Wiklund-Rippert respektive Wiklund, som tillsammans grundat svenska skönhetsföretaget c/o Gerd (företaget är döpt efter deras mamma) och som i dagarna öppnar ny fabrik i Jokkmokk. Kolla in deras fina webbshop/blogg här.

Ni är syskon och så valde att starta ett ekologiskt skönhetsföretag tillsammans. Hur tänkte ni? :)

– Vi har bägge två verkat inom skönhetsindustrin inom olika sektorer under större delen av våra yrkesverksamma liv. Drömmen har funnits här länge, men att ta steget och på allvar starta ett tillverkande företag kändes otroligt stort. Det var just för tre år sedan som vi kände att det är nu eller aldrig. Förutom att vi är syskon är vi bästa vänner, tillsammans kompletterar vi varandra med olika yrkeskunskaper som behövs i vår bransch. Vårt ledord är respekt för varandra och på ett sätt kan det nog många gånger vara lättare för att man känner varandra så väl, man låter inte saker ligga och gro utan man rensar luften om det behövs.

Varför var det viktigt att produkterna skulle vara naturliga/ekologiska?

– Anna-Lena har alltid varit intresseras av den naturkosmetiska genren medan Jag har arbetat med de stora petrokemiska drakarna. Om man någon gång träffar Anna-Lena ”IRL” kommer man snabbt förstå att det går ganska fort att konvertera över till den rätta sidan. Vi arbetar långsiktigt och för oss är vårt största mål att under de kommande åren förädla mer och mer av de örter som finns uppe i Svenska Lappland. Vi är mycket inspirerade av Tyskland där de ligger långt i framkant av ekologiska gårdar som arbetar med extraktioner just för förädling till skönhetsindustrin.

Det är snart 3 år sen ni startade och c/o Gerd säljs numera i flera länder. Men berätta gärna hur ni började.

– Under hela vårt första verksamhetsår arbetade vi med att studera det vi behövde komplettera oss med, en hel del kemi blev det. Vi reste runt och besökte gårdar, tillverkningar och mässor. I Paris på en mässa doftade vi oss bokstavligt till en leverantör som kommit på hur man kunde framställa kallpressad vaniljolja. Vi hade redan bestämt att vi skulle köra igång så vi hade under den här tiden byggt ett litet labb där vi påbörjade produktutvecklingen. Den allra första produkten var Vanilla Kiss. En kroppsolja med kallpressad vaniljolja i komposition med extra närande oljor och den eteriska oljan Mandarin.

Ganska snart öppnar er nya fabrik i Jokkmokk där ni får en större kapacitet, antar jag. Men visst är det nya produkter på gång också?

– I och med vår nya fabrik som kommer vi kunna renodla våra olika produktlinjer. Vi har produktutvecklat och tagit fram en frisörlinje med schampo, balsam, hårserum, kurer samt en stylingserie som vi tycker ha saknats inom naturkosmetiken. Spa- och hudvårdsserie som kommer vara komplett, massageserie samt en apoteksserie.

care of gerd

Berätta om de lokala råvarorna som ni använder och vilka är deras egenskaper?

– Vi arbetar mycket med bärfröoljor från hjortron, blåbär och lingon. Vi har ett mycket nära samarbete med ett litet lokalt företag som framställer dessa oljor genom en kritisk co2 extraktion. I Lappland har vi en rik jordmån och sol dygnet runt varför många örter och bär blir extra kraftiga i sina egenskaper. Våra svenska blåbär heter till exempel billberry och inte blueberry som de amerikanska bären heter. Våra bär är mindre men har upp till 6 gånger så många aktiva substanser i sig. Våra ringblommor odlas på en gård efter Pärlälvsdalen där de omsorgsfullt extraheras och förbereds inför användning i vår tillverkning.

Vad har varit svårast hittills? Marknadsföringen av ekologiska produkter? Produktutvecklingen? Att hitta råvaror?

– Svårast har varit att vara idealist. Vårt märke c/o Gerd är en livsdröm och något som vi drömmer om att få arbeta med för en lång tid framöver. Vi bestämde oss tidigt för att försöka arbeta upp detta utan att behöva ta in riskkapitalister som bara har ett intresse, ekonomi. Så fort vi har fått in pengar har vi återinvesterat dem i företaget och så kommer det fortsätta vara. Det är en mycket kostnadseffektiv process att starta en tillverkning i den storlek som vi har gjort. Men, vi tänkte, det måste finnas många många fler som oss där ut i Sverige som vill köpa produkter som är vettigt tillverkade. Gensvaret har vart fantastiskt och redan nu exporterar vi en hel del utomlands. Sverige är bara i sin linda om man ser på övriga Europa när det kommer till användning av naturkosmetika. Branschen har dock gått från att vara en nischmarknad till att allt fler hittar bra alternativ för både människan och natur.

Medvetandet om vad vi smörjer på oss ökar allt mer, men vilken bov är egentligen störst, tycker ni?

– Vi pratar mycket om aktiva val när vi är ute och håller föredrag. Många tror att de stora skönhetsjättarna är kvalité rakt igenom tills det går upp för dem att det som ofta började med någon visionärs dröm nu är omsatt till kvartalsrapporter mer än till den riktiga nyttan som finns i produkten. Vår största vision är att skapa ett användarvänligt märke så att slutkonsumenten inte behöver göra ett helt event när det kommer till den dagliga hygien och återfuktningen. Vi är nog en av få tillverkare som inte kör pekpinnar om vad man inte får göra. Däremot berättar vi gärna om vilka fördelar man får genom att låta huden andas fastän att man smörjer på sig produkter. Vår rekommendation är att våga prova någonting nytt och prova naturkosmetik, det är väldigt få personer som går tillbaka till petrokemiska produkter när man väl huden har blivit mineraloljebefriad.

Hur ser framtiden ut för c/o Gerd?

– Framtiden ser ljus ut. Förutom möjligheterna med vår nya fabrik så håller vi precis i dagarna på att utveckla ett spakitt för hotell. Efterfrågan har funnits där men det är först nu vi har tagit tag i det och gjort något riktigt bra av det hela. Efterfrågan på närproducerade produkter är mycket stort och det är även en stor konkurrensfördel för bland annat hotellbranschen att kunna erbjuda sina gäster svensktillverkade produkter. Vi för samtal med några spännande aktörer på den svenska marknaden men även utomlands.

Och vad tror ni om framtiden för den gröna skönhetsindustrin?

– Vi är i vår linda. Konsumenterna blir fler och fler och i takt med att efterfrågan ökar blir det lättare att hitta bra råvaror. Bara på de tre år vi har arbetat med c/o Gerd märker vi stor skillnad på utbud av råvaror. Nästa stora ämne kommer vara hårfärger och snart kommer säkra, naturliga och användarvänliga för frisörer.