliga produkter slutade hennes hud att reagera. Men samtidigt hatade hon att använda de naturliga produkterna eftersom de var klibbiga, luktade konstigt och inte togs upp ordentligt av huden. Så då funderade vi – varför kan man inte få produkter utan dåliga ingredienser men som samtidigt känns härliga, luktar gott och fungerar bra? Ur de funderingarna föddes REN.

Ångrar ni någonsin att ni fattade beslutet att ta bort de syntetiska ingredienserna?

– Absolut inte. Hela idén bakom REN är att erbjuda det bästa från båda världar – effektiva härliga produkter fria från dåligheter. Att ta bort de hud-ovänliga ingredienserna gör livet väldigt svårt för våra kemister som utvecklar våra produkter men det är essentiellt för oss och det som gör REN unikt.

Ni säger att er mission är att städa upp i hudvårdsbranschen. Hur gör ni det?

– Vi driver vårt företag enligt våra fem principer men de kan sammanfattas i en enkel idé – att vara ärlig. Skönhetsbranschen är ganska massiv men vi gör allt vi kan för att göra vårt hörn så underbart som det bara kan vara.

Ni har valt att inte certifiera era produkter – kan ni förklara varför.

– Det finns många olika standarder för certifiering och olika organisationer som certifierar. Vi vill inte låsa oss till någon annans idé om hur hudvård bör tillverkas. Vi är oerhört strikta med det vi gör och vad vi tillåter i våra produkter och vi föredrar att låta vårt eget samvete diktera hur vi ska uppföra oss.

Ni har valt det svenska ordet ren som namn för ert företag. Varför blev det så?

– När vi utvecklade REN slogs vi av den skandinaviska bilden av skönhet; naturlig, inte så mycket makeup, utomhus-livsstil och så vidare. Vi letade också efter ett annorlunda sätt att beskriva våra produkter. Vi valde att kalla dem ren hudvård (clean skincare). Och som du vet är REN svenska för ren och vi tyckte att det lät bra.

Vilka trender ser ni just nu inom den naturliga hudvården?

– Mycket har förändrats sedan vi lanserade våra produkter för 10 år sen. En av de största förändringarna är att tillverkare av ingredienser nu förstår att det är vettigt för dem att tillverka aktiva ingredienser som märken som REN använder. Så nu har vi möjlighet att använda fler naturliga aktiva ingredienser än tidigare.

Apropå ingredienser, vilken är den mest “hemska” enligt er?

– Om jag måste välja en så är det nog syntetisk parfym. Syntetisk parfym kan bokstavligt talat innehålla hundratals olika kemikalier, och många av dem är riktigt otrevliga. Den enda anledningen till att hudvårdsföretag använder syntetisk parfym är för att det är enkelt och billigt. Ur ett hud-hälsoperspektiv finns det inget som rättfärdigar användandet av något annat än växtextrakt för att parfymera en produkt.

Vad tror du om framtiden för den gröna skönheten?

– Det kommer att bli mer och mer normalt för hudvårdsprodukter att bli fria från syntetiska ingredienser. Vi har alltid sett REN som ett mainstream-märke som bara råka vara några få biljoner dollar efter Estee Lauder…men som närmar sig snabbt.